גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כשמערבבים פוליטיקה עם כלכלה - יש סיבה לדאגה"

במשק חוששים מפני ההשפעה הכלכלית של החלטת האיחוד האירופי, שלפיה הסכמים עם ישראל לא יחולו בשטחים ■ בכיר בתעשייה: "החלטה כזאת מעידה על האווירה הפוליטית, אך כרגע לא משנה דבר"

דאגה במערכת הכלכלית ותגובות סוערות במערכת הפוליטית בעקבות החלטת האיחוד האירופי, שלפיה הסכמים עם ישראל לא יחולו בשטחים. מדובר בהחלטה תקדימית שהתקבלה בשבועות האחרונים ולפיה ייאסר על כל 28 מדינות האיחוד לשתף פעולה עם גופים ישראליים שפועלים מהתנחלויות ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. מדובר בשיתופי פעולה שקשורים, בין השאר, למימון בצורה של מלגות, מענקים בתחום המחקר ומתן פרסים לגופים ישראליים שפועלים בשטחים הכבושים.

ההחלטה עתידה להיכנס לתוקף בשנת 2014 והיא כוללת תוספת של "סעיף טריטוריאלי" להסכמים בין מדינות האיחוד לבין ישראל, שלמעשה ידיר את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון משיתופי הפעולה עם אירופה, ובכלל זה גם הסכמים לשיתופי פעולה כלכליים.

בכירים במשק בחרו להגיב היום (ג') בזהירות על החלטת האיחוד האירופי, והדגישו כי הם לומדים את משמעויותיה. נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום, צביקה אורן, אמר: "אני מצר על כוונת האיחוד האירופי לערב בין פוליטיקה וכלכלה. המערכת הכלכלית הענפה בין ישראל למדינות האיחוד האירופי יכולה להוות כלי לקידום היחסים בינינו לבין מדינות האזור והרשות הפלסטינית בפרט. על כן, אני קורא לנציבות האיחוד האירופי לפעול באופן חיובי, לקידום שיתוף פעולה כלכלי בין ישראל לרשות הפלסטינית, שתסייע לשיפור היחסים המדיניים באזור. על כן, אני קורא לאיחוד האירופי להימנע מיצירת חסמים שיחבלו בהסכמים עתידיים".

יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, אמר כי "מדובר בהחלטה שעלולה לפגוע ביצוא ואין מקום לערב בין נושאים פוליטיים לבין נושאים כלכליים. אני מאמין שהממשלה תדע לפעול כדי שהתעשייה לא תיפגע מההחלטה".

אלא שבינתיים בכירים בתעשייה הבהירו כי מדובר בהחלטה שתחול רק על הסכמים עתידיים, כך שבפועל היא לא משנה כרגע דבר בשטח: "מדובר בהחלטה דרמטית שמעידה על האווירה הפוליטית שבה פועלת ישראל, אך למעשה היא לא משנה כרגע דבר", אמר בכיר בתעשייה.

משרד הכלכלה והמסחר לא פרסם היום התייחסות רשמית להחלטת האיחוד האירופי. השר נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, סירב למסור התייחסות להחלטה. בכירים במשרד הכלכלה אמרו כי הסוגיה ומשמעויותיה יובררו בימים הקרובים עם הגורמים המקצועיים במשרד החוץ.

יו"ש כבר מוחרגים מההסכמים

"זאת החלטה פוליטית, היא התקבלה משיקולים פוליטיים והמגרש שלה פוליטי", אמר גורם כלכלי, "כעת, השאלה היא אם ישראל תרצה בבוא העת לחתום על הסכמים חדשים עם מדינות האיחוד האירופי, כשקיימת ודאות לגבי ההדרה של הגדה המערבית מהסכמים אלה. ברמה המאקרו-כלכלית לא נגרם כרגע נזק מידי, אך יש בהחלטה הזאת כדי להביע קו ברור שמותח האיחוד האירופי ביחס הפוליטי שלו לכיבוש הישראלי. כשמערבבים פוליטיקה עם כלכלה - תמיד יש מקום לדאגה, שכן עניינים פוליטיים מזהמים יחסים כלכליים מצוינים שמתקיימים כיום". לדברי הגורם, אחד ההסכמים שעליו תחול ההחלטה החדשה עוסק בשיתוף פעולה בתחום המחקר והפיתוח ועתיד להיחתם לקראת 2015.

גורמים בתעשייה הזכירו כי בשמונה השנים האחרונות, ומאז כהונת אהוד אולמרט כראש ממשלה, מפעלים שמייצרים ביו"ש, במזרח ירושלים וברמת הגולן כבר מוחרגים מהסכם הסחר בין ישראל למדינות האיחוד. בשל כך, אמר אחד הגורמים, מפעלים מאזורים אלה שמייצאים למדינות האיחוד חייבים לשלם על ייצוא הטובין שלהם מכס. "מערכת המכס האירופית יודעת להבחין כיום בין מוצרים שמקורם ביישובים בתוך קווי 67' וביישובים שמעבר לקווי 67'. עבור יצרנים מאזורים אלה, אין להחלטה האחרונה משמעות מעשית", אמר גורם בתעשייה.

