האוזר: "חרד למצב הבורסה. אסור להסתכל על הבעיות כנזלת, כמשהו שיעבור"

ועדת הכספים דנה בהתפטרות בכירי הבורסה ■ "מדובר ברעידת אדמה, וייתכן שזו בבואה של הכלכלה הישראלית", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ סלומיאנסקי

"השפל הנוכחי בבורסה בת"א הוא לא הראשון בתולדותיה. ההבדל הוא שיושבי ראש רשות ניירות ערך הקודמים לא חשבו שהפתרון לשפל הוא הדחה של מנהליה", כך אמר היום יו"ר הבורסה הפורש, סם ברונפלד, במהלך דיון מיוחד שקיימה ועדת הכספים של הכנסת בנוגע להתייבשות הבורסה.

"אני חרד למצב הבורסה", השיב יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר. "אי אפשר לשבת בשקט ולא לעשות כלום".

ברונפלד והאוזר התייצבו הבוקר במשכן הכנסת לטובת דיון שיזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי). זאת, בעקבות ההתפטרות הגורפת של בכירי הבורסה באחד העם, הכוללת את המנכ"לית אסתר לבנון, המשנה למנכ"ל יוני שמש, סמנכ"ל הכספים יוסי טרייסטר, וכאמור ברונפלד עצמו, תוך שבועיים בלבד, כשברקע חלופת ההאשמות בין ברונפלד להאוזר בשאלה מי אחראי למצב הנוכחי בבורסה.

"הבורסה בישראל עוברת טלטלה גדולה מאוד. מדובר ברעידת אדמה, ויתכן שזוהי בבואה של הכלכלה הישראלית", הסביר סלומיאנסקי מדוע ביקש לקיים את הדיון בדחיפות. "יש צורך להתניע חשיבה בנושא, ולהבין מהן הסיבות שבגינן הגענו למצב הנוכחי ומה צריך לקרות בעתיד. אני יודע שישנן ועדות שונות שמטפלות בעניין, אבל קשה להתאים תרופה אם לא יודעים מה המחלה". בהמשך, התריע יו"ר הוועדה כי במקרה הצורך הוא לא יהסס לעשות שינויים בחקיקה.

"הדיון שמתקיים כאן עכשיו הוא אמירה שאנחנו לא מרוצים מהקורה בבורסה. בשורה התחתונה, כרגע הבורסה לא ממלאת את תפקידה", הוסיף ח"כ אלעזר שטרן (התנועה).

סלומיאנסקי ביקש מהאוזר וברונפלד להסביר לח"כים שנכחו בדיון, ביניהם זהבה גלאון (מרצ), עפר שלח (יש עתיד), אראל מרגלית (עבודה), שמעון סולומון (יש עתיד) ובסאל ג'טאס (בל"ד), מה עומד מאחורי הצניחה החדה במחזורי המסחר בת"א, שמאז 2010 נחתכו ביותר מ-40%.

"בשנה שעברה גויסו בבורסה 120 מיליארד שקל באג"ח. לאן נעלם שוק המניות? למה המחזורים יורדים?", תהה ברונפלד ומיד השיב על כך בעצמו: "הבורסה היא אצטדיון כלכלי עליו משחקות הקבוצות - חברות, משקיעים, גופים מוסדיים. הדשא נהדר, הטריבונות נקיות והתאורה מצוינת, רק שאנחנו לא יכולים לעלות למגרש ולהבקיע גולים".

לדבריו, הוא מעולם לא נתקל בתלונות על איכות השירות שהבורסה מספקת. "יש לנו מערכות מסחר משוכללות, שמאפשרות לנו לטפל גם במחזורי מסחר של 10 מיליארד שקל ביום. לכן, השאלה שצריך לשאול היא לאן נעלמו השחקנים בשוק ההון? הבעיה נמצאת במקום אחר, לא בבורסה", טען.

"ללא בורסה יעילה, סיכויי הצמיחה של המשק ייפגעו", אמר האוזר, שכזכור האשים לאחרונה את ברונפלד כי כשל בתפקידו. "יש קשר בין התייבשות הבורסה להיעדר הצמיחה, הגידול בגירעון והגידול באבטלה - והוא העדר מקורות הון", הסביר האוזר. "בהעדר נזילות, קשה לגייס הון והצמיחה נפגעת.

