תביעת הדיבה של בניהו: מקאן מבקש לזמן את אשכנזי להעיד

פרשת מסמך הרפז: משרד הפרסום מקאן-אריקסון מבקש להורות על זימון עדים חדשים לצורך הגנתו במסגרת תביעת הדיבה שהגיש נגדו דובר צה"ל לשעבר

פרשת "מסמך הרפז" לא מפסיקה לספק כותרות: במסגרת תביעת הדיבה שהגיש דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, כנגד מקאן-אריקסון והעיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" בגין מודעת "הפוטש בקריה", הגיש משרד הפרסום מקאן-אריקסון בקשה לבית המשפט המחוזי מרכז להורות על זימונם של עדים חדשים לצורך הגנתו, בהם גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי.

בין האישים הנוספים אשר מבקשת מקאן-אריקסון לזמן נמנים גם אל"מ (במיל') ארז וינר; סא"ל (בדימוס) בועז הרפז; אלוף (במיל') יואב גלנט; יוני קורן, ששימש כראש המטה של שר הביטחון אהוד ברק; העיתונאים איילה חסון-נשר, בן כספית, יוסי יהושע, טל לב-רם, חנן גרינברג, יואב יצחק וד"ר רונן ברגמן; סא"ל יריב פנחס, ששימש כמזכיר הצבאי של השר דאז להגנת העורף מתן וילנאי; סא"ל אורי כהן, ששימש כמזכיר הצבאי של שר הביטחון דאז אהוד ברק; ויהודית גל, לשעבר עוזרת מנכ"ל משרד הביטחון.

הבקשה הוגשה, כאמור, במסגרת תביעת הדיבה בסך 2.5 מיליון שקל שהגיש דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, נגד העיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" ונגד משרד הפרסום מקאן-אריקסון, בגין מודעות הענק שפורסמו בראשית 2011 תחת הכותרת "הפוטש בקריה הצליח (כנראה)".

המודעה המדוברת התפרסמה בשני העיתונים ב-30 בינואר אותה שנה, על רקע פרשת הקרקעות במושב עמיקם, אשר הביאה בסופו של דבר לאי-מינויו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל.

בין היתר נכתב במודעה כי "חבורת גבי אשכנזי, אבי בניהו, בועז הרפז ועיתונאי החצר שלהם עומדים לנצח ולסכל את בחירתו הדמוקרטית של גלנט לרמטכ"ל". בהמשך המודעות נכתב: "ציד המכשפות באמצעות אמצעי תקשורת, שחברו יחד לחסל את גלנט ממניעים זרים, מזכיר תקופות חשוכות בהיסטוריה. ייתכן שגלנט טעה, ייתכן ששגה בהתנהלותו, אולם כך לא מחסלים לוחם שנתן 30 שנה מחייו למעננו".

בתחתית המודעה "חתמו" אנשים המכונים "אזרחים שאינם מכירים את גלנט אישית ומודאגים מה'פוטש' בקריה". על-פי דיווחי התקשורת, את המודעה פרסם משרד הפרסום מקאן-אריקסון בשם לקוחות אנונימיים.

בתביעת הדיבה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי, ערן שמעוני ומור פינגרר ממשרד צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולידאנו, נטען כי "מדובר במודעות מרושעות וזדוניות, שפורסמו בידיעה כי הן מהוות לשון הרע ומתוך מטרה ברורה לפגוע בתובע".

באמצעות עורכי הדין רון ברקמן, דוד זילברבוים ודן להט, טוען משרד הפרסום מקאן-אריקסון כי הסיבה האמיתית להגשת התביעה היא רצונו של בניהו לחשוף את זהות מזמין המודעה, וכי מקאן מחויב להגן על זכותו של לקוח לאנונימיות, כפי שהמשרד נוהג עם כל לקוחותיו.

עוד טוען משרד הפרסום בהגנתו כי "קצינים בכירים בצה"ל, ובהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, עוזרו, דוברו (התובע) הרפז ועיתונאי החצר שלהם, פעלו כנגד הדרג המדיני וכנגד שר הביטחון (אהוד ברק , א' ל"ו) והאלוף גלנט, על מנת לחסכל את מינויו של האלוף גלנט לתפקיד הרמטכ"ל". לכן, טוענת מקאן, השימוש במונח "פוטש" הולם את נסיבות העניין ואת התנהלות הרמטכ"ל לשעבר, עוזרו ודוברו נגד שר הביטחון.

הבקשה לזימון העדים הוגשה בהמשך לקביעת בית המשפט, כי בעת הגשת תצהירי העדות הראשית תוגש בקשה מתאימה לזימון עדים שסירבו לתת תצהיר.

בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רון ברקמן ודוד זילברבוים, טוענת מקאן-אריסון כי יש להעיד את אשכנזי והרפז כדי להוכיח את טענת ההגנה, לפיה את הרעיון כי בכירים בצה"ל - ובהם הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, עוזרו, בועז הרפז ועיתונאים המקורבים להם - יפעלו כנגד הדרג המדיני וכנגד שר הביטחון והאלוף גלנט, הגה דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו.

