ישראל כץ: "מול עיני - אני מהמר על הכלב צ'אבי בהליכה"

שר התחבורה ישראל כץ נאם היום בכנס תשתיות ישראל השנתי ■ העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב לא צפויה להסתיים לפני סוף העשור - אך כץ אופטימי: "פרוייקט מורכב שנתגלעו בו קשיים מסויימים, אך אין לי ספק שיתבצע"

פרוייקט הרכבת הקלה בתל אביב, עליו מופקדת חברת נת"ע, מתעכב פעם אחר פעם. אולם, שר התחבורה ישראל כץ ממשיך לשדר בטחון ואופטימיות. "חברת נת"ע מבצעת בימים אלו את הרכבת הקלה בגוש דן, פרוייקט מורכב שנתגלעו בו קשיים מסויימים, אך אין לי ספק שיתבצע", אמר היום (ה') כץ בכנס תשתיות ישראל השנתי שהתקיים באייר פורט סיטי.

כץ אמר כי "בתוך כמה חודשים אנחנו נקבל את לוח הזמנים האמיתי להשלמת הפרויקט הזה. מראש היה ברור לכולנו שהאומדן שנקבע לא היה ריאלי, ובסופו של יום ידענו שנגיע למספרים שמדברים עליהם עכשיו. אני אוודא שהפרוייקט הזה יתנהל למופת".

לפי לוח הזמנים המקורי שהוצג לממשלה, היו מכרזי הביצוע העיקריים אמורים להסתיים בסוף 2012, אולם מוקדם יותר החודש חשף "גלובס" כי דוח שהגישה חברת הבקרה של הפרויקט לאוצר מזהיר מפני עיכוב של 6 שנים במועד ההשלמה. להערכת גורמי מקצוע אחרים, גם אם לא יצוצו שום עיכובים נוספים, לא יהיה ניתן לסיים את הפרויקט לפני סוף העשור הנוכחי. הערכה זו מתבססת על כך שמשך ההקמה של הקו צפוי לעמוד על 6 שנים לפחות, בה בעת שהמכרזים העיקריים לביצועו עדיין רחוקים מסיום.

"אני מהמר על צ'אבי בהליכה"

כץ התייחס גם לרפורמה בנמלים ואמר כי "אמרתי בשם המליצות, שטיילתי עם כלבי צ'אבי ונזכרתי ברפורמה בנמלים. נראה לי שיו"ר ההסתדרות לקח את זה ברצינות מידי. הרפורמה הזו יצאה לדרך אחרי 4 שנים של הכנות ועבודות. מזה שנה וחצי אנחנו אוגרים סלעים ואבנים במחצבות כדי שברגע שהמכרז יצא לא נצטרך לחכות שנים להקמת המזחים וכל התכניות כבר מקודמות.

"עכשיו תהיה תחרות גם בחיפה וגם באשדוד, וזה לא מתוך עונש לעובדים. נמל אחד אנחנו כבר עכשיו חייבים מבחינת הביקוש ואת השני נצטרך לטובת הפיכת ישראל למרכז תובלה בינלאומי על ידי חברות הפעלה בינלאומיות.מי ירוויח? ישראל. לפחות 90 אחוז מהעובדים החדשים יהיו ישראלים, וגם היבואנים והיצואנים יוכלו לתפוס טרמפ על הקווים הבינלאומיים הללו - יוכלו להעביר מוצרים לווייטנאם לדוגמא, דבר שהיום הוא בלתי אפשרי. כמו כן, כבר היום יש הרבה ספינות חדישות שלא יכולות לעגון בישראל כיוון שאין לנו נמלי מים עמוקים.

"אז אנחנו נמנע ממדינת ישראל להתפתח על ידי גיוס כסף שלא מקופת המדינה כי יו"ר ההסתדרות רוצה למנוע את זה? כי אלון חסן רוצה למנוע את זה? ואם כבר יו"ר ההסתדרות קרא לרפורמה 'רפורמת צ'אבי' - אז אם אני צריך להמר על המאבק ברפורמה בין צ'אבי לבין עופר עיני או אלון חסן, אני מהמר על צ'אבי בהליכה".