"אנחנו במקום השישי בעולם מבחינת הגנה על המשקיעים. כשמדברים על רגולציה ושוקלים את הדברים, צריך לזכור שרגולציה חסרה פוגעת במשקיעים", הוסיף.

"הטלטלה היא הזדמנות לשינוי"

עם זאת, האוזר - שנאלץ להתמודד עם הטענה שהעומס הרגולטורי מבריח חברות מחוץ לבורסה - הסכים כי צריך להפחית חלק מהדרישות. "יש מקום להקל על הגופים בשוק ההון, לחשוב איך אפשר לתרום לפיתוח השוק לצד דאגה לרווחת הצרכנים, המשקיעים והחברות. עם זאת, הבורסה מתייבשת, ומדובר במשאב לאומי. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי לסייע להצלחתה".

יו"ר הרשות קיבל רוח גבית מחלק מהנוכחים בדיון, ביניהם ח"כ גלאון, שאף שיבחה אותו על המהלכים שהוא נוקט ועל 'אומץ ליבו': "יש עליהום בכל הקשור לעומס רגולציה, ואני מוטרדת מכך שכל התהליכים שקשורים להקלות ברגולציה עלולים לסכן את כספי הציבור. לכן, צריך להסתכל ולראות האם הבורסה מתנהלת כמו שצריך. אולי הגיע הזמן לטלטלה?", הציעה.

גלאון אף הזהירה את הנוכחים מפני טיפול ברגולציה שיפגע במשקיעים. "הבעיה טמונה בכשלים שיש בשוק ההון, שצריך להיות הרבה יותר שקוף ואמין". אז, להערכתה, "מחזורי הבורסה יעלו והיא תחזור להיות מנוע צמיחה".

"צריך לרדת מעניין הרגולציה", סבור ח"כ ג'טאס. "זו האווירה העסקית החדשה. המערכת הניהולית צריכה להתאים את עצמה, וגם הציבור צריך להבין את זה".

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, הדגיש כי "עיקר הבעיה היא בעודף הרגולציה, פגיעה בזכויות קניין של בעלי שליטה, חשיפה אישית לקנסות גם במקרים של טעויות בתום לב, ועלויות מטורפות. כל אלו ביחד מרחיקים את החברות בישראל מהבורסה, והנפגע העיקרי בסופו של דבר הוא האזרח הקטן - יש לו גם פחות מקומות תעסוקה וגם פחות תשואה בהשקעות".

"המשבר בבורסה הוא הזדמנות לשינוי. כיום, במבנה הארגוני הנוכחי שלה, הדירקטורים בבורסה נמנעים מלעשות שינויים", אמר אלי בבלי, יו"ר איגוד קרנות הנאמנות, שקרא להפוך את הבורסה לארגון שעומד בכללי הממשל התאגידי. כידוע, דירקטוריון הבורסה מורכב מבעלי תפקידים בגופים שעליהם הבורסה מפקחת, מה שמקנה לחברי ההנהלה שליטה מסוימת. אגב, אף אחד מחברי הבורסה, שהם למעשה בעליה, לא מצא לנכון להיות היום בדיון.

"צריך להפוך את הבורסה ממלכ"ר לחברה עסקית, כמו בבורסות אחרות בעולם. מהלך כזה יקדם את הבורסה ויהפוך אותה ליותר אטרקטיבית", הוסיף בבלי.

"הנהלת הבורסה עושה כל שביכולתה", אמר ברונפלד. "במארס 2012 הגשתי תזכיר לגבי האופן בו היא צריכה לטפל בירידה במחזורי המסחר, שהועבר גם ליו"ר רשות ני"ע. בהמשך, התזכיר הזה עבר גם לשר האוצר. לכן, הניסיון להציג את הבורסה כמי שיושבת ומחכה לנס, הוא מופרך. אפילו אמרתי שזו הזדמנות לעשות שינויים בבורסה.

"זה לא קרה, ועכשיו כולנו מדברים על נזלת. ההתעסקות בהנהלת הבורסה היא כמו להתעסק בצ'ופצ'יק של הקומקום, ולא בקומקום עצמו - שהוא שוק ההון בישראל".

על כך אמר ח"כ מרגלית כי "הבורסה הישראלית צריכה דם חדש", והציע שהגורם שיעמוד בראשה יהיה בעל אוריינטציה שיווקית: "את ישראל בכלל ואת הבורסה בפרט צריך לשווק. הבורסה בת"א צריכה להפוך ל'נאסד"ק של המזרח התיכון'".