תביעה: "בית-החולים איכילוב הפריד חולים בשל צבע עורם"

בני זוג מאפריקה ושני ילדיהם שהגיעו לאיכילוב טוענים כי הופרדו משאר החולים, ננעלו בחדר נפרד למשך 3 שעות ונאלצו לחבוש מסכות על פניהם בזמן ההמתנה ■ איכילוב: "בתקופה המדוברת התפרצה בת"א מחלת החצבת בקרב יוצאי אפריקה"

בני זוג מאפריקה ושני ילדיהם הפעוטים שהגיעו לבית-החולים איכילוב לפני כשנה כדי לקבל טיפול רפואי לאחד הילדים הופרדו משאר החולים, ננעלו בחדר נפרד למשך 3 שעות עד לשחרורם מבית-החולים ונאלצו לחבוש מסכות על פניהם במשך זמן ההמתנה - כך עולה מתביעה שהוגשה נגד איכילוב לבית משפט השלום בתל-אביב.

לפי התביעה, היחס המשפיל כלל גם אמירות המעידות לכאורה על דעה קדומה של צוות בית-החולים ועל היעדר מחויבות לשלום על כבודם של הפונים.

כך, למשל, מצוטטת אחת האחיות בכתב התביעה כמסבירה לאבי המשפחה כי "על-פי החוק, אפריקאים שמגיעים לבית-החולים חיייבים להיות מופרדים מישראלים"; ואילו אחד הרופאים הסביר כי "ישנה בעיה עם עובדים זרים שמגיעים עם כל מיני מחלות", וכי ישנן "בעיות רציניות עם מחלות של אפריקאים" וכי ייתכן שבנו חולה בחצבת.

לפי התביעה, ניסיונותיו של אבי המשפחה להסביר כי הוא תושב בישראל, וכי ילדיו נולדו בבתי-חולים ישראלים, מבוטחים בקופת-חולים וקיבלו את כל החיסונים, לא הועילו ולא שינו את דעת הצוות הרפואי שטיפל במשפחה.

כאמור, בעקבות החוויה הקשה הגישו בני המשפחה, באמצעות עו"ד הישאם שביטה מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל-אביב, תביעה לבית משפט השלום, בטענה כי התנהלות בית-החולים מפרה את חוק איסור אפליה במוצרים, שירותים ובכניסה למקומות ציבוריים ואת הוראות חוק זכויות החולה, האוסרות על אפליה ומחייבות לתת שירות רפואי תוך שמירה על כבודו של המטופל.

לדברי עו"ד הישאם שביטה מהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל-אביב, "המקרה הזה מצביע על תופעה חמורה של אפליה בין בני אדם אך ורק על בסיס צבע עורם. הדבר חמור במיוחד נוכח העובדה שמדובר בטיפול רפואי שניתן על-ידי אחד מבתי-החולים הגדולים בישראל, הגם שבמקרה זה לא הייתה הצדקה רפואית כלשהי ליחס המפלה שהתובעים זכו לו".

לדברי עו"ד אסף וייצן ממוקד סיוע לעובדים זרים, "לא ניתן להפלות מבקשי מקלט ובמקביל לשמור על זכויותיהם השוות של תושבי ישראל. אנחנו מקווים שהתביעה שהגישה הקליניקה בשם בני המשפחה תסייע להשיב את הצדק ולמתוח קו גבול ברור בין המותר לאסור".

איכילוב: תביעה מקוממת

מבית-החולים איכילוב נמסר בתגובה: "התובע, בן להורים מהגרי עבודה, ללא מעמד תושב וללא ביטוח רפואי, הגיע לפני למעלה משנה לחדר המיון של בית-החולים 'דנה' כשהוא סובל מתסמינים של חום והקאות.

"בתקופה זו התרחשה בעיר תל-אביב התפרצות מחלת החצבת בקרב ילדים של פליטים/מהגרי עובדי יוצאי אפריקה, שבעקבותיה פרסם משרד הבריאות הוראות מיוחדות למניעת הפצת מחלות מדבקות באוכלוסייה זו, לצורך מתן טיפול רפואי נכון ובטוח.

"בזמן שהייתו בבית-החולים, התובע אובחן וטופל בחדר הטיפולים שבמרכז חדר המיון, שם נלקחו ממנו בדיקות דם שהצביעו לבסוף על מחלה ויראלית. הוא שוחרר לביתו בסיום הטיפול במצב טוב.

"יודגש כי על אף השירות והטיפול הרפואי המסור שהוענק לילד, התנהג אביו בגסות-רוח ובתוקפנות מילולית כלפי הצוות לאורך כל השהות במקום.

"התביעה הזו, שטרם הגיעה לבית-החולים, מקוממת במיוחד על רקע העובדה שהמרכז הרפואי תל-אביב מעניק מדי יום - בין השאר כמו במקרה זה על חשבון תקציב בית-החולים - טיפול רפואי שוויוני ואדיב לכלל האוכלוסיות בישראל, ללא הבדל דת, גזע ומין".