בכיר בחברת כיל-דשנים: עצרנו השקעות לטווח הארוך

רותם אמפרט מסרבת לרכוש מחפר חשמלי חדש לכריית פוספטים במישור רותם - בעקבות שיקולים של כדאיות כלכלית

הנהלת רותם אמפרט שבבעלות קבוצת כימיקלים לישראל (כיל ) מסרבת לרכוש מחפר חשמלי חדש לכריית פוספטים במישור רותם - בעקבות שיקולים של כדאיות כלכלית. המחפר - המשמש זה יותר משני עשורים את החברה במלאכת הכרייה במישור רותם - התקלקל באחרונה, והנהלת רותם אמפרט שכרה את חברת תעבורה כחברה קבלנית שתפעיל בעבורה מחפר חלופי.

על רקע ההחלטה להימנע מהשקעה ארוכת טווח של עשרות מיליוני שקלים לרכישת מחפר חדש, עובדי החברה שיבשו בימים האחרונים את הפעילות במישור רותם. העבודה באתר שבה לסדרה רק אתמול (ג'), לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קרא לעובדים ולהנהלה לדון בסוגיה בחודש הקרוב.

"אין הצדקה"

ברותם אמפרט מעריכים את עלות המחפר החשמלי הענק שמוביל את כריית החומר התפל שממנו מופק הפוספט ב-10 מיליון דולר. משקלו 700 טונה בקירוב, ובמסגרת עבודות הכרייה יש בכוחו להעמיס בכל כף כ-40 טונה של חומר. המחפר מתנשא לגובה של 17 מטר, ורוחבו 11 מטר. על הפעלתו אמונה מחלקה שבה 25 עובדים, ועוד עשרות עובדים עוסקים בתחזוקתו השוטפת.

"בחודשים האחרונים המחפר התקלקל, ובינתיים 10 מבין העובדים שקשורים להפעלת המחפר פרשו לפנסיה והנהלת החברה לא קלטה במקומם חדשים. באחרונה התברר שאין כוונה לחדש את פעילותו של המחפר או לרכוש מחפר חדש. אנו דורשים שהנהלת החברה תרכוש או תחכור מחפר חלופי ושהוא יופעל בידי העובדים", אמר ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים ברותם אמפרט, משה חדד.

בכיר בכיל-דשנים טען היום: "מקרה המחפר מייצג את הדילמה של החברה לקראת כל השקעה רחבת היקף לטווח הארוך, וזאת בעקבות אי-הבהירות בעניין כרייה עתידית של פוספטים בשדה בריר. אם אין לנו ודאות שהמחפר ישמש אותנו לטווח הארוך - אין הצדקה כלכלית לרכוש חדש. המחפר הוא הבעיה הקטנה של העובדים".

בכיל נאבקים על קבלת היתר לקיים כרייה של פוספטים בשדה בריר, בנקודה המרוחקת כ-8 ק"מ מערד. זאת, בעקבות הצפי שבעוד פחות מעשור מלאכת כריית הפוספטים במישור רותם תמצה עצמה. אלא שבערד מתנגדים להקמת המכרה החדש, והתנגדות התושבים מגובה בחוות דעת שלפיה פעילות כזו תסכן את בריאותם. שרת הבריאות, יעל גרמן (יש עתיד), מסרבת לאשר את הכרייה בשדה בריר, ובכיל מאיימים כי יעתיקו את כריית הפוספטים לחו"ל, כך שעתידם התעסוקתי של כ-1,200 מעובדי החברה מוטל בספק.