לטענת מקאן-אריקסון, על כך שמדובר בעדים מרכזיים ניתן ללמוד מכתב שכתב הרפז למבקר המדינה ב-1 במאי 2012, "המפליל לכאורה את הרמטכ"ל לשעבר, רעייתו, עוזרו ודוברו (התובע) בשורה של מעשים פסולים ופליליים לכאורה, ובהם קשירת קשר במטרה לפגוע בדרג המדיני ובאלוף גלנט".

במכתב, צוין בבקשה לזימון עדים, טוען הרפז בתוקף כי היה זה דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, שהגה את רעיון איסוף החומרים והפצתם ולא הרפז עצמו. בין היתר צוין במכתב כי "בראש ובראשונה אציין כי את הרעיון לבלום את 'מסכת ההשפלות' שעבר לכאורה הרמטכ"ל, לא אני הגיתי ולא אני יזמתי!! את הרעיון לאסוף חומרים נגד (ברק, אנשיו וגלנט) ולהפיצם בתקשורת הגה תא"ל בניהו ששימש דובר צה"ל ואיש אמונו של הרמטכ"ל. כך אמר לי מפורשות הרמטכ"ל אשכנזי. בראש הפירמידה עמדו אשכנזי, בניהו ווינר".

בהמשך המכתב מוסיף הרפז כי הרמטכ"ל לשעבר, רעייתו, עוזרו ודוברו ביצעו לכאורה שורה של מעשים בלתי חוקיים, במטרה להכפיש את שר הביטחון, סביבתו והאלוף גלנט: "הגברת אשכנזי הפנתה אותי לעיתונאים למטרת פרסום הכפשות על לשכת שר הביטחון. אני מאשר שהייתי מעורב בהפצת מצגת ההכפשות, ועם זאת מדגיש כי קיבלתי אותה מרונית אשכנזי, כפי שהוכח בחקירת המשטרה. רונית אשכנזי הפנתה אותי לעיתונאי 'מעריב' בן כספית ומסרה לי את מספר הטלפון שלו. עם כספית נפגשתי ומסרתי לו את רשימת מוזמני יום העצמאות של שר הביטחון, על מנת שיפרסם אותה. ראוי גם לבדוק מי הגורם שהעביר לדני שמעוני את קטעי הארכיון ומסמכים נוספים לצורך הכנת כמה מהמצגות המכפישות את שר הביטחון ברק. להערכתי, לדובר צה"ל בניהו היתה נגישות לחומרי הארכיון הללו".

בנוסף לעיתונאים השונים אשר סיקרו את הפרשה, מבקשת הנתבעת לזמן גם את סא"ל יריב פנחס וסא"ל אורי כהן. בתקופה הרלוונטית שימש פנחס כמזכיר הצבאי של השר להגנת העורף דאז, מתן וילנאי וכהן שימש כמזכיר הצבאי של שר הביטחון דאז, אהוד ברק.

הנתבעת מבקשת להציג כי ממסמכים שברשותה עולה כי פנחס וכהן שמעו ויודעים על אירוע מסוים, בו התובע איים על השר להגנת העורף דאז מתן וילנאי, כי יפורסמו אודותיו כתבות שליליות בתקשורת אם ימשיך להתבטא נגד הרמטכ"ל לשעבר. זאת, בעקבות דברים שאמר השר דאז וילנאי שפורסמו בתקשורת, לפיהם "היה מהלך מרוכז שהאלוף גלנט לא יהיה רמטכ"ל".

כמו כן, מבקשת הנתבעת לזמן את יהודית גל, אשר שימשה בתקופה הרלוונטית כעוזרת מנכ"ל משרד הביטחון. לטענת הנתבעת, גל העידה, הן בחקירת המשטרה (בעניין המסמך המזויף) והן אצל מבקר המדינה, כי התובע בניהו "השתמש בה" על מנת לפגוע בדרג המדיני וברמ"ט שר הביטחון יוני קורן, וכי היא העבירה מידע מכפיש אודות הדרג המדיני לתובע ולעיתונאים שונים.

נזכיר כי בשבוע שעבר הוגש תצהירו של שר הביטחון לשעבר אהוד ברק לתמיכה בהגנתה של מקאן-אריקסון, ובו הצהיר ברק, בין היתר, כי "במוקד פרשת הרפז עומדת קבוצה של קצינים בכירים ומספר אזרחים וקציני מילואים, בראשה הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, אשר פעלה באופן פסול כדי למנוע תהליך חוקי של מינוי רמטכ"ל לצה"ל וכנגד הדרג המדיני, תוך שימוש בכלים והתנהגות עבריינים לכאורה, לרבות זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, איסוף מידע מכפיש על הדרג המדיני ועל קצינים בכירים בצה"ל ושיבוש מהלכי חקירה - והכול בניגוד לקוד הפלילי, לחוק יסוד הצבא, לנורמות הפיקוד ולרוח צה"ל".