הושבתו 2 תחנות הכוח הכי חדישות של חברת החשמל

מיסב שמן לא תקין הביא להשבתת התחנות ברמת חובב ובחגית בעונת שיא הביקוש לחשמל ■ תיקון התקלה עשוי לארוך שבועות רבים

מבוכה בחברת החשמל: מיסב שמן לא תקין הביא להשבתת שתי תחנות הכוח החדישות ביותר של חברת החשמל ברמת חובב ובחגית בעונת שיא הביקוש לחשמל - כך נודע ל"גלובס". המיסב הלא תקין התגלה בטורבינת הקיטור של תחנת רמת חובב שהקמתה הושלמה לאחרונה בעלות של מעל מיליארד שקל. מדובר בתקלה חמורה שתיקונה עשוי לארוך שבועות רבים אך בחברת החשמל מבטיחים כי נקטו בצעדים שיאפשרו הפעלה חלקית של תחנות הכוח במתכונת חירום אם יהיה צורך דחוף בכך.

מדובר בשתיים משלוש התוספות הקיטוריות (השלישית נבנית עדיין בתחנת אשכול באשדוד) שאושרו לביצוע לפני שנתיים בעלות של 3.7 מיליארד שקל. התוספות, שיתרמו יחדיו 375 מגה-ואט לכושר ייצור החשמל של חברת החשמל, אושרו לביצוע כחלק מהשלב השני בתוכנית החירום של חברת החשמל לבניית תחנות כוח.

כזכור, רשות החשמל הסכימה בצעד חריג כי צרכני החשמל בישראל ישתתפו במימון הקמת התחנות באמצעות פריסת חוב בסך 2 מיליארד שקל של חברת החשמל לצרכנים על פני 15 שנה (מאוחר יותר קוצרה תקופת החזר החוב ל-5 שנים).

התוספת הקיטורית היא טורבינת קיטור שמאפשרת לנצל את החום השיורי שפולטת טורבינת הגז הפתוחה בעת ייצור החשמל להגדלת ההספק של תחנת הכוח בכ-30%. בעת הפעלה ראשונית (סנכרון) של הטורבינה הקיטורית ברמת חובב בשבוע שעבר התברר כי באחד המיסבים של הטורבינה נרשמת עליית טמפרטורה חריגה מעבר למותר. על פי הוראת היצרן, הופסקה הפעלת היחידות כדי למנוע נזק לטורבינה. בתחנות הכוח החדישות של חברת החשמל מורכבות שתי הטורבינות, הקיטורית והגז, על ציר אחד. משום כך, כתוצאה מהשבתת טורבינת הקיטור נאלצה חברת החשמל להשבית את תחנת הכוח כולה -שמייצרת כ-400 מגה-ואט, וכן את תחנת הכוח התאומה בחגית, שבה הותקנה תוספת קיטורית זהה.

להקמת שלוש התוספות הקיטוריות אחראית חברת דוסאן הדרום קוריאנית, שנותרה מתמודדת יחידה במכרז שפרסמה בזמנו חברת החשמל. הטורבינות עצמן הן מתוצרת מפעל של סקודה הצ'כית שנרכש על ידי דוסאן זמן קצר לפני זכייתה במכרז. גורמים במשק החשמל אמרו ל"גלובס" כי מהנדסים של סקודה ודוסאן "נפגשו בפעם הראשונה כאן, בישראל".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה סנכרנה לרשת את יחידות התוספת הקיטורית ברמת חובב וחגית בהתאם למועדים שאליהם היא התחיבה. חקירת המקרה ע"י יצרן הטורבינה, חברת סקודה, בשיתוף אנשי מקצוע של חברת החשמל העלתה שהבעיה נובעת כנראה מתכנון או מייצור לא נכון של המיסב. היצרן התחייב לייצר מיסבים חדשים ולהעבירם לחברת החשמל בתוך כמה שבועות.

במקביל הוחל ביישום מיידי של פתרון שהומלץ על ידי היצרן, שייתן מענה זמני עד הגעת המיסב החדש ויאפשר הפעלת היחידה ברמת חובב תוך ימים ספורים. עד לבחינת הפתרון הזמני המיושם ברמת חובב, חברת החשמל החליטה לנתק את התוספת הקיטורית החדשה באתר חגית ולאפשר בשעת הצורך הפעלה של טורבינת הגז בלבד במעגל פתוח".