"90% מהאג"ח השנה גובו בביטחונות או כללו שיעבוד שלילי"

כך עולה מנתוני S&P מעלות המתייחסים לסדרות האג"ח החדשות שהונפקו מתחילת 2013 ■ בחברה מעריכים: שוק החוב המובטח ימשיך להתרחב בחודשים הקרובים

למרות ההמשך הצטרפותן של חברות קטנות עם דירוגים נמוכים או ללא דירוגים כלל לשוק גיוסי האג"ח המקומי, על רקע היעדר אלטרנטיבות ההשקעה, נמשכת מגמת הגידול בהנפקות המגובות בביטחונות. מנתוני S&P מעלות עולה כי עד כה ב-2013 כ-90% מסדרות האג"ח החדשות שהונפקו היו מגובות בביטחונות או כללו שיעבוד שלילי. מבין הסדרות הללו מעל מחצית מהסדרות החדשות שהונפקו (57%) כללו שיעבוד של בטוחות מסוגים שונים, וכשליש מההנפקות בוצעו עם שיעבוד שלילי בלבד. זאת, לעומת 50% ב-2012 (ראו תרשים).

"שיעבוד שלילי אינו נתפס בעינינו כבטוחה, בעיקר בשל אופן מתן השיעבוד בארץ (התחייבות חוזית שאינה נרשמת ברשם החברות) ולאור העובדה שאין כל מגבלה על הכנסת נושים חדשים תחת אותה מטרייה של נכסים", מציינים במעלות.

הצמיחה המשמעותית בשיעור הסדרות החדשות המגובות בביטחונות החלה ב-2011, בעקבות כניסתם לתוקף של "כללי חודק". כך, ב-2009 שיעור האג"ח שהונפקו ללא ביטחונות וללא שיעבוד שלילי עמד על כ-70%, ואילו ב-2011 ירד שיעור זה לכ-30%. עוד מציינים במעלות כי בשנתיים האחרונות מרבית ההנפקות שנעשו ללא ביטחונות כוללות התניות פיננסיות (קובננטים).

במעלות מציינים כי "נראה שבמקביל לפתיחות מסוימת מצד המשקיעים להשקעות בחברות בעלות רמת סיכון גבוהה יותר (בין היתר, עקב רמות הריביות הנמוכות כיום), ואף בחברות שאינן מדורגות, ישנה דרישה לביטחונות והתניות, שמטרתה לקבוע מגבלות על המדיניות הפיננסית של המנפיק וכן למקסם את שיעור שיקום החוב, במקרה שהמנפיק יגיע לכשל פירעון".

לפי נתוני מעלות, בין החברות שהנפיקו ללא ביטחונות וללא שיעבוד שלילי השנה נכללות חברות שאינן מדורגות, או בעלות דירוג נמוך ובפירמת הדירוג מעריכים כי הדבר עשוי לנבוע "מן העובדה כי מרבית הנכסים של החברות הללו כבר משועבדים". במעלות גם מציינים כי במקרים כאלה "הריבית היא גבוהה, ומשקפת הן את הסיכון שהמשקיעים רואים בחברה ואת הצפי ליכולת נמוכה לשיקום החוב".

בארה"ב המגמה הפוכה

במעלות מציינים כי ההנפקות המגובות נהנות משיעורי ריבית נמוכים יותר "ועל כן קיים תמריץ לחברות המנפיקות לבצע הנפקות מגובות בביטחונות". בשל כך, מעריכים בחברה, "שוק החוב המובטח ימשיך לצמוח ולהתרחב בחודשים הקרובים, בכל רמות הסיכון". לגבי איכות הביטחונות מציינים שם כי זו "ממשיכה להיות מגוונת וללא קו אחיד".

במבט גלובלי, מתברר כי המגמה בארה"ב דווקא הפוכה וכי "במשך השנים 2009-2013 שיעור האג"ח המובטחות בביטחונות ירד לכ-21% (לעומת 37% ב-2009. א' ל'), תוך גידול משמעותי בהיקף ההנפקות הלא מובטחות". לעומת זאת, באירופה מגמת ההנפקות המגובות דומה לישראל, ובשבעת החודשים הראשונים של 2013 אלה היוו כבר 49% מסך ההנפקות שנעשו ביבשת.

שיעור סדרות האגח
 שיעור סדרות האגח