כץ ליבואני רכב: "טיפלנו ברכבת ואחרים, אתם הבאים בתור"

(עדכון) - בדיון הפתיחה בנושא חוק רישוי הרכב החדש האשים השר ישראל כץ את היבואנים בניסיונות לסכל את התחרותיות ■ "חברות הליסינג נהנות מהנחות מופלגות, עד 25%, על חשבון הצרכנים"

ועדת הכלכלה קיימה היום (ב') את דיון הפתיחה בנושא "חוק רישוי הרכב", שאמור להסדיר את כל ההיבטים התחרותיים והמינהלתיים בשוק יבוא הרכב, החלפים, המוסכים והביטוח. בפתח הדיון אמר שר התחבורה ישראל כץ כי רמת המינוע בישראל היא נמוכה יחסית לאירופה וכי הרפורמה שהוא מקדם תהפוך את רכישת הרכב לנגישה יותר לשכבות הנזקקות ולמעמד הביניים.

לדבריו, למרות שהמיסוי על רכב בישראל גבוה מאוד - והוא "מקווה שבעתיד ניתן יהיה להוריד אותו" - בענף יש הרבה כשלים תחרותיים ושיעורי רווחיות מופרזים שלא קשורים למסים. השר אמר כי בשוק אין אמות מידה שוות לכלל הצרכנים וכי "חברות הליסינג נהנות מהנחות מופלגות, עד 25%, על חשבון הצרכנים".

יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, אמר כי האיגוד מברך על היוזמה להסדיר בחוק את שלל סוגיות התחבורה, אולם ציין שהליך השימוע המקדמי של היבואנים טרם הסתיים ושרמת המינוע הנמוכה יחסית בישראל נובעת ישירות משיעורי המס הכבדים המוטלים בישראל. לדבריו, שוק הרכב כבר נפתח רשמית ליבוא מקביל של כלי רכב - שהיא אחת הרפורמות המרכזיות בחוק רישוי הרכב שמקדם משרד התחבורה - והיבואנים מעולם לא התנגדו לו אך למרות זאת היבוא המקביל לא הבשיל.

השר כץ ענה בתגובה כי "היבואנים התנגדו נמרצות ליבוא המקביל וסיכלו אותו בעצה אחת עם יצרני הרכב". הוא הוסיף כי "טיפלנו בוועד הרכבת, טיפלנו בחברות התעופה, אנחנו מטפלים בנמלים ואתם הבאים בתור". בוועדה דיבר גם נציג הרשות ההגבלים העסקיים שאמר כי הרשות תומכת בהכנסת מרכיב התחרותיות לקריטריונים של מתן רישיונות יבוא רכב או שלילתם.

ועדת הכלכלה צפויה לקיים אחר הפגרה רצף של דיונים בנושא חוק רישוי הרכב ובין השאר יופיעו בפני הוועדה הממונה על ההגבלים העסקיים ומומחים נוספים. בעקבות חשיפת "גלובס" ודרישת ח"כים הוצג בפני ועדת הכלכלה דוח הייעוץ של חברת שלדור, שהוזמן ע"פ דרישת אגף התקציבים באוצר ונגנז עד כה. אולם, במכתב מלווה להצגת הדוח כותבת נציגת אגף התקציבים כי "מסקנות העבודה שנעשתה ע"י שלדור שימשו את הצוות הבינמשרדי אך מעולם לא אומצו ע"י הצוות או ע"י מי מחבריו".