עם זאת, הוא העלה חשש ממהלכים שמובילים בחלק ממדינות אירופה לסימון מפורש של מוצרים שיוצרו בשטחים כבושים. "במקרה של סימון מקור המוצר יש ניסיון לספק לצרכנים באותן מדינות שקיפות שתוכל לאפשר להם להחליט על החרמת מוצרים מהתנחלויות. כרגע אנחנו לא שם, אך זה לא אומר שאותן יוזמות לא יקרמו עור וגידים ויהפכו להחלטות", אמר.

אירופה - אזור הסחר הגדול ביותר

מנתונים שמסר היום מכון הייצוא, האיחוד האירופי נחשב לאזור הסחר החשוב והגדול ביותר של ישראל ומהווה שליש מסך סחר הסחורות שלה עם העולם. ב-2012 הסתכם הסחר מול מדינות האיחוד בכ-36.6 מיליארד דולר, לאחר שרשם ירידה של 1% משנת 2011. יבוא הסחורות ממדינות האיחוד רשם אשתקד עלייה של 3% והסתכם בכ-22.4 מיליארד דולר. היצוא באותה שנה מישראל לאיחוד הסתכם בכ-14.2 מיליארד דולר, לאחר שרשם ירידה של 7% ביחס ל-2011. ענפי היצוא העיקריים של ישראל למדינות האיחוד הם תרופות, כימיקלים וזיקוקי נפט, מכונות וציוד חשמלי, פלסטיק וגומי, מזון ומשקאות.

בחודשים ינואר עד מאי השנה, הסחר בין ישראל לאיחוד רשם ירידה של 5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכם ב-15.2 מיליארד דולר. במכון הייצוא הסבירו את הירידה בקיטון של 10% ביבוא סחורות לישראל מאירופה, שהסתכם באותם חודשים בכ-9 מיליארד דולר.

בימין תקפו והבטיחו: "נמשיך לבנות ולפתח"

החלטת האיחוד האירופי עוררה תגובות קשות במערכת הפוליטית. ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי "בזמן שכל המזרח התיכון בוער ואלפי אנשים נהרגים מידי חודש אני ממליץ לאיחוד האירופי לעסוק בבעיות האמת של האזור. אנחנו מצדנו נמשיך לבנות ולפתח". סגן השר במשרד רה"מ, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) אמר כי "ההחלטה שגויה ומצערת. צעדים מסוג זה, עוד לפני שהפלסטינים הודיעו שהם מוכנים לחזור בכלל למו"מ, מרחיקים את המו"מ המדיני". לדבריו, "ידעו גם באירופה - יו"ש אינם 'כבושים', הם ערש המולדת של עם היהודי".

ח"כ אלי ישי (ש"ס), אמר כי "יש להצטער כי האירופים ממשיכים בהתנהלותם החד צדדית תוך נקיטת פעולות בלתי לגיטימיות. עמדתם חשובה, אך חשובה יותר היא דעתם ואמונתם של אזרחי הארץ וחובת המדינה להבטיח להם ביטחון". ישי הוסיף כי "יש לענות על חרמות המדינה, בבנייתה חיזוקה ופיתוחה".

גם בשמאל עוררה ההחלטה סערה. ח"כ עמר בר-לב (עבודה) אמר כי "האשליה שהימין מנסה להנחיל לנו שהסטאטוס-קוו פועל לטובתנו נחלה היום עוד תבוסה. יותר מכך, ההחלטה קובעת שכל הסכם עתידי בין ישראל לאיחוד האירופי יכלול סעיף טריטוריאלי הקובע למעשה את גבולות ישראל בגבולות 67'. כך, מוצאים גושי ההתיישבות הגדולים ביו"ש, כמו גם שכונות בירושלים, דה פקטו מחוץ לגבולות ישראל. זוהי עוד הוכחה שמדיניות הממשלה ש'תפסת מרובה לא תפסת' - לא עובדת".

ואילו ראשת מרצ זהבה גלאון אמרה כי "האיחוד עושה עם ישראל חסד כאשר הוא מסמן את הגבול שממשלת ישראל נכשלה לסמנו. לא מדובר בחרם על ישראל, אלא באבחנה בין ישראל לבין ההתנחלויות והכיבוש. ההחלטה היא תוצאה של הקיפאון המוחלט בתהליך המדיני והמשך הבנייה בהתנחלויות ובמאחזים".

יחסי הסחר

עוד כתבות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה