עוד עיכוב ועוד הוצאות בקידוח הנפט "ים 3" של שמן

התקדמות איטית מהצפוי וניסויים של מערכת הביטחון, יגרמו להארכה נוספת של משך הקידוח, ולהגדלת תקציבו לכ-150 מיליון דולר

משקיעי שמן חוו דז'ה-וו, כאשר חברת חיפושי הנפט המבצעת את קידוח "ים 3" מול חופי אשדוד הודיעה שוב, כי בשל התקדמות איטית מהצפוי בפעילות הקידוח, וכן ניסויים של מערכת הביטחון שחייבו פינוי של צוות אסדת הפיתוח, צפוי הקידוח להתארך.

להערכתה של חברת CDC, מפעילת הקידוח שאף מחזיקה ב-10% מהזכויות ברישיון, גורמים אלה הביאו לעיכוב של כתשעה ימים בפעולות הקדיחה, כך שההגעה לעומק הסופי של הקידוח (5,800 מטר) צפויה להתרחש רק בסוף אוגוסט.

לעיכוב זה ישנה גם משמעות כספית, ו-CDC עדכנה כי התקציב הכולל של הקידוח צפוי לגדול בכ-12 מיליון דולר נוספים, לסך של כ-150 מיליון דולר, ללא מבחני הפקה (שעלותם מוערכת בכ-12 מיליון דולר נוספים). על רקע חדשות אלו, רשמו היום מניית שמן, המחזיקה ב-77.7% מהזכויות ברישיון, ויחידות ההשתתפות של זרח, המחזיקה ב-7.5% מהזכויות, ירידות של 4%-5%.

שמן, שבראשה עומדים יוסי לוי (מנכ"ל) והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי (יו"ר), מבצעת מאז דצמבר אשתקד את קידוח "ים 3", הממוקם כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד. על פי דוח של חברת NSAI, ישנו פוטנציאל למציאת תגלית נפט בהיקף של 120 מיליון חביות בקידוח, וכן סיכוי של 35% למציאת תגלית גז בהיקף של 1.8 TCF (טריליון רגל מעוקב) בשכבות רדודות יותר, בהן נמצא הקידוח כעת.

התקבלו מקדמות מחברות הביטוח

הקידוח החל בתקציב של כ-98 מיליון דולר, אולם הופסק מספר פעמים מסיבות ביטחוניות, אשר במצטבר גרמו לעיכוב של חודש. נוסף על כך, באפריל הופסק הקידוח לתקופה של חודש וחצי בעקבות לחצים גבוהים שהתגלו בעומק של כ-3,550 מטר, אזור מטרת הגז, מה שהצריך שינוי במתווה ההנדסי שלו. העלות היומית של האסדה המבצעת את הקידוח היא כ-350 אלף דולר ליום, והעיכובים שגרמו להתארכותו עד לכ-10 חודשים, הגדילו את תקציב הקידוח.

חלקה של שמן בגידול הנוכחי בתקציב הקידוח עומד על כ-10.5 מיליון דולר, אולם ייתכן שהפעם החברה לא תממן אותו באמצעות גיוס הון ממשקיעים. לשמן ביטוח בהיקף של כחצי מיליארד דולר שנועד לכסות מקרים של אירועים לא צפויים בקידוח, ובמסגרת תביעה שהגישה היא כבר קיבלה מהמבטחים את התשלום הראשון בהיקף של כ-4.5 מיליון דולר, וייתכן כי בהמשך תקבל כספים נוספים. במידה שיחסר לה הון בהיקף של מיליוני דולרים בודדים בלבד להשלמת חלקה בתקציב הקידוח, שמן אף עשויה לפנות לבעלי העניין בחברה - אברהם נניקשווילי, ג'קי בן זקן וחברת בונסטאר, שיזרימו לה את ההון הדרוש באמצעות הנפקה פרטית.

שמן, נזכיר, נמצאת כעת בשכבת הגז, שהיא המטרה המשנית בקידוח "ים 3", ובכוונתה לבצע שם בדיקת לוגים חשמליים עוד לפני ההגעה למטרת הנפט, לבדוק האם שכבה זו מכילה גז בכמות מסחרית. על פי הערכות, בעוד כשבועיים תפרסם החברה את תוצאות הלוגים החשמליים, ואז המשקיעים יוכלו לקבל אינדיקציה ראשונה לגבי תגלית אפשרית בקידוח.