לפיד העביר סיוע למבשלות הבירה הקטנות; בין הנהנות: מבשלה בה שותפים יועציו

האוצר העביר סיוע למבשלות בירה קטנות, שהגדולה בהן היא מבשלת בירה אלכסנדר שבבעלות יועצי לפיד, הלל קוברינסקי ויורם באומן, המחזיקים כל אחד ב-5% מהחברה ■ יש עתיד: "ועדת הכספים לא ידעה על מעורבותם במבשלה"

משרד האוצר העניק סיוע חריג בסכום של 1.5 מיליון שקל למבשלות הבירה הקטנות, שבין בעליהן של הגדולה שבהן נמנים גם יועצו הבכיר של שר האוצר ואיש הפרסום שלו.

בין שלל הגזירות האחרונות שגזר שר האוצר, יאיר לפיד, על הציבור הייתה גם הרפורמה באלכוהול, שבמסגרתה הועלה המס על הבירה. ל"גלובס" נודע כי באופן חריג החליט משרד האוצר להחזיר כסף שגבה כמס למבשלות הבירה הקטנות.

אחת המבשלות הדומיננטית היא מבשלת אלכסנדר, שבה שותפים בין היתר הלל קוברינסקי, המחזיק ב-5% ומשמש גם כיועצו הכלכלי של שר האוצר ונחשב לאיש החזק שלצדו. ב-5% נוספים מחזיק הפרסומאי יורם באומן, מקורבו של לפיד, שניהל את קמפיין הבחירות של "יש עתיד".

המענק החריג ניתן למבשלות הבירה הקטנות כפיצוי, כשבוע ימים בלבד לאחר הטלת המס עליהן.

לא רק שלפיד לא החריג את עצמו מטיפול בנושא לנוכח מעורבותם של יועציו, אלא שלהחלטה להעביר את הסכום קדמה פגישה לילית בין אורי שגיא, שותפם של קוברינסקי ובאומן, המייצג את יצרני הבירה הקטנים - לבין סגנו של לפיד, סגן שר האוצר מיקי לוי, גם הוא מ"יש עתיד".

בעקבות הפגישה הלילית, ב-1 במאי אישרה ועדת הכספים של הכנסת להחזיר למבשלות הקטנות 1.5 מיליון שקל מתוך כ-2 מיליון שקל שנלקחו מהם בשל הטלת המס.

חלק מחברי הכנסת שהגיעו לדיון הופתעו כי לסדר היום נוסף נושא שלא הופיע בו, והם כינו זאת "מחטף". מפרוטוקול הדיון עולה כי הדיון התקיים 5 דקות בלבד, שבסיומן העביר אגף התקציבים את הכסף לרשות לעסקים קטנים, והיא זו שהעבירה את הכסף למבשלות הבירה הקטנות.

כפי שעולה מהפרוטוקול, במהלך הדיון עלו שאלות בקרב חברי הכנסת מדוע אושר הסכום, ובאילו קריטריונים נדרשו מבשלות הבירה הקטנות לעמוד על מנת לקבל הטבה זו, שכן גופים רבים במשק נפגעים מהעלאת מסים או מהגזירות הכלכליות ולא זוכים לכל הטבה; אולם לא התקבלה כל תשובה למעט זו של יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, שאמר כי "ההיפך, אני מציע שגם לא נדון בזה, כי זה חריג". הדיון, כאמור, ננעל כעבור 5 דקות.

ותיקים בוועדת הכספים טענו כי אינם מצליחים לזכור ולו מקרה אחד שבו משרד האוצר החליט "ביד אחת לקחת מס וביד השנייה הנעלמה להחזיר את הכסף שנלקח בחזרה לאותם גורמים".

בנוסף, מתן ההטבה הכספית מהאוצר מעוררת שאלה בסוגיית עירוב העסקים הפרטיים של יועציו של לפיד, שהאינטרסים שלהם בהם לא גלויים, לבין תפקידם הציבורי.

על-פי משרד האוצר, קוברינסקי חתם על הסכם ניגוד עניינים, אולם לא ברור מדוע שר האוצר וסגנו מטפלים בנושא ולא העבירו אותו לטיפולו של שר אחר.

בוועדת הכספים בחרו שלא להגיב. ב"יש עתיד" טענו כי באותה עת לא היו מודעים חברי הוועדה לאחזקותיו של קוברינסקי במבשלת הבירה אלכסנדר, וכי מדובר בסכום פעוט וזניח.

לדבריהם, מדובר ביוזמה של ח"כ עדי קול, אף היא מ"יש עתיד", שפנתה לאוצר במטרה לעזור לעסקים קטנים בעקבות העלאת המס על הבירה, שכן באופן טבעי יש השלכות יותר קשות לעסקים הקטנים מאשר לגדולים. הוועדה הרגישה שיש פגיעה בציבור מסוים, ולכן ניסו לעזור לציבור הזה. התהליך היה ברור, שקוף וקורה בוועדה פעמיים-שלוש בשבוע.

יו"ר סיעת "יש עתיד" ומרכז הסיעה בוועדת הכספים, עפר שלח, מסר בתגובה כי "ועדת הכספים ניהלה דיון ארוך על העלאת מיסוי על הבירה. בדיון עלתה הפגיעה במבשלות הבירה הקטנות, וחלק מחברי הוועדה, כפי שקורה בנושאים רבים, פנו לאוצר בניסיון למזער את הפגיעה. איש מהם כלל לא ידע שלהלל קוברינסקי יש חלק מזערי במבשלה קטנה, שההטבה לה במסגרת הסיוע הכולל, הניתן לעשרות מבשלות, היא קטנה. הסיוע אושר בוועדה בדיון קצר כי היה דיון קודם, וכל מה שהיה בו היה הודעה על ההסדר".

הבהרה: בחודש יולי 2013 פורסמו בעיתון "גלובס" ובאתר האינטרנט שלו כתבות בהן דווח כי שר האוצר לפיד אישר סיוע למבשלות הבירה הקטנות, כאשר בין הנהנות, מבשלה בה שותפים יועצו מר הלל קוברינסקי ומר יורם באומן. מר קוברינסקי ומר באומן לא היו מעורבים בקבלת ההחלטה להעברת הסיוע למבשלות הבירה. ככל שהובן אחרת מהכתבות - אנו מצרים על כך.