בית משפט בארה"ב: ירושלים איננה שייכת לישראל

בית משפט פדרלי לערעורים בארה"ב קבע כי חוק שאושר בשנת 2002 על ידי הקונגרס, לפיו אמריקנים שנולדו בירושלים יוכלו לציין בדרכונם כי נולדו בישראל - אינו חוקתי

בית משפט פדרלי לערעורים במחוז קולומביה בארצות הברית קבע כי החוק המאפשר לאזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים לציין בדרכונם כי נולדו בישראל הינו לא חוקתי. לטענת השופטים, הקביעה כי ירושלים נמצאת בישראל נתונה רק תחת סמכותו של נשיא ארצות הברית.

המקרה הובא לדיון בבית המשפט על ידי הוריו של ילד אמריקני בשם מנחם זיבוטופסקי, שנולד בבית חולים בירושלים זמן קצר לאחר שנחקק החוק בשנת 2002. הוריו של מנחם רצו לרשום את ישראל כמקום הולדתו, אך משום שהממשל מסרב להכיר בריבונות של כל אומה בירושלים מאז הקמתה של ישראל בשנת 1948, בדרכונו האמריקני של הילד נכתבה רק "ירושלים" כמקום הולדתו.

עד עתה, נמנע משרד החוץ האמריקני לאכוף את החוק, שאושר על ידי הקונגרס בשנת 2002, המאפשר לאזרחי ארצות הברית שנולדו בירושלים לרשום את מקום הולדתם כישראל. הנשיא ג'ורג' בוש טען באותה תקופה כי הקונגרס לא יכול להכתיב לממשל את מדיניות החוץ שלו. ממשל אובמה אימץ את אותה מדיניות וגם כיום המצב נשאר כפי שהיה.

השופטת הפדרלית, קארן לה-קראפט הנדרסון, נימקה את החלטת השופטים וכתבה כי "ממונה מטעמו של הנשיא בוש ערך בדיקה מקיפה אודות ההיסטוריה של נשיאי ארצות הברית, ומהבדיקה עולה כי עם תחילת כהונתו של הנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון, ניתנה לנשיא הסמכות בלעדית להכיר במדינות זרות".

בהחלטתם הדגישו השופטים כי בית המשפט העליון קבע לא פעם שהסמכות הבלעדית להכרה במדינות נמצאת בידיו של הנשיא. השופטים הוסיפו כי "החוק המכיר בירושלים אושר ונוסח בפזיזות, ללא התחשבות במדיניות החוץ ארוכת השנים של הממשל כלפי ירושלים".