נסווקס גייסה תותחים לכבדים: לאן הולכת חברת הביומד?

לנסווקס, שכיום מתמקדת בתחומי הכבד והאלצהיימר, הגיע מנכ"ל חדש, ארי עמינצח מג'ונסון אנד ג'ונסון, חברה סינית גדולה השקיעה בה ובדירקטוריון נמצאים בכירים בתחום ■ בשוק טוענים שהיא סובלת ממחסור חריף במזומנים וקושי להתמודד עם התחרות

שמה של חברת נסווקס - שילוב של Nasal (אף) ו-Vax (חיסון) - הוא זכר לתקופה רחוקה שבה עוד עסקה בחיסונים לשפעת, בין היתר במתן דרך האף. לפני כשלוש שנים החליפה החברה את הטכנולוגיה המובילה שלה וגם כמה מנכ"לים, ולאחרונה היא נבראה מחדש עם קבוצת שליטה חדשה ומנכ"ל חדש. כיום יש לנסווקס שתי טכנולוגיות מובילות - מוצר אנטי-דלקתי לטיפול בדלקת הכבד השומני, וחיסון נגד אלצהיימר.

החברה נסחרת בת"א לפי שווי שוק של 11.4 מיליון שקל ובקופת המזומנים שלה 4.3 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה (מאז גייסה עוד מיליון דולר), והיום השלימה גיוס של 4 מיליון שקל. כלומר, נסווקס נמצאת בפער מימוני גדול, שכן הכספים הדרושים להניע את הטכנולוגיות האלה קדימה, עד הנקודה שבה לרוב משתלבות חברות תרופות גדולות בפיתוח המוצר, גבוהים יותר. אך אין בכך כדי לעמעם את האופטימיות של המנכ"ל החדש, ארי עמינצח.

עמינצח הוא אמריקני-ישראלי שמתגורר כבר כמה עשורים בהולנד ("בגלל אשתי"). הוא מילא כמה תפקידים בתעשיית הביוטק האירופית, ואחד המשמעותיים שבהם הוא סמנכ"ל שיתופי פעולה וחדשנות בחברת הביוטק ההולנדית קרוסל (Crucell). "במהלך כהונתי זכיתי לראותה צומחת לחברה של 1,400 עובדים, ומביאה כמה מוצרים לשוק", הוא מספר, "ב-2011 קרוסל נרכשה על ידי ג'ונסון אנד ג'ונסון ב-2.4 מיליארד דולר". לאחר המכירה עבד עמינצח בג'ונסון אנד ג'ונסון, בתחום המחלות הזיהומיות.

עכשיו אתה בנסווקס, חברה קטנטונת בהשוואה לג'ונסון אנד ג'ונסון. מה משך אותך אליה?

"ג'ונסון היא תאגיד, וככזו היא איטית. רציתי לחזור לעשות משהו בקצב מהיר, עם כוח ופוטנציאל, וזה מה שראיתי בנסווקס. יש בה צוות מעולה".

עמינצח מתכוון לד"ר אשר שמולביץ', יזם סדרתי בתחום המכשור הרפואי, ששולט בשלד נולדג'טרי (לשעבר טופסין); דוד נאוה, לשעבר בכיר בחברת התרופות Bayer; ואבי מייזלר, בעל חברה לשיווק מוצרים רפואיים באמריקה הלטינית. השלושה השקיעו 4 מיליון שקל כשהשתלטו על החברה בינואר 2013.

"בקרוסל וג'ונסון הכרתי את תחומי האלצהיימר וה-antiCD3 (המוצר לטיפול בכבד שומני)", אומר עמינצח, "המוצר של אלצהיימר מעניין אותי במיוחד, כי הוא פותח על ידי פרופ' בקה סלומון מאוניברסיטת תל אביב - חוקרת מובילה בתחום האלצהיימר". אחד ממוצריה של סולומון פותח בשיתוף ג'ונסון, אך הוא נכשל בשלב המאוחר של הניסויים הקליניים.

המוצר של נסווקס הוא חיסון לאלצהיימר, שתוקף את תהליך היבנות החלבון המזיק, בטא עמילואיד, במוח. "המוצר תוקף את המחלה בשלב מוקדם שלה, ולכן הוא ייחודי", אומר עמינצח.

