גוזר עמלה: איש העסקים המסתורי שנכנס לשוק הכספומטים

יחיאל דהן הקים חברת שמירה, משכן את כל רכושו כדי להשתלט על "מודיעין אזרחי", זכה במכרזים גדולים (תוך טענות על פגיעה בזכויות עובדים) וצמח לאימפריית אבטחה, שמירה ובלדרות ■ עכשיו הוא גם רכש כ-300 כספומטים ■ פרופיל G

בשקט-בשקט נכנס לאחרונה שחקן חדש לשוק הכספומטים הפרטיים. הוא אמנם שחקן לא גדול - כ-300 מכונות של שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), שחמשת הבנקים הגדולים, המחזיקים ביחד בכ-1,700 כספומטים בסניפים, נאלצו להיפטר מהן בהוראת הממונה על ההגבלים העסקיים; אבל הכסף לא קטן בכלל - הכספומטים האלה אמורים להחזיק במזומן כ-130 מיליון שקל ביום.

בין המתמודדים היו גופים רציניים מאוד: בנק ירושלים, המזרחי-טפחות ובנק הדואר (שניגש למכרז בשיתוף עם צביקה בארינבוים). אבל הזוכה הייתה חברה בשם "מרגלין", שהצעתה הייתה גבוהה בהרבה מהאחרות - עד כדי פי שניים מאחת ההצעות - והגיעה ל-63 מיליון שקל.

אם השם מרגלין לא אומר לכם כלום, אולי תכירו אותה יותר באמצעות החברה שבשליטתה, "מודיעין אזרחי". גם הבעלים, יחיאל דהן, הוא אדם עלום למדי, בוודאי בהתחשב בעובדה שבמשך שני עשורים, והרחק מעיני העיתונות (עד כדי כך שאין אפילו תמונה שלו בנמצא), הוא הצליח להפוך חברת אבטחה קטנה לאימפריית קבלן שמעסיקה כ-7,000 עובדים בתחומים שונים.

איך נבנתה האימפריה הזו היא שאלה מעניינת כשלעצמה (ועוד נעסוק בה בהרחבה בהמשך), והיא מתחדדת במיוחד לאור הזכייה של דהן במכרז הכספומטים. "דהן יודע טוב מאוד להתמודד במכרזים", גורם עסקי המכיר היטב את דהן מציע את הגרסה הפשוטה של התשובה. וגורם אחר מסביר שדהן עשה עסקה משתלמת למדי: "יש פה פוטנציאל השבחה גדול. זו פלטפורמה שמפוזרת בקרוב ל-300 נקודות, עם הכנסות של 20-30 מיליון שקל בשנה ורווח של כ-6 מיליון שקל. עד עכשיו הכספומטיפ היו תחת הרגולציה, אבל מי שלקח אותו יקבל יותר מרחב פעולה בתחום העמלות ויוכל להרוויח יותר".

"יש משחק בכל הנושא הזה של העמלות", מודה גורם נוסף. "אנשים חושבים שהעמלות במכשירים האלה הן גבוהות, אבל האמת היא שהעמלות של שב"א היו נמוכות יחסית לשוק הכספומטים הפרטיים (הכוונה לחברת "כספונט", חברה בת של וריפון, המחזיקה בכאלף מכשירים פרטיים שמוצבים לרוב בקיוסקים. העמלות בכספונט נאמדות בכ-5 שקלים לעומת כ-3 שקלים בכספומטים של שב"א - ה' מ'). זה באמת היה אחד הטיעונים החזקים נגד המכרז, שבעצם הוא יפגע בצרכן במקום לעזור לו - כי מי שיזכה יוכל להעלות את העמלות".

כדוגמה, מסביר אותו גורם את העובדה הפשוטה שעל הגופים הבנקאיים שהתמודדו במכרז נאסר לגבות עמלה בכספומטים הקרובים גיאוגרפית לכספומט בסניף בנק. גוף לא בנקאי, הוא מסביר, משוחרר מהאיסור הזה. אולי זה גם מסביר למה הבנקים לא זכו: ההצעות שלהם היו נמוכות יותר, בין היתר בגלל המגבלה הזו.

אולי תרמה לדהן גם העובדה שמודיעין אזרחי מעניקה גם שירותי הובלת כסף - בעוד שבנקים נאלצים לשכור שירותי שינוע, לצורך העברת מזומן לכספומטים, הרי שדהן יוכל להשתמש בשירותי החברה שלו, לחסוך עלויות ולתת בזכות זה הצעה גבוהה יותר במכרז.

