לפיד: "אנו לא עושים עבודה מספיק טובה עם ניצולי השואה"

שר האוצר לפיד ושר הרווחה מאיר כהן הכריזו היום על העברת הרשות לזכויות ניצולי השואה ממשרד האוצר למשרד הרווחה ■ "המהלך נועד להביא לאיחוד כלל הגורמים המטפלים בניצולי שואה תחת קורת גג אחת"

שר האוצר יאיר לפיד, ושר הרווחה מאיר כהן הכריזו היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת על העברת הרשות לזכויות ניצולי השואה ממשרד האוצר למשרד הרווחה. "המהלך נועד להביא לאיחוד כלל הגורמים המטפלים בניצולי שואה תחת קורת גג אחת", הסביר שר האוצר לפיד.

מדובר בתיקון עיוות היסטורי שנוגע לכ-90 אלף ניצולים המקבלים גמלה מיוחדת לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, שכן הטיפול בניצולים התבצע עד היום תחת שני משרדים שונים, כאשר משרד האוצר היה מצוי באופן טבעי בניגוד עניינים מבני כמי שאמון מחד על הרשות לזכויות הניצולים ומנגד כמי שאמון על ריסון תקציבי.

לדברי לפיד, "אנו לא עושים עבודה מספיק טובה בטיפול בניצולי השואה. חלק מהדברים שנשבעתי לעשות עם כניסתי לתפקיד הוא שנעשה עבדה טובה יותר, אין לנו הרבה זמן. ניצולי השואה מתים כל יום, ניצולי השואה רוצים לחיות ואנחנו צריכים לעזור להם לחיות. זו המחויבות שלנו והחוב המוסרי שלנו".

שר האוצר הוסיף, כי "ההעברה של הטיפול בניצולים ממשרד האוצר לא תשנה מבחינת הניצול הבודד - לא מבחינת הפקיד המטפל, לא במיקום הפיזי, לא במספרי הטלפון או הפקס. המטרה שלנו לייעל למקסימום ולאחד את הגופים המטפלים. השר מאיר כהן יהיה בראש ארגון גג ממשלתי שיטפל בניצולי השואה".

בנוסף, שרי האוצר והרווחה הגדילו את התקציב המיועד לניצולי השואה עבור 2 נושאים מרכזיים: ניצולי שואה לא יידרשו להציג קבלות על קניית מוצר חשמלי לשם קבלת החזר מסים. כל ניצול הזכאי להטבה, יקבל החזר של 350 שקל ללא צורך בהצגת חשבונית. העלות השנתית של ההטבה היא 17 מיליון שקל.

שנית, אחוזי הנכות של ניצולי שואה יעוגלו כלפי מעלה, בכל מקרה שאחוזי הנכות שלהם חושבו בשברי האחוז. לדוגמה, תגמול חודשי של 39.1% נכות, יושווה לתגמול החודשי של 40% נכות ויגדיל את שיעור הקצבה של הניצול בכ-164 שקל בחודש. העלות השנתית של הטבה זו היא כ-7 מיליון שקל.

לדברי לפיד: "אני מבין את החרדה שמעורר המהלך להעברת הרשות לזכויות ניצולי השואה. מצד אחד אנשים אומרים שהם לא מרוצים מהמציאות, וכאשר מנסים לשנות יש תחושת חשש. אם המציאות לא טובה, צריך לשנות אותה, ואנו משנים.

"יצרנו תכנית מערכתית להרחבת הסיוע לניצולי השואה בהיקף של 100 מיליון שקל בשנה, תקצוב שיעבור עם אישור התקציב במליאת הכנסת בשבוע הבא. הנושא הבא בו טיפלנו היא יצירתה של רשימה מאוחדת של ניצולי השואה. מעולם לא היתה רשימה מאוחדת בישראל. יש בתוכה כ-170 אלף ניצולי שואה. הרשות עוסקת בטיוב נתונים ונמצאת בקשר עם משרד הפנים כדי לוודא שכל ניצול מקבל את כל מה שמגיע לו בזכות".