"לשלם לעובדים כמה שפחות זה לא חוק של הקפיטליזם"

הנרי בלודג'ט, פרשן ועורך באתר הכלכלי "ביזנס אינסיידר", טוען כי אחת הסיבות שכלכלת ארה"ב מדשדשת היא שהחברות הגדולות צוברות ערימות מזומנים במקום לשתף את העובדים בעושר ולהשקיע בפרויקטים

אחת הסיבות שבגינה כלכלת ארה"ב עדיין מדשדשת היא שחברות אמריקאיות צוברות ערימות של מזומנים וממקסמות את הרווחים במקום להשקיע בעובדים שלהן ובפרויקטים עתידיים, כך טוען הנרי בלודג'ט, פרשן ועורך באתר הכלכלי "ביזנס אינסיידר", בטור דעה שפרסם לאחרונה.

בלודג'ט טוען שההתנהגות הזו של החברות תורמת לאי השוויון בחברה האמריקאית, שהגיע לשיא בשנים האחרונות, ו"מרעיבה" את המנוע הכלכלי המרכזי של המדינה - כוח הקנייה של מעמד הביניים, קרי, הצריכה הפרטית המהווה כ-70% מהכלכלה האמריקאית.

"אם האמריקאים הממוצעים לא מקבלים שכר שיספיק לצרכי הקיום שלהם, הם אינם יכולים לרכוש הרבה מוצרים ושירותים", טוען בלודג'ט. "וכאשר האמריקאים הממוצעים אינם יכולים לרכוש מוצרים ושירותים, החברות שמוכרות את המוצרים הללו אינן יכולות לצמוח, כך שהאובססיה לרווח של חברות הענק האמריקאיות, באופן אירוני, פוגעת ביכולת שלהם לייצר מספיק הכנסות ורווחים".

בלודג'ט טוען כי החברות הגדולות צריכות לשלם לעובדים שלהן יותר במטרה לחלוק את העושר שלהן עם האנשים שיוצרים אותו - העובדים עצמם, בייחוד מאחר ורווחי החברות בשיא, בעוד שכר העובדים בשפל.

הנתונים שמציג בלודג'ט מבססים את הטענות שלו. לפי נתוני הבנק המרכזי של ארה"ב, (ה'פד') שולי הרווח של החברות התעשייתיות הגדולות נמצאים בשיא כל הזמנים. כלומר, עבור כל דולר שהחברות הגדולות מוכרות, הן מרוויחות יותר מאי פעם. "לחברות יש 'אוקיינוס של מזומנים להשקיע", טוען בלודג'ט.

סיבה נוספת לכך שרווחי החברות טיפסו לשיאים היא שהן מעסיקות פחות עובדים. כמה פחות? לפי הנתונים של ה'פד', שיעור התעסוקה של האמריקאים (ללא הסקטור הצבאי) ירד לשפל של 3 עשורים (כ-58%). "החברות של היום רואות בעובדים כהוצאות ועלויות במקום לראות בהם בני אדם שמקדישים את מרבית חייהם לארגונים שהם עובדים בהם", לטענת בלודג'ט. "כתוצאה מכך, פיטורי עובדים נרשמים תחת הסעיף - 'התייעלות'".

לפי נתונים נוספים שמספק בלודג'ט, יחס שכר העובדים לתמ"ג נמצא בשפל של כל הזמנים (כ-0.44 ב-2013, לעומת שיא של 0.53 בשנות ה-70'). בלודג'ט טוען כי זוהי סיבה נוספת לכך שהחברות בארה"ב כל כך רווחיות והכלכלה כלכך חלשה. "השכר הזה מייצג את כוח הקנייה של הצרכנים האמריקאים".

"בימים אלה אם אתה טוען שהחברות הגדולות צריכות לשרת מספר גורמים (הלקוחות, העובדים ובעלי המניות) וצריכות לחלוק יותר מהעושר שלהן עם האנשים שמייצרים אותו (העובדים) אתה פשוט נקרא סוציאליסט או ליברל שאינו מבין את הכלכלה".

בלודג'ט מסכם ואומר כי "זה לא חוק של הקפיטליזם לשלם לעובדים כמה שפחות. זוהי בחירה של מנהלים בכירים המעוניינים לשמור לעצמם את הנתח הגדול ביותר של רווחי החברה".