התעורר מר לפיד

צמיחה, אבטלה, משקיעים זרים - הכול מתחיל ונגמר בשער הדולר

מאה ימי החסד של יאיר לפיד במשרד האוצר חלפו להם וקשה לי להבין מדוע שר האוצר שלנו (ורק למען גילוי נאות תמכתי בו והצבעתי עבור מפלגתו בתקווה לשינוי משמעותי יותר מהשינוי שקיבלנו מאביו המנוח) מתעסק כל כך הרבה זמן במופעי סטנד אפ בכנסת, התנגחויות בפייסבוק והתעמתויות עם כל מי שמחפש להתעמת, במקום לצאת לעבוד .

אולי התשובה טמונה באבחנתו הלקויה את מצב המשק כפי שכתב בדף הפייסבוק שלו. שלושה נושאים מקוממים אותם היה צריך לפיד ללמוד כבר מזמן יוצרים מצב בו קשה לעמוד מאחוריו ולהאמין לדבריו - צמיחה, אבטלה והמשקיעים הזרים.

אז לידיעת כבוד השר- צמיחה של 3% אינה נחשבת לגבוהה! אולי יחסית לכמה מדינות באירופה כן אולם ממתי זו נקודת ההתייחסות? רק בגלל שנוח? בספורט העבירו אותנו יבשת בגלל חרמות ונידויים אולם בכלכלה ראוי שנסתכל על מדינות אסיה אליה אנו שייכים. אחוזי הצמיחה יורדים כל הזמן, גם המדד המשולב מתאפס אט אט ואילולא תגליות הגז כבר היינו ב-2.5% צמיחה וזה כבר ממש נמוך!

ואנא ממך, אל תאמר שזה לא בשליטתנו בגלל מה שקורה באירופה.הרוב בשליטתנו וכשתרצה להבין מדוע אשמח להסביר לך.לחילופין הקשב למה שפרופסור ליידרמן הספיק לומר בטרם הפתיע את כולנו ותבין מדוע הרוב בשליטתנו.

אני מציע לך מר לפיד, לשנן נוסחא מאוד פשוטה שבנק ישראל פרסם. עובדיך באוצר מכירים אותה היטב אולם נוח להם להתעלם ממנה. כל שינוי של 10% בשער הדולר פירושו שינוי של 1% בצמיחה. הדולר ירד מ3.80 בתחילת השנה ל-3.55, המשמעות היא שכמעט אחוז שלם של צמיחה נמחק כלא היה. אם הדולר ימשיך לרדת ל-3.20 נהיה מתחת ל 2% צמיחה וגם זאת הודות לחסדי הגז שכן ללא גז זה היה עוד הרבה פחות. אבל חשוב שתבין שצמיחה אמיתית זה לא גז ולא נדל"ן. צמיחה אמיתית זה רק יצוא ותעשייה מקומית.

לצמיחה ולשער הדולר יש גם קשר הדוק לאבטלה. ככל שהשקל יתחזק,תגבר האבטלה. שיעור האבטלה עלה ברבעון השני ל-6.9%. זה ממש לא שיעור נמוך. אז אם פעם נוספת נוח לקחת כנקודת התייחסות את מדינות ה-PIIGS באירופה אתה צודק (אולם אמור מעתה ואילך שיעור אבטלה נמוך יחסית).

אולם מדוע שנקודת ההתייחסות תהיה שוב אירופה? אפילו בארה"ב שיעור האבטלה ירד ל-7.4% ובקרוב כנראה שנתוני שתי המדינות ייפגשו. אבל אם בארה"ב לא מתבשמים מהנתונים ומודים שזו בסך הכול תוצאה של מובטלים שהפסיקו להירשם בלשכות התעסוקה, גם לך אסור להתבשם מנתון שברור לך שהוא מעוות לגמרי, הן מסיבות דומות והן עקב העובדה הידועה לך שאוכלוסיות מסוימות אותן את מעוניין להכניס למעגל העבודה כלל לא נלקחות בחשבון בסטטיסטיקה. פיחות השקל יביא לצמצום אמיתי של האבטלה.

והאבסורד הגדול מכולם הוא התייחסותך למשקיעים הזרים. אכן יש התעניינות רבה בישראל אולם האמת נחלקת לשלושה חלקים: אלו המתעניינים להשקיע במדינת ישראל, אלו המתעניינים להשתלט על חברות ולהעלים אותן מישראל והגרועים ביות הם אלו שכלכלת ישראל וצמיחתה מעניינות אותם כקליפת השום ומה שבאמת מעניין אותם הוא השקל החזק בלבד.

הם נכנסים אצלך להגדרת משקיעים לטווח ארוך כי עובדיך באוצר מעניקים, בניגוד להמלצה חמה של בנק ישראל וכלכלנים בכירים, פטור אבסורדי ממס להשקעותיהם במכשירים שקליים ארוכי טווח כדוגמת אג"ח שחר ל-10 שנים. הראשונים הם היחידים שמביאים תועלת לכלכלת המדינה. אגלה לך סוד - הם חושבים ומעריכים את השקעותיהם בדולרים ועל כן שער הדולר לא מעניין אותם.

אם באפט קונה את יתרת ישקר ומעריך אותה בשני מיליארד דולר, זה לא מעניין אותו אם הדולר שווה 3.5 שקלים או 4 שקלים. המשקיעים שקונים חברות על מנת להעביר את מרבית פעילותן מעבר לים גם לא תורמים הרבה. אני יכול להכיר לך מספר חברות שכותרות העיתונים בישרו ברעש גדול ובצלצולים על רכישתן ועל כך שרוב עובדיהן לא יפוטרו, אולם בשקט בשקט , וזה כבר לא מגיע לכותרות, לאחר מספר חודשים קיבלו מרבית העובדים הודעות פיטורין.

המשקיעים מהסוג השלישי הם הגרועים ביותר לכלכלת ישראל. הם יבואו לספר לך עד כמה מעריכים בנכר את כלכלת ישראל אולם מה שמעניין אותם הוא ההימור על השקל בלבד- המחיר הוא כבד הן ליצוא,הן לתעשייה המקומית, הן לשיעורי הצמיחה והאבטלה וכמובן לאובדן הכנסות המדינה ממיסים.

אז למען כולנו עדיף שתתעורר ותעיר גם את עובדיך למען יביטו מעבר לקופסא הצרה של משרד האוצר. הקשב ל"כמעט נגיד" שהספיק רק לומר את המשפט החשוב- "צריך לטפל בדחיפות במחוללי הצמיחה של המשק- היצוא וההשקעות ". הטיפול במשקיעים המעוניינים אך ורק בשקל הזק הוא בידיים שלך ושל משרדך וככל שתקדים לפעול בנושא תראה תוצאות.