דיווח: ארה"ב הפסיקה בחשאי את הסיוע למצרים

סנטור בכיר ל"דיילי ביסט": הסיוע למצרים הופסק, כנדרש בחוק ■ הממשל החליט, באופן בלתי רשמי, לנהוג כאילו הדחת מורסי ע"י צבא מצרים היתה הפיכה צבאית

ארה"ב החליטה להפסיק זמנית את הסיוע למצרים, אך נמנעת מהכרזה פומבית על כך. באופן בלתי רשמי, החליט ממשל אובמה לנהוג כאילו הדחת מוחמד מורסי היתה הפיכה צבאית. החוק בארה"ב מחייב את הממשל להפסיק את רוב סוגי הסיוע לכל מדינה שבה הוחלף השלטון בהפיכה כזו. כך מסר היום (ג') האתר המקוון של "ניוזוויק", "דיילי ביסט".

בידיעה בלעדית מייחס האתר את המידע לסנטור הבכיר פטריק לייהי, יו"ר ועדת המשנה להקצבות למשרד החוץ ולסיוע למדינות זרות. "לפי הבנתו של הסנטור, הסיוע לצבא מצרים הופסק, כנדרש בחוק", אמר דובר של לייהי ל"דיילי ביסט".

על-פי הדיווח, הופסקו זמנית רוב הסיוע הצבאי הישיר, העברות נשק וציוד צבאי לצבא מצרים וכמה ערוצים של סיוע כלכלי לממשלת מצרים, בעת שוושינגטון עורכת בחינה מקיפה של יחסיה עם מקבלי ההחלטות בקהיר. אך הממשל מסרב לדון בפומבי בהיבטים השונים של השעיית הסיוע.

הקו הרשמי של הצהרות הממשל הוא, שלא התקבלה כל החלטה רשמית האם הדחתו של מוחמד מורסי היתה הפיכה צבאית, ושהסיוע הצבאי שהובטח למצרים ב-2013, בסך 585 מיליון, עודו בעינו ואינו מעוכב מפני שהוא אמור להימסר למצרים בכל מקרה רק אחרי 30 בספטמבר. בכל אופן, מאחורי הקלעים בוושינגטון ננקטו צעדים חשובים שמשמעותם היא, שממשל אובמה רואה בהדחת מורסי, בחודש שעבר, הפיכה צבאית.

דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'יין סאקי, אמרה אתמול, כי "זה יהיה בלתי מדויק לומר, שהתקבלה החלטה לגבי המשך הסיוע למצרים". אך שני פקידים בממשל אמרו ל"דיילי ביסט", כי עורכי-הדין של הממשל הגיעו למסקנה, שעדיף לציית לחוק להגבלת הסיוע הצבאי, בשלב זה באופן זמני, כאילו ממשל אובמה כבר קיבל החלטה שאכן נערכה הפיכה צבאית. בה בעת, עורכי-הדין החליטו שהחוק אינו מחייב את הממשל להכריז בפומבי שהיתה הפיכה צבאית במצרים.

ההחלטה על הפסקת הסיוע, אם היא אכן נכונה, התקבלה, קרוב לוודאי, על אפה ועל חמתה של ממשלת ישראל. לפי כמה דיווחים בימים שחלפו, מנסים נציגים ישראליים לשכנע את ממשל אובמה לא להפסיק את התמיכה בצבא מצרים. הם טוענים, שאם ייחלש צבא מצרים, עלול להתלקח קו הגבול עם ישראל.