"הרוב לוקחים משכנתא עם החזר של עד 35% מההכנסה"

פרייליכמן על ההגבלות החדשות של בנק ישראל: "40% החזר חודשי זה חריג, אלה אנשים עם הכנסה נמוכה שאולי מסתייעים בהורים" ■ "הסיכון האמיתי במשכנתאות זה דרך האבטלה" ■ ומדוע הוא "שכח" מאפשרות שהריבית תעלה?

חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד, טוען היום (ה') כי ההגבלות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות לא נוגעות לרוב הלווים כיוון שרוב נוטלי המשכנתאות מחזירים 25%-35% מהכנסתם החודשית עבור המשכנתא.

"כל בנק מטיל מגבלות בעצמו", אמר פרייליכמן בראיון לגלי צה"ל. "רוב הישראלים לוקחים משכנתאות עם החזר חודשי של עד 35% מההכנסה. 40% זה חריג וזה מקרה קצה שבנק ישראל מתייחס אליו. אלה אנשים עם הכנסה נמוכה שאולי מסתייעים בהורים כדי להחזיר את המשכנתא. זה לא מה שמאפיין את רוב הלווים. אנחנו הבנקאים נוהגים עם סיכון נכון שמתאים ללווה שצריך להחזיר יום אחד את המשכנתא הזו".

בנק ישראל הגביל אתמול שוב את המשכנתאות, בפעם השביעית ב-3.5 השנים האחרונות, וקבע כי ההחזר החודשי של המשכנתא לא יעלה על 50% מההכנסה. הבנק הגביל גם שוב את המשכנתאות בריבית משתנה ואת אורך חיי המשכנתא. (לסיפור המלא)

"אני חושב שהשיקולים של בנק ישראל הם יותר מערכתיים וזה תפקידו להתריע שיש רמת סיכון מסוימת", הוסיף פרייליכמן. "בנק ישראל מסתכל על רמת המאקרו ולא רמת המיקרו. אתם חושבים שאתם יכול להחזיר מעל 40% מהכנסתו החודשית למשכנתא? זה קשה. כאחד שניהל 3 בