הבנקים הורידו עמלות למשקי-בית - והעלו לעסקים הגדולים

זאת על רקע הרחבת ההגדרה של עסק קטן שתיכנס לתוקף מחר, והאיסור לגבות ממנו עמלות גבוהות יותר מאלו של העסקים הגדולים

הבנקים מצאו פתרון להקטין חלק מהפגיעה של ועדת זקן: להעלות עמלות לעסקים גדולים, ובכך להימנע מהפחתתן לעסקים הקטנים. מחר (ה') ייכנס לתוקף חלק נוסף בהמלצות דוח ועדת זקן - תורחב ההגדרה של עסק קטן מעסק בעל מחזור מכירות שנתי של מיליון שקל ל-5 מיליון שקל.

שינוי ההגדרה יכניס עוד עסקים רבים תחת ההגדרה של עסק קטן, מה שיאפשר להם ליהנות מהתעריפון הקמעונאי. עוד נזכיר כי נקבע שהתעריפון הקמעונאי צריך להיות נמוך או לכל היותר זהה לזה של העסקים הגדולים.

כדי להיערך לשינוי הזה, שאמור לפגוע בהכנסות הבנקים, עשו כמעט כל הבנקים שינוי בתעריפונים בשבועות האחרונים. לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, הבינלאומי ואגוד כבר הודיעו על השינוי, שייכנס לתוקף מחר. בנק הפועלים עדיין לא ביצע שינוי עמלות, אך לפי הערכות הוא יעשה זאת בזמן הקרוב.

המגמה דומה

כל בנק ביצע שינויים בעמלות אחרות, אך המגמה המשותפת היא הפחתה של עמלות משקי בית ומנגד ייקור העמלות לעסקים הגדולים. גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי המטרה המרכזית למהלך היא כדי להימנע מהצורך להפחית עוד את העמלות במגזר הקמעונאי (שכן כאמור, על העמלות הללו להיות נמוכות או שוות לאלו של העסקים הגדולים).

וכך, במקום להפחית עמלות לעסקים הקטנים, ולהשוות אותן לאלו של הגדולים, בוצעה הפעולה ההפוכה: ייקור התעריפון לעסקים הגדולים, מה שימנע את הצורך להוזיל את התעריפון לעסקים הקטנים.

ואולם מכיוון שהעלאת עמלות אינה מצטיירת טוב מבחינה ציבורית, הוחלט לרכך את הבשורה באמצעות הפחתת עמלות למשקי בית, על אף שברוב המקרים מדובר בהפחתה של עמלות שאינן בשימוש שכיח. המהלך המשולב של הפחתת עמלות למשקי בית וייקורן לעסקים גדולים מתקבל טוב יותר, במיוחד באווירה הציבורית כיום.

היקפים מהותיים

השינויים בעמלות נעשים בלא מעט מקרים בהיקפים מהותיים. כך לדוגמה, עמלת החלפת מזומן של דיסקונט למשקי בית ירדה בחצי - מ-1% ל-0.5% - ומנגד עמלת שעבודים בטפסים לעסקים גדולים עלתה מ-325 שקל ל-425 שקל. בבנק הבינלאומי, עמלת דוחות לבקשת לקוח ירדה מ-40 שקל ל-25 שקל, ואילו עמלת התראה לצ'ק ללא כיסוי לעסקים גדולים עלתה מ-30 שקל ל-50 שקל.

ומה בשורה התחתונה? בבנקים שומרים את הקלפים קרוב לחזה ומסרבים לומר האם בעקבות המהלך המשולב אכן יפסידו הכנסות או יצאו מאוזנים. ככל הנראה קשה גם לדעת מראש, הואיל והדבר תלוי בתגובת העסקים הגדולים לייקור התעריף, ועד כמה יתעקשו לקבל הנחות או פטור מהעלייה במחיר.

כאמור, מחר תיכנס לתוקף הרחבת ההגדרה של עסק קטן. עם זאת ההרחבה לא תתבצע אוטומטית. על העסקים הקטנים להגיש לבנק מסמכים מתאימים שיעידו כי הם עונים להגדרה של עסק קטן. מדי שנה יהיה עליהם להוכיח זאת מחדש.