צפו בטבלה: מה עשתה קופת הגמל שלכם בחודש יוני?

קופות הגמל איבדו כ-1.5% בממוצע ■ התשואה הממוצעת בענף ירדה מתחילת השנה ל-3.7% ■ קופות אלטשולר שחם וילין לפידות שמרו על מקומן בראש הטבלה

המומנטום החיובי בענף קופות הגמל הגיע לסיומו: לאחר חמישה חודשים טובים לקופות הגמל, הגיע חודש יוני - ואיתו התשואה השלילית. במהלך החודש שעבר איבדו הקופות כ-1.5% בממוצע, וגררו מטה את התשואה הממוצעת בענף הגמל במחצית הראשונה של השנה, מ-5% ל-3.7%. הסיבה: המגמה השלילית בשוקי ההון בארץ ובעולם.

כאמור, ינואר-מאי היטיבו עם החוסכים בקופות הגמל, אך יוני היה יחסית רע - והדבר ממחיש עד כמה חשוב לבחון את התשואות במכשיר חיסכון זה על פני תקופה ארוכה. לכן, הדירוג החודשי של "גלובס" מתבסס על התשואה המצטברת בשלוש השנים האחרונות, שהייתה כ-18.9% בממוצע.

חרף התשואה השלילית, הגופים בטבלת קופות הגמל הגדולות שמרו על יציבות. בראשה ממשיכות לככב הקופות של אלטשולר-שחם, בית ההשקעות שבניהולו של גילעד אלטשולר. במהלך 36 החודשים האחרונים הניבו "גמל כללי" ו"גמל קלאסי", אשר במקומות הראשון והשלישי בטבלה, תשואה של 29.8% ו-24.3% בממוצע, בהתאמה.

ואולם, בתקופה האחרונה ניכרת חולשה בקופות בית ההשקעות. עמיתי "גמל כללי" ספגו בחודש יוני תשואה שלילית של 1.95% - הנמוכה ביותר מבין קופות הגמל הגדולות. זאת, בהמשך לשינוי בחודש קודם, כש"גמל קלאסי" נדחקה למקום השלישי על ידי הקופה של ילין לפידות, ובכך נסתיימה תקופה ארוכה בה שלט אלטשולר שחם בראש הטבלה.

הקופה של ילין לפידות, בית ההשקעות בניהול דב ילין ויאיר לפידות, שמרה על מקומה החדש גם החודש, לאחר שהניבה בשלוש השנים האחרונות תשואה של 26.1%. למעשה, במהלך יוני הצליחה קופה זו לצמצם את פער התשואות מול "גמל כללי", שירד מ-5.4% ל-3.7%, לאחר שרשמה ירידה של כ-1.1% 'בלבד'.

קופות גמל נוספות שבלטו לרעה בעקבות התשואה השלילית שרשמו ביוני, הן: "גמל" ו"גמל פלטינום" של אקסלנס, שמדורגות במקומות ה-12 וה-15 בטבלה בהתאמה, עם תשואה מצטברת של 20.6% ו-19.5% בשלוש השנים האחרונות, ותשואה שלילית של 1.8% וכ-1.9% ביוני; "בר" של כלל ביטוח, שמקומה 13 בטבלה עם תשואה מצטברת של 19.8% בשלוש השנים האחרונות ותשואה שלילית של 1.6% בחודש החולף; ו"דש תגמולים" של מיטב-דש, מקום 14, שרשמה תשואה של 19.5% ב-36 החודשים האחרונים ותשואה שלילית של 1.6% ביוני.

מבחינת קופות הגמל הגדולות ביותר בענף, גם אלו ממשיכות לשמור על מיקומן בטבלה. "גדיש" של פסגות, "עצמה תעוז" של הראל ו"תמר" של כלל ביטוח נותרו במקומות ה-6, 11 ו-17 בטבלה, לאחר שב-36 החודשים האחרונים הניבו תשואות של 21.8%, 20.9% ו-18.7%, בהתאמה. עם זאת, בחודש שעבר בלטה "גדיש" לשלילה בהשוואה לשתי הגדולות האחרות, לאחר שרשמה תשואה שלילית של 1.73%, בשעה ש"עצמה תעוז" ו"תמר" איבדו כ-1.5% כל אחת.

בתחתית טבלת קופות הגמל הגדולות נמצאות "יסודות" של אקסלנס, "יהבית" של הלמן אלדובי ו"דש גמל זהב" של מיטב-דש, שהניבו במהלך התקופה תשואה מצטברת של 15.2%, 16.2% ו-17%, בהתאמה. בהקשר זה נציין לטובה את "יסודות" הסולידית, שרשמה ביוני תשואה שלילית נמוכה יחסית, כ-0.4%.

בעוד שקופות הגמל הגדולות שמרו על יציבות בחודש יוני, בטבלת הקופות הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון למיליארד שקל, חל מהפך: "גמל ב'" של ילין לפידות הצליחה לדחוק את "להיט" של אלטשולר-שחם מהמקום הראשון, הודות לתשואה מצטברת של 30% במהלך 36 החודשים האחרונים ("להיט" הניבה 28.5% בתקופה זו).

עם זאת, מבחינת התשואה המצטברת ב-12 החודשים האחרונים, "להיט" מנצחת את קופת ילין לפידות, הודות לתשואה של 15% בשנה האחרונה בהשוואה ל-13.3% ב"גמל ב'".

עוד נציין, כי הקופה שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר בתקופה זו מבין קופה"ג הקטנות היא גמל כללי ב' של אנליסט - 17.5% בשנה האחרונה.

זו ממשיכה לחתום את דירוג הקופות הקטנות, לאחר שבמהלך שלוש השנים האחרונות הניבה תשואה של 16.9%.

קופות הגמל הגדולות
 קופות הגמל הגדולות