דהן הוא אדם שנשאר באופן עקבי בצללים, וממשיך באדיקות במדיניות שלו לא להתראיין או להופיע בתקשורת. הנה ניסיון לשפוך מעט אור על דמותו.

המאבטחים מרימים ראש

בד בבד עם פיתוח מודיעין אזרחי, שבשבוע הבא תחגוג 50 שנות פעילות באירוע גדול בנמל תל אביב, התעניין דהן גם בפעילויות עסקיות נוספות, בעיקר בתחום הנדל"ן. בין היתר ניסה בשעתו לחבור לעסקי הנדל"ן של אלי אוזן, מבעלי קבוצת נגה, שקרסה בשנת 2002 והותירה חובות של 800 מיליון שקל לנושיה.

דהן העמיד לטובת אוזן ערבות של 4.2 מיליון שקל, שהייתה אמורה להוות את כרטיס הכניסה שלו לנגה. ההתקשרות ביניהם לא עלתה יפה בגלל מה שהוגדר כ"משבר אמון". בין היתר, טען אוזן כי דהן ניסה לטרפד את מימוש ההסכם שנחתם ביניהם וכי הוא בעצם היה מעוניין בנכסי הנדל"ן של הקבוצה. כשהם החליטו להתנתק זה מזה, אוזן מסר לדהן המחאה בגובה הערבות שקיבל ממנו. הצ'ק חזר ודהן פתח בהליכי הוצאה לפועל.

דהן המשיך בעסקי הנדל"ן שלו, וב-2006 רכש את קניון "לב העיר" בקריית גת, שבו שוכנים, בין היתר, משרדי העירייה. הקניון היה אז בהליך של כינוס נכסים. מנכ"לית הקניון ענת אוחנה מספרת שדהן השביח את הנכס. "יחיאל הוא אדם מאוד מיוחד", היא מנדבת מעט מידע על היזם המסתורי, "איש צנוע, עם ראייה לרחוק, סבלנות. הוא פועל בשקט, ובגדול. לפעמים אתה לא מבין לאן הוא חותר, ורק אחרי עשייה אתה מגלה".

במקביל, דהן בנה מחדש את מודיעין אזרחי, הקים פעילות בלדרות מאובטחת, מוקד וסיור, ואפיק של שירותי אבטחה לאח"מים, וסגר פעילויות שונות של החברה שלא היו רווחיות, בהן חטיבת החקירות הפרטיות.

סומכים על הבלדרות

על המכרז לרכישת הכספומטים משב"א, שנוהל בידי דיסקונט שוקי הון, שמע דהן מבנקאי ההשקעות יאיר אפרתי. "יאיר לא הכיר אותו בכלל", מספר גורם המקורב לדהן, "הוא פשוט שמע על המכרז הזה ויום אחד, כשראה מכונית משוריינת של מודיעין אזרחי, חשב שזה יכול להתאים, ופנה ליחיאל. הוא הבין מיד את הסינרגיה וביקש להיפגש".

אפרתי ייצג את דהן במכרז, באמצעות בית ההשקעות החדש Value Base, שהקימו ויקטור שמריך ועידו נויברגר, ושאליהם חבר אפרתי. דהן נעזר גם במשרד עורכי הדין גורניצקי לצורך המכרז. "הוא לקוח קשוב, חכם מאוד, רואה למרחקים ארוכים", אומר אפרתי על דהן, "איש של מילה בטירוף, אמין ושקט, שקול".

המהלך הזה, כאמור, נועד להכניס את דהן למגרש של הגדולים, אך עלול להתברר גם כפלופ: "יש מתמודדים שפרשו לאחר שהחליטו שזה לא משתלם להם", אומר גורם המקורב לעסקה. "אחרים, שהגישו הצעות נמוכות יותר מההצעה הזוכה, פרשו בגלל שאי-אפשר לקחת את זה בכל מחיר. כרגע, היתרון היחידי שיש למודיעין אזרחי הוא שירותי הבלדרות אין האוס. אבל צריך לזכור שלמימון של הכסף בכספומטים יש מחיר. אני מקווה בשבילם שיש להם תוכנית מסודרת ומובנית".

הכתבה המלאה - במגזין G