חבר כנסת בוועדת הכלכלה: לדחות את הדיון בחוק רישוי הרכב

דוח שלדור, שנחשף ע"י "גלובס", קובע שמתקיימת תחרות נאותה בענף יבוא הרכב

בעקבות חשיפת "גלובס" על דוח המחקר של חברת שלדור בנושא התחרותיות בענף הרכב, שנגנז והועלם מעיני מקבלי ההחלטות, פנה חבר כנסת ליו"ר ועדת הכלכלה בדרישה לדחות את הדיון "בנושא חוק רישוי הרכב", שמתוכנן למחר בבוקר. במכתב שכתב חה"כ חנא סוייד, חבר ועדת הכלכלה, ליו"ר הוועדה פרופסור אבישי ברוורמן הוא כותב כי "לפני שבועיים פורסמה ב"גלובס" כתבה תחת הכותרת "דוח שהוסתר מהציבור: הממשלה אשמה במחירי המכוניות".

"לפי אותה כתבה המחקר המקיף של שלדור על ענף הרכב בוצע בין פברואר לאוגוסט אשתקד במסגרת דיוני "הוועדה הבינמשרדית לבחינת התחרותיות בענף הרכב", והוא כלל בחינה של כל המקטעים בשוק - החל ממכירת רכב חדש, עבור לליסינג והשכרה, מוסכים, רכב משומש, חברות ביטוח ועוד. הוא מתבסס, בין השאר, על מקורות לא גלויים לציבור, כמו דוחות כספיים של חברות ליסינג, יבואני רכב ויבואני חלפים, לצד השוואה מקיפה של הנעשה בשוק הרכב הישראלי ביחס לשווקים דומים בעולם".

"בכדי שתהיה לחברי ועדת הכלכלה תמונה כוללת ומקיפה אודות שוק הרכב בישראל כשבאים לחוקק רפורמה מקיפה" כותב סוויד, "מן הראוי שמחקר זה ( וכל מידע אחר) יוצג בפני ועדת הכלכלה לפני תחילת הדיונים בהצעת החוק".

בעקבות פניית ועדת הכלכלה, קיבלו חברי הכנסת את דוח שלדור לעיונם. הדוח קבע כי במגזר יבוא הרכב קיימת תחרות נאותה, למרות טענות משרד התחבורה. הצעת החוק הנוכחית של משרד התחבורה, שהנימוק העיקרי לה הוא "הרחבת התחרות בענף הרכב", צפויה להעניק סמכויות אישיות מרחיקות לכת לשר התחבורה, שיוכל באופן אישי לבטל רישיונות יבוא של יבואנים סדירים ומקבילים או לקצוב אותם בזמן לפי שיקוליו ובנוסף לקחת בחשבון "שיקולים תחרותיים" כאשר הוא מעניק זיכיון יבוא. השר גם יוכל להעניק לכל גורם פטור מכמעט מכל תקנה ודרישה הנדרשת בחוק לקבלת רישיון יבוא על-פי שיקוליו.

בנוסף מסדיר החוק את התחרות בתחום החלפים ופותח את השוק להזרמת חלפים ממקורות חדשים, מסדיר בחוק את פעילותם של היבואנים האישיים תוך יצירת ישות חדשה שתיקרא "יבואן זעיר", שתוכל לייבא לארץ "סטוקים" של מכוניות, כולל מכוניות משומשות, ולמכור אותם עם דרישות מינימאליות לתשתית והון עצמי. שר התחבורה עצמו צפוי להיות נוכח בישיבה. עם זאת, הדיונים בחוק צפויים להיות ממושכים ויגלשו ככל הנראה עד אחרי פגרת הקיץ.