ממציא האזילקט פרופ' מוסא יודעים מפתח תרופות למוח

פרופ' יודעים שפיתח תרופה לפרקינסון השקיע בחממת ניות ובחברת אביטל כ-5 מיליון דולר מכספו האישי: "טבע כבר מאוד מתעניינת במוצרים שלנו"

קרן עופר היי-טק, מקבוצת האחים עופר, החליטה לפני כשנתיים לוותר על החממה הטכנולוגית ניות שאותה ניהלה באותה תקופה. הקרן מכרה את הזיכיון לניהול החממה תמורת סכום סמלי, כנראה כמה מאות אלפי דולרים, לעורך הדין אבי גולדסובל.

ניות נחשבה לחממה מוצלחת, שממנה צמחו בין היתר חברות כמו אנזימוטק (שנערכת כעת להנפקה בחו"ל), רימון מדיקל (שנמכרה לבוסטון סיינטיפיק), אנג'יוסלייד, MGVS, קוגניפיט ואחרות. למרות הרקורד הזה, עופר היי-טק החליטה להתמקד בהשקעות בוגרות יותר ובתחומים חדשים.

גולדסובל בחן כמה אפשרויות לפעילות החממה, ובסוף התהליך בחר לצרף אליו את פרופ' מוסא יודעים, ממציא תרופת האזילקט לטיפול בפרקינסון, שמוסחרה לטבע וכיום משווקת על-ידה. כיום השניים מפעילים את ניות כחממה בתחום פיתוח התרופות.

יודעים הקים עוד לפני כן את חברת פיתוח התרופות Abital Pharma, כדי לקדם רעיונות חדשים לתרופות, שצמחו במעבדתו. "אביטל, שילוב של השמות של שני הילדים שלי, אביגיל וטל, הוקמה לשם פיתוח של תרופות למערכת העצבים המרכזית, המצאות שלי ושל אחרים, באוניברסיטאות השונות ובבתי החולים", הוא מספר.

מאחר שמדובר בחברה בעלת פורטפליו רחב של מוצרים ממקורות ובתחומים שונים, יודעים התייחס אליה כחממה ומכאן עלה הרעיון להקים תחתיה חממה של ממש.

המוצר המוביל של אביטל, שמפותח תחת החברה הבת Varinel, הוא תרופת ה-M30 (ה-M מקורה בשם מוסא, אך כיום התרופה מכונה גם Var10300) שמגיעה ממעבדתו של יודעים. זוהי תרופה שפועלת לטיפול במחלות מוח תוך תקיפה של כמה מנגנונים בו זמנית. לדברי יודעים, המוצר יכול להיות יעיל נגד המחלות פרקינסון, אלצהיימר, ALS, הנטינגטון ומחלות נוספות. המוצר קיבל מענק פיתוח מהקרן לגילוי תרופות לאלצהיימר (the Alzheimer's Drug Discovery Foundation). הוא נוסה בבעלי חיים והחברה כעת מקדמת אותו לכיוון ניסויים בבני אדם. פיתוח המוצר החל, כך מספר יודעים, כבר בשנת 1994.

"הייחוד של המוצר שלנו הוא שנראה שהוא מגן על תאי עצב שעומדים למות. בנוסף, ייתכן שהוא מצליח להגן על תאי עצב שכבר התחילו למות. פעילות נוספת שיש לו כנראה היא לעזור לתאי גזע במוח להתמיין לתאי עצב".

ב-Varinel מפתחים עוד שתי תרופות שעשויות לשמש למגוון של מחלות הקשורות בניוון עצבי של המוח, ושתיהן נמצאות בשלב ניסויי החיות.

בחברת אביטל מפתחים בנוסף בדיקת סקר שנועדה לאתר התפתחות של מחלת הפרקינסון בתאי המוח, על-פי ביטוי הגנים בתוך התאים. החזון של יודעים הוא כי חולים שיאובחנו בבדיקה כזו ככאלה שהחלו לפתח את מחלת הפרקינסון, יטופלו במוצר כמו אזילקט או M30 עוד לפני שיחלו התסמינים הקליניים של מחלת הפרקינסון, וכך יהיה קל יותר להצילם. "טבע מאוד מתעניינת בשני המוצרים", מספר יודעים.

מוצר נוסף שמפותח באביטל פארמה, אבל לא תחת החממה, הוא תרופה אנטי-פסיכוטית שהחלה את דרכה במכון ויצמן ונמצאת לקראת כניסה לניסויים קליניים.

חברות החממה של אביטל הן Mitra Heal, שמפתחת מכשיר לתיקון לא פולשני של השסתום המיטראלי של הלב; Aramon שמפתחת שיטה מתן תת עורי של תרופות לפרקינסון ונערכת לכניסה לשלב IIa של הניסויים הקליניים (מוצר זה פותח על-ידי חברה גרמנית וכעת יהפוך למיזם משותף שלה ושל החממה); Gerium medical מפתחת מכשיר לא פולשני לאבחון רמות הבילבורין (שגורם לצהבת) אצל תינוקות שהרגע נולדו ובהמשך תוכל למדוד באותה השיטה באופן לא פולשני חומרים נוספים בגוף; PhotoPill מפתחת תרופה נגד דלקות ו-Thermacon שמפתחת מוצר לשמירה על חום גוף יציב אצל חולים מאושפזים.

יודעים מספר כי השקיע בחברת אביטל ובחממה כ-5 מיליון דולר מכספו האישי, שמקורו בעיקר בתמלוגים עבור אזילקט, שהיקפם כנראה הגיע עד כה ליותר מ-10 מיליון דולר.

אזילקט משווקת על-ידי טבע וצפויה להימכר ב-2013 בכ-340-380 מיליון דולר. טבע עורכת בימים אלה ניסויים שנועדו להרחיב את השוק של אזילקט, לחולים שסובלים מהפרעה קוגניטיבית שאינה מוגדרת עדיין כדמנציה. טבע ערכה בשנים האחרונות ניסויים שהעידו כי אזילקט, בניגוד לתרופות פרקינסון אחרות, אינה רק מטפלת בסימפטומים של הפרקינסון אלא גם מעכבת את התפתחותה. החברה מקווה כי השוק יאמץ גם הוא את התזה הזו, וכך יגדל את נתח השוק של המוצר.