"המוצר נמצא בשלב מוקדם", אומר ד"ר אופיר לוי, מנכ"ל חברת המחקר BioAssociate, "תחום האלצהיימר דורש הרבה מאוד כסף, אפילו 10 מיליון דולר לניסוי היתכנות בלבד. לא בטוח כיצד יכולה נסווקס לגייס סכום כזה. תחום האלצהיימר היה בית קברות של מספר רב של תרופות ומיליארדי דולרים בשנים האחרונות. קשה לראות את חברות התרופות משתלבות במימון של מוצר כזה בשלבים המוקדמים".

בתחום האנטי-דלקתי, נסווקס מתבססת על פטנט של ד"ר הווארד ויינר, שמאפשר מתן של antiCD3, שנמצא יעיל כנגד מחלות דלקתית, בבליעה ולא בהזרקה ומבלי לפגוע ביעילותו. כיוון שבאופן זה הוא מגיע גם לכבד, החליטה החברה כי ההתוויה הראשונה תהיה NASH - מחלת הכבד השומני, שנובעת מהצטברות שומן בכבד ויכולה להוביל גם לשחמת כבד ולסרטן הכבד.

להערכת עמינצח, תידרש עוד כשנה וחצי לייצר את המוצר ואז היא תוכל להיכנס לניסוי יעילות רב מרכזי. "אני מאמין שלחברה יהיה קצת יותר קל לקדם מוצר כזה במשאביה המוגבלים, לעומת המוצר לאלצהיימר", אומר לוי.

NASH היא אינדיקציה חדשה יחסית ועוד אין לה שוק ברור. כלומר, עדיין לא ידוע אם כל מי שסובל מכבד שומני יטופל, או שרק תבוצע ביופסיה לאיתור דלקת אצל הסובלים מכבד שומני. קיימת גם אפשרות כי הטיפול יינתן רק למי שהתגלתה אצלו דלקת חריפה. בכל זאת, השוק תחרותי - ישנם כ-200 מוצרים למחלה בשלבים שונים של ניסויים קליניים.

"נפצל המוצרים לשתי חברות בנות"

התחרות קיימת גם בפיתוח של נוגדנים אנטי-דלקתיים, ומוצרים המכוונים לתחום ה-antiCD3. פעילות כזו מעידה שהתחום "חם", כלומר שתיתכן רכישה של חברה בשלבים מוקדמים. עם זאת, עולה השאלה מה כושר ההתמודדות של נסווקס בתחרות הזו.

את הבעת האמון קיבלה החברה לאחרונה מחברת Acebright הסינית, שהשקיעה בה 1 מיליון דולר תמורת 10% מהמניות וזכויות הייצור של הנוגדן. "NASH היא בעיה אדירה בסין", אומר עמינצח, "ולאייסברייט יש ניסיון רב בתחום הזה".

כיום אין בשוק האמריקני או הסיני תרופה מאושרת להתוויה הזו.

כיצד תגייסו מספיק הון כדי לקדם את שני המוצרים המובילים?

עמינצח: "בכוונתנו להפריד אותם לשתי חברות בנות, כך שכל חברה תוכל לגייס הון, בנפרד מן השווי הבורסאי שלנו. יש כסף בשוק לחברות טובות, ובנסווקס החומר האנושי מצוין. נוכל לגייס מספיק הון אם הטכנולוגיה תוכיח את עצמה".

לוי מציין כי אחרי שהחברה החליפה את בעלי השליטה ואת ההנהלה, הרי ש"ניתן להחליף גם את הטכנולוגיה למוצר מתקדם יותר, אז יהיה קל יותר לגייס".

עמינצח מבחינתו לא מדבר על החלפת טכנולוגיה, אולם מציין כי יש לו חזון ורעיונות בתחום של הנגשת מוצרים רפואיים לחולים, באמצעות הפצה וממשקי משתמש טובים יותר. "זה לא בהכרח קשור לנסווקס", הוא אומר, "אבל אני מתאר לעצמי שנגיע למצב שבו החברה תוכל להביא לתוכה טכנולוגיות נוספות".

מניית נסווקס
 מניית נסווקס