רגע של שפל

ההסדר של הפרקליטות עם רועי ורמוס איפשר לחשוד בפלילים לקנות את חירותו בכסף

ההסדר שאליו הגיעה הפרקליטות עם רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות לשעבר, לא ייזכר כאחת הפסגות של הפרקליטות בשנים האחרונות, אלא כרגע של שפל.

ההסדר הוא יצור-כלאיים שמערבב בין הפלילי לבין המשמעתי, והציבור לא יכול ללמוד ממנו מה היה חלקו של ורמוס בפרשת הונאת הנוסטרו בפסגות, אם בכלל.

הפסול העיקרי בהסדר - שהוא מאפשר לחשוד בפלילים לקנות את חירותו בכסף. ורמוס הוא אדם אמיד שיכול לשלם חצי מיליון שקל לקופת המדינה, כדי למנוע מעצמו את המשך עינוי הדין הקשה שהוא עובר, אבל אזרח מהיישוב, שאין לו די אמצעים כלכליים, לא היה יכול לעשות כן.

ורמוס אינו טלית שכולה תכלת. הוא אדם חכם ומתוחכם, שידע להלך לעיתים על חבל דק כדי להשיג את מטרותיו. אבל בשורה התחתונה, וזה מה שחשוב, הפרקליטות חתמה על ההסדר עמו אחרי שהגיעה למסקנה שאין לה ראיות מספיקות להרשיע אותו בדין בעבירות שבהן היה חשוד.

הראיה המרכזית לכאורה נגד ורמוס - האזנות הסתר שביצעה רשות ניירות ערך לשיחותיו עם החשודים האחרים, רק הפריכה את החשדות נגדו.

השיחות העלו, כי לורמוס לא הייתה כוונה להביא לפעילות אסורה לכאורה במסחר בחשבון הנוסטרו של פסגות, אלא לכל היותר, שהוא חטא לתפקידו הניהולי ולא עשה מספיק כדי לוודא שהאמירות של מנהלי הנוסטרו של פסגות לא יובילו למעשים פליליים.

לאחר שהתבררו הדברים, צריכה הייתה הפרקליטות להשתמש בסמכותה ולהורות על סגירת התיק נגד ורמוס מחוסר ראיות מספיקות, כפי שעשתה במקרה של שי ירון. סמכות שהיא חשובה לא פחות מסמכותה להעמיד אנשים לדין.

במקרה של ורמוס לפרקליטות ולרשות ניירות ערך לא היה אולי די אומץ לסגור את התיק ולהודות בטעות. העובדה שהחקירה של רשות ניירות ערך את הפרשה הביאה לפיטוריו של ורמוס, שהתיק נדון במשך יותר משנתיים בפרקליטות, וכי הוא נחשב לתיק-דגל שעשה כותרות ענק בעיתונות, הקשו על הפרקליטות להודות כי ההר הוליד עכבר, והביאו להסדר השנוי במחלוקת.

גם לתקשורת יש אחריות לנזק שנגרם לורמוס מאז התפוצצות הפרשה. הכותרות על החשדות נגדו היו גדולות וגרסתו לפרשה לא בוטאה מספיק בתקשורת. לפני כחצי שנה, על-סמך מידע שהועבר אליי מגורמים בפרקליטות, פורסמה ב"גלובס" ידיעה על כך שתוך חודשיים תודיע הפרקליטות על הגשת כתבי אישום נגד כמה מבכירי פסגות. אמנם בידיעה נאמר במפורש שעדיין אין החלטה נגד מי מהחשודים יוגש כתב אישום, אבל תמונתו של ורמוס התנוססה לידה, וניתן היה להבין כאילו מדובר בו.

הפגיעה בורמוס התעצמה מאוד בשל העובדה שבאותו ערב (ללא שהכתב ידע על כך) הובאה אמו למנוחות. לפרקליטות ולרשות ניירות ערך קשה כנראה להודות בטעות.