משה לדור לא לומד

יש דברים שראוי שהוא יבין בעצמו, בלי עזרת היועץ המשפטי

משה לדור הוא אדם חידתי. מצד אחד הוא עושה דברים חשובים בתפקידו כפרקליט המדינה. החשוב בהם היה אולי התעקשותו למצות את הדין עם משה קצב. בתקופת כהונתו הושמו מאחורי הסורגים גם שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון ועוד שורה של פוליטיקאים. לו הדבר היה תלוי בו, אז גם אביגדור ליברמן היה מובא לדין לא על פרשת השגריר, אלא בעבירות החמורות בהן נחשד. אבל היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין חסם את המהלך הזה.

על כהונתו של לדור העיבה במיוחד מעידה שלו בפרשת אהוד אולמרט. בעוד הוא מנהל נגדו את התיקים השונים, נתן לדור לעיתונות ראיון בו תקף את אולמרט בפרשה אחרת, עליה לא הוגש כתב אישום.

באופן מוזר לדור סירב להבין שעשה מעשה פסול מכל בחינה שהיא. אולמרט הגיש נגדו תביעת דיבה, ורק אז פירסם לדור התנצלות לאולמרט, שמשך את תביעתו. אבל הפרשה השאירה טעם מר מאד, ובמיוחד הציבה סימני שאלה על שיקול-דעתו של פרקליט המדינה.

לא היה צורך בהשכלה משפטית כדי להבין שלדור גרם עוול לאולמרט בדברים שאמר עליו ושהתבררו כלא מדויקים. אבל לדור סירב להבין זאת. רק אחרי הוצאת כספי ציבור על הגנתו נגד תביעת אולמרט, בזבוז זמנם של פרקליטים, הוא ניאות לעשות את מה שהתחייב מלכתחילה: התנצלות. אחרי שהנזקים כבר נגרמו, ביניהם הנזק למוניטין של לדור עצמו.

אם חשבנו שלדור למד לקח, באה עכשיו פרשה חדשה המלמדת שלא כך. בפרקליטות המדינה נותר פנוי תפקיד המשנה לתפקידים מיוחדים. לאחרונה ביקש לדור למנות אדם לתפקיד. היועץ וינשטיין הטיל על כך וטו. הנימוק: לדור מסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים. אין זה ראוי, קבע וינשטיין, שלדור יכתיב למחליפו מי יהיה המשנה שלו - לתקופה של 6 שנים!

מה הקשר לאולמרט? - בשני המקרים מדובר במהלכים שלדור היה צריך להבין מראש שאינם ראויים. וינשטיין צריך לומר לו דבר כל-כך ברור? למה הוא לא מבין בכוחות עצמו דברים כל-כך ברורים?

בתגובתו אמר לדור כי "תוכני הידיעה (בענין מינוי המשנה) רחוקים מלשקף את תמונת הדברים". אם כך, מה כן משקף את פני הדברים? - "אין בכוונת משרד המשפטים (קרי: לדור) להתייחס לדברים". כלומר, המשפטן לדור מוכן לומר מה לא נכון (לדעתו) - אבל לא מה כן נכון. והוא חושב שזה תקין. כי האיש הזה, כך נראה, לא לומד. חבל.

ביבי מסוגל. ואובמה?

"זה ממחיש את יכולתו של נתניהו לקבל החלטות קשות" - אמרה אתמול (ב') דוברת משרד החוץ האמריקאי על שחרור האסירים הפלסטינים. עכשיו השאלה היא אם הנשיא אובמה מסוגל לעשות החלטה לשחרר אסיר אחד: ג'ונתן פולארד.