ה"סיבוב השני" של החברה לישראל ברכב החשמלי

חתמה עם ספקית אמריקנית על חוזה לרכישה והתקנה של מערכות הנעה חשמליות ברכבי "קורוס" הסיניים ■ וגם ב.מ.וו מקדמת רכב חשמלי

החברה לישראל עדיין מלקקת את הפצעים של קריסת בטר פלייס אולם היא כבר מתכננת "סיבוב שני" בשוק הרכב החשמלי. בשבוע שעבר מסרה ספקית מערכות ההנעה האמריקנית "AAM" כי חתמה עם יצרנית הרכב הסינית "קורוס", שבשליטת החברה לישראל, הסכם להספקת מערכות הנעה מתקדמות לרכב חשמלי. המערכת כולל מנוע חשמלי, "קופסת כוח" ומודול מיוחד לניהול הנעה חשמלית.

המערכת הייחודית, שפיתחה AAM, היא מודולארית וניתן להתקין אותה ברכב חשמלי לגמרי או ברכב היברידי והיברידי נטען. ככל הידוע המערכת מיועדת לגרסה חשמלית/היברידית של ה"קורוס 3" המשפחתית שתיוצר בסין החל מסוף השנה. הדגם החשמלי עצמו יופיע ככל הנראה בשלהי 2014.

ובינתיים גם ב.מ.וו מקדמת את תוכנית הרכב החשמלי שלה. השבוע חשפה החברה מפרטים רשמיים של מכונית חשמלית הסדרתית הראשונה שלה, I3, שתצא בקרוב לשוק האירופאי. המכונית היא בממדים של "סופר מיני" והיא מיועדת בעיקר לשימוש בעיר ומסביב לה עם טווח נסיעה, שבמבחנים של ב.מ.וו נע בין 130 ל-160 קילומטר בתנאים יום-יומיים.

מרכב הרכב עשוי מפיברגלס מחוזק בסיבי פחמן מה שמציב את משקלה על פחות מ-1,200 קילו, כולל סוללת ליתיום והמנוע החשמלי שלה, שמייצר 170 כ"ס ו-25 קג"מ, מאפשר להאיץ אותה מאפס ל-100 קמ"ש בתוך 7.2 שניות בלבד. לטענת החברה זו גם מכונית שמכוונת לנהיגה נמרצת, כמו כל דגמי ב.מ.וו, תודות למתלי אלומיניום, מרכז כובד נמוך והגה מהיר מאד. האחריות על הסוללה היא 8 שנים או 100 אלף קילומטר.

החברה תציע את המכונית עם שלל אופציות שהמעניינת שבהן היא אופציה לרכישת מנוע בנזין 2 צילינדרים בנפח 650 סמ"ק, שמשתלב בתוך תא מודולארי ברכב מבלי לגזול מקום מהמטען ומשמש לטעינת הסוללה ולגיבוי/הארכת טווח במקרה של התרוקנות מוקדמת של הסוללה. בכך הופך הרכב למעין "היברידי נטען". ב.מ.וו משווקת את המכונית באירופה עם מערך שירותים נלווים, כולל מערכת טלמטיקה שמחשבת את הטווח הריאלי הנותר של המכונית ומכוונת את הנהג דרך מערכת הניווט או אפליקציה בסמארטפון לעמדת טעינה.

כיום מתנהלים מגעים גם לייבוא סדיר של הרכב לארץ אולם מחירו - כ-35 אלף דולר לפני מסים - מהווה בעיה. גם אחר המס המזערי על רכב חשמלי בישראל עדיין מדובר על מחיר לצרכן, שמתקרב ל-140 אלף שקל.

יצוין כי ב.מ.וו החלה את התוכנית במקביל לתחילת הפעילות של "בטר פלייס" ואף הייתה במגעים ממושכים עם החברה לטובת שיתוף פעולה, שלא הבשיל.