בדרך ל-16 אלף דירות בת"א: אושר הסדר פינוי שדה דב

ביהמ"ש אישר פשרה, לפיה הבעלים הפרטיים ישתתפו ב-20 מיליון שקל מתוך עלות העתקת שדה התעופה הנאמדת ב-230 מיליון שקל, ואת היתרה יממן האוצר

‎‎שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מיכל רובינשטיין, אישרה הבוקר (ד') את הסדר הפשרה שגובש בין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל לבין מנהלי הגוש הגדול על שיעור השתתפותם של הבעלים הפרטיים בעלות מימון פינוי שדה דב.

‏על-פי הפשרה שאושרה, הבעלים הפרטיים ישתתפו ב-20 מיליון שקל מתוך העלות הכוללת של העתקת שדה התעופה, הנאמדת בסכום של 230 מיליון שקל, כאשר את היתרה יממן משרד האוצר.

אישור הפשרה יסלול את הדרך לחתימת הסכם בין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה בדבר פינוי אחת מרצועות הקרקע המבוקשות במדינת ישראל, לטובת הקמה של 16 אלף יחידות דיור בצפון תל-אביב.

בית המשפט קיבל את עמדת משרד האוצר, לפיה על הבעלים הפרטיים להשתתף בעלות הפינוי לטובת השבחה ופיתוח של הקרקעות אשר בבעלות משותפת עם המדינה. זאת, למרות מחאה מצד בעלי הקרקע, שכבר ויתרו על 50% מזכויות הבנייה העתידיות בקרקעותיהם, בהסכם שנחתם עם המדינה בשנת 2007.

‏בהסדר הפשרה מול משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל תמכו ארבעה ממנהלי הגוש הגדול - עורכי הדין משה ליפקה, רחל זכאי, גלית רוזובסקי ואלי מינקוביץ.

המנהל החמישי, עו"ד מיכאל שפטלר, הציג עמדת מיעוט לפיה אין מקום להשתתפות נוספת מצד בעלי הקרקע במימון העתקת השדה, לאחר הוויתור הנרחב של הבעלים על מחצית מזכויות הבנייה, בתמורה לקידום פינוי השדה.

‏בתגובה לאישור ההסכם מסר שפטלר ל"גלובס" כי מדובר ב"יום עצוב לבעלים. ההסכם שאושר הינו בכייה לדורות, שכן הסחיטה תימשך".

‏כזכור, בין רשות שדות התעופה לבין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל נחתם הסכם עקרונות בחודש ספטמבר 2012, לפיו הפעילות בשדה דב האזרחי והצבאי תופסק עד סוף חודש יוני 2016, והפינוי בפועל יבוצע עד שנת 2018.

"בשורה לשוק הדיור הצמא"

‏שר האוצר, יאיר לפיד, בירך על החלטת בית המשפט ואמר: "פינוי שדה דב מלב העיר לנתב"ג יאפשר הקמתן של אלפי יחידות דיור בלב אזור הביקוש, מה שיגדיל את ההיצע ויסייע בהורדת מחירי הדיור. צעד זה הוא נדבך נוסף במדיניות קבינט הדיור, שמטרתו להגדיל את היצע יחידות הדיור לרכישה והשכרה באזורי הביקוש ברחבי הארץ".

רק בשנה האחרונה חל שינוי משמעותי בקידום הנושא לאחר שנים רבות בהן התעכב ההסדר, כאשר בתחילת 2012 התקבלה בממשלה החלטה לקידום פינוי השדה באמצעות הקמת ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ובהשתתפות משרדי הממשלה והגופים הנוגעים בדבר.

"החלטת בית המשפט מהיום סוללת את הדרך ליישומה של תוכנית שתפנה קרקע חיונית למגורים באחד מאיזורי הביקוש המרכזיים במדינת ישראל - בתל-אביב", אמר היום לוקר. "16,000 יחידות הדיור שיקומו על שטחו המפונה של שדה דב הם בשורה משמעותית לשוק הדיור הצמא להיצע של דירות, בשורה להמשך צמיחתה של העיר תל-אביב ובשורה לאזרחים".

"זה שערורייתי"

עו"ד מרים דונין, המייצגת בעלי קרקעות בגוש הגדול, מסרה בתגובה: "זה נראה לי שערורייתי. בקשת המנהלים הינה ניסיון לעקיפה של משמעות ההסכמים שנחתמו עם המדינה. כתמורה לנכונות המדינה לפינוי היא מקבלת מחצית מהזכויות - תמורה שהוערכה בשנת 2007 ב-1.5 מיליארד שקל. הסכומים רק עלו מאז.

"בית המשפט קובע כי אין לו סמכות להכריע בפרשנות ההסכם (אף על-פי שהחוזה דווקא מסמיך אותו לפרשנות זו), ובמנוף קולמוס מאפשר גביית כספים בנימוק כי למנהלים יש סמכות לעשות זאת. יצוין כי כלל הבעלים אשר הביעו את דעתם, התנגדו לכך. והרי הם בעלי העניין האמיתיים - הן לזמינות הקרקע והן לנשיאה במחיר המבוקש".

עו"ד שמואל שוב ממשרד שוב ושות', המייצג חלק מהבעלים במתחם, מציין כי כי "החלטת בית המשפט לחייב את הבעלים בסכום זה, בנוסף למחצית הזכויות, הינה בניגוד לעמדת כל הבעלים שיוצגו בבית המשפט, והבעלים שוקלים לערער".