"ראש הממשלה מתעלם באופן תמוה מהמשנה לנגיד פלוג"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, טוען בסקירה שפרסם כי פארסת מינוי הנגיד תורמת להתחזקות השקל וטוען כי תחזית ההכנסות של הממשלה ב-2014 אופטימית מדי

"ראש הממשלה לא אמר נואש מהניסיון להביא למינוי לא מקומי, מוסיף להתעלם באופן תמוה מהמשנה לנגיד קרנית פלוג, על אף המחיר התדמיתי להנהגה הכלכלית שגובה תהליך המינוי ולפגיעה הנובעת מהתחזקות השקל", כך טוען רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI בסקירה שפרסם.

גוזלן התייחס בהרחבה לפארסת מינוי הנגיד ולשני המועמדים המובילים - פרופ' מריו בלכר ופרופ' צבי אקשטיין. גוזלן הגיע למסקנה כי פרופ' אקשטיין הוא בעל היכרות עמוקה יותר עם המשק הישראלי, אך שני המועמדים המובילים הם בעלי תפיסת עולם זהה למדיניות שננקטה ע"י בנק ישראל בעידן פישר, בכל הנוגע למדיניות המוניטרית ולטיפול בבעיית התחזקות השקל.

"הסחבת במינוי הנגיד עובדת אף היא בכיוון של התחזקות השקל וזאת על רקע ההתנגדות עד כה למינויה של קרנית פלוג שנתפסת כממשיכת דרכו של סטנלי פישר", כתב גוזלן. "כל מינוי אחר לנגיד צריך להוכיח את מחויבותו לבלימת התחזקות השקל". גוזלן ציין בנוסף כי קיימים לחצים להתחזקות השקל, הנובעים מהעודף בחשבון השוטף ומהמשך ההשקעות הישירות נטו במשק.

הכלכלן הראשי של IBI התייחס גם ליעדי הגרעון ל-2013 ו-2014 וטען כי "מצד ההכנסות צפויה התמתנות יחסית על רקע השפעת העלאת המיסים הן מבחינת הגורם המרסן והן מבחינת הפעילות שהוקדמה לפני העלאת המיסים. מבחינת ההוצאות סביר כי עד לסוף השנה יואץ הגידול בהוצאות אך לא מן הנמנע כי עדיין יירשם תת ביצוע מסויים".

גוזלן מעריך כי בסוף השנה הגירעון יגיע לרמה של 4.2% תוצר, נמוך מהיעד של האוצר, שעומד על 4.65% מהתוצר. לגבי 2014, גוזלן מציין כי תחזית ההכנסות של הממשלה אופטימית מדי ולכן צופה כי הגירעון יעמוד על 4% מהתוצר, לועמת היעד הממשלתי שעומד על 3% תוצר.