צים: "סרבנות מחזיקי האג"ח - מצב לא נורמלי"

מנכ"ל צים רפי דניאלי: "כולם נרתמו למשימה, על מחזיקי האג"ח צריכים להיות חכמים ולא צודקים" ■ המחזיקים: "ראוי שבעלי העניין ייבחנו היטב אם התבטאויות כאלה ראויות בחברה הנתונה בהסדר חוב בפעם השנייה בתוך 4 שנים"

הנהלת צים ומחזיקי האג"ח של החברה, המשתייכת לקבוצת החברה לישראל שבשליטת עידן עופר, ממשיכים לשייט במסלול התנגשות. זאת, לאחר שמחזיקי האג"ח, בהובלת חברות הביטוח הראל ומגדל וקרן הפנסיה עמיתים, הצביעו בשבוע שעבר נגד הצעת החברה לדחיית תשלום של 25 מיליון דולר.

"כולם נרתמו למשימה, החל במספנות, דרך הבנקים המלווים וכלה בחברה לישראל, ששמה את המניות שלה בחברה על השולחן. כך גם מחזיקי האג"ח צריכים להשכיל ולעשות. עליהם להיות חכמים ולא צודקים", אמר ל"גלובס" רפי דניאלי, מנכ"ל צים, "הם צריכים להבין שהם לא שונים מיתר הנושים, למרות שהם מתעקשים שמגיע להם".

גיא אלדר, סמנכ"ל הכספים של צים, ציין כי בשבועות האחרונים קיימה החברה פגישות עם נושי החברה, ובהם מחזיקי האג"ח, בניסיון לקדם את תוכנית החומש העסקית שאליה התחייבה מול הבנקים המלווים. "הצענו להם כמה פתרונות יצירתיים וגמישים, אך עד היום לא זכינו לתגובה עניינית מהם", ציין אלדר, "עומד פה גוף שממשיך בסרבנות שלו, זה מצב לא נורמלי, במיוחד כשמדובר על הנושה הנחות ביותר במערכה הזו".

"מתייחסים בצורה שוויונית"

היקף חובותיה של חברת הספנות עומד על כ-3 מיליארד דולר, והיא נמצאת בעיצומם של מגעים מול הבנקים ומחזיקי האג"ח להסדר חוב שני בתוך ארבע שנים. רוב החוב, בסך 1.8 מיליארד דולר, הוא חוב מבוטח חלקית לבנקים; 775 מיליון דולר הם חוב שאינו מבוטח כלל, וכולל גם את החוב למחזיקי האג"ח, בהיקף של כ-376 מיליון דולר. נכון להיום, עומדת לזכות מחזיקי האג"ח בטוחה בדמות אניעה בשווי של 25 מיליון דולר בלבד.

זה נראה כאילו אתם משחקים פוקר מול מחזיקי האג"ח, ומחכים לראות מי ימצמץ ראשון.

אלדר: "הם אולי משחקים מולנו פוקר, אבל אנחנו לא חלק מהמשחק הזה. דווקא בגלל שהם הנושה הנחות, היכולת שלהם להגיע להחזר של החוב היא רק אם החברה תישאר בחיים. אחרת הם יישארו עם אנייה ביד".

לפני שבועות מספר העניקו מחזיקי האג"ח לנאמנים את הסמכות לנקוט כנגד צים בהליכים משפטיים, שעיקרם העמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי. אלדר מציין כי עדיין לא החלו תהליכים כאלה, ומוסיף כי שלח למחזיקים מכתב מהבנקים. "המכתב הסביר להם איך מתנהגים בעולם של הסדר חוב בזירה הבינלאומית, כשהמטרה היא לשמור על העסק בחיים", אמר, "הבנקים גילו אחריות רבה, אך מתישהו הם יגידו די".

דניאלי הוסיף כי בניגוד להסדר הקודם של החברה מולם, שנערך לפני כ-4 שנים, הפעם הגיעה החברה מוקדם למחזיקי האג"ח. "אנחנו מתייחסים אליהם בצורה שיוונית", אמר.

מהנציגות נמסר בתגובה, כי "נציגות מחזיקי אגרות החוב שוללת בתוקף את התקפותיהם עזות המצח וחסרות תום הלב של מנהלי צים. החלטת מחזיקי אגרות החוב, פה אחד, לעמוד על כך כי החברה תקיים את התחייבויותיה להעמדת בטוחה ראוייה ולהמשך תשלומי הריבית השוטפים, היוותה כידוע לכל - ובראש ובראשונה לבעלי העניין בצים, הבסיס היחיד והמוסכם לוויתור בעלי האג"ח על העמדת חובותיה של צים לפירעון מיידי.

"יתרה מזו, יודגש כי עד ימים ספורים לפני שביקשה ממחזיקי אגרות החוב לדחות את מועד העמדת הבטוחה בכשנה וחצי, חזרו מנהלי צים והציגו לנציגות שהבטוחה אכן תועמד, ושהבנקים המממנים של החברה יודעים היטב על חובתה של החברה להעמיד את הבטוחה למחזיקי אגרות החוב, ואף נתנו לחברה ויתורים מתוך ידיעה ברורה שזהו המצב. ראוי שבעלי העניין בצים, ייבחנו היטב אם אומנם התבטאויות כמצוטט ראויות להיות מושמעות ע"י בעלי תפקידים בחברה הנתונה בהסדר חוב, זו כבר הפעם השנייה בתוך 4 שנים".

הרכב החוב של צים
 הרכב החוב של צים