תביעה נגזרת נגד IDB: "דיבדנדים אסורים ב-1.8 מיליארד שקל"

בעל מניות בסדרה ג' של IDB הגיש בקשה לתביעה נגזרת נגד נוחי דנקנר ונגד כל הדירקטורים שכיהנו באי.די.בי בשנים 2008-2010, בטענה לרשלנות ולאחריות לנזקי החברה, לאחר שאיפשרו חלוקות דיבידנדים אסורות לבעלי המניות

רק זה היה חסר לנוחי דנקנר: הבוקר (ד') התייצב איש העסקים נוחי דנקנר לדיון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בתיק קריסת קבוצת אי.די.בי , כאשר הוא כבר מודע לבקשה לתביעה נגזרת שהוגשה כנגדו וכנגד דירקטורים נוספים בחברה בטענה לחלוקת דיבידנדים אסורה בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל.

אתמול (ג') הגיש עו"ד אהוד שיף, בעל מניות בסדרה ג' של אי.די.בי, בקשה להגשת תביעה נגזרת נגד דנקנר ונגד כל הדירקטורים שכיהנו באי.די.בי בשנים 2008-2010, בטענה לרשלנות ולאחריות לנזקי החברה, לאחר שאיפשרו חלוקות דיבידנדים אסורות מהחברה לבעלי המניות באותן שנים.

באמצעות עורכי הדין רנן גרשט, אופיר נאור ועדי גרנות, טוען שיף כי הדירקטורים - בהם רפי ביסקר, ליאור חנס, אליהו כהן, זהבה דנקנר (אמו של נוחי דנקנר), אריה מינטקביץ', יעקב שימל, מאיר רוזן, שמואל לחמן, צבי דוברצקי שומואל דור - אחראים לנזקים שנגרמו לאי.די.בי בעקבות חלוקות הדיבדנדים, ביהקף כ-1.35 מיליון שקל.

זאת, נטען, עקב רשלנות באישור החלוקות האסורות, לאחר שלא בחנו את מבחן יכולת הפירעון של החברה; לא בחנו את נטל החוב והמועדים לתשלומו; לא בחנו את המשך יכולת תנובת הדיבידנדים מהחברה-הבת והתעלמו מחוות-דעת מומחים שהעריכו כי החברה-הבת לא תוכל לחלץ את רף הדיבידנדים עליהן הסתמכו באישור החלוקות.

"הדירקטורים, שהינם מקרב בעלי השליטה או מקורביהם, בבואם לאשר חלוקות דיבידנד אשר הטיבו עד מאוד עם בעלי השליטה, ובכשירותם כדירקטורים, נקטו מדיניות ברורה של עצימת עיניים תוך התעלמות בוטה מהצורך לעמוד בהתחייבות החברה לנושיה", נכתב בתביעה. "בכך", צוין, "הביאו הדירקטורים לכך שלא תיוותר בקופת החברה כל רזרבה לפירעון עתידי של החוב".

תביעה זו עוסקת באותה חלוקה אסורה לכאורה בה עסקה תביעה קודמת שהוגשה נגד בעלי השליטה בקונצרן אי.די.בי, בהם משפחות ליבנת, מנור ודנקנר - ואשר הסתיימה בראשית החודש בפשרה.

במסגרת התביעה הראשונה, שהוגשה לפני כשנה, דרשו התובעים כי בעלי השליטה באי.די.בי אחזקות - הנמצאת כיום בחדלות פירעון ומנהלת מגעים להסדר חוב עם נושיה - ישיבו את הכספים אותם משכו מהחברה כדיבידנדים בין השנים 2008-2010.

התביעה הסתיימה בפשרה תקדימית עם משפחות מנור וליבנת (אך לא עם דנקנר), במסגרתה הוסכם כי שתי המשפחות יעבירו 40 מיליון שקל במזומן, ומניות בשווי שעשוי להגיע עד 50 מיליון שקל ואף יותר, אשר ישמשו בעתיד כתשלום לנושי אי.די.בי אחזקות (בינתיים יחזיק בהן עו"ד נאור כנאמן, לתקופה של 12 חודשים).

חלקן של משפחות ליבנת ומנור - "השותפות השקטות" של נוחי דנקנר לשליטה בקונצרן - בדיבידנדים עמד על כ-489 מיליון שקל בסך-הכול.

בתביעה הנגזרת צוין כי הסכומים הנקובים בה הם הסכומים המתקבלים מסך החלוקות שביצעה החברה בשנים 2010-2008, בניכוי חלקם של משפחות מנור וליבנת, וזאת בהתאם להסכם הפשרה. עוד צוין כי טרם חלפו 120 הימים שניתנו ליתר בעלי השליטה - החברות מקבוצת גנדן - לשם הצטרפות להסכם הפשרה.

עו"ד רנן גרשט מסר ל"גלובס" כי "יחד עם התביעה הקודמת, התביעה שהוגשה אתמול בגין הפרת חובת הזהירות של הדירקטורים, מטרתה להשיב את הכסף לחברה מאלה שאיפשרו את הוצאתו שלא כדין. אמרנו בעבר, גם כשערכנו את הסכם הפרשה עם משפחת ליבנת ומנור, שהמנה העיקרית עדיין לפנינו, והנה כעת אנו באים חשבון עם הדירקטורים הרלבנטיים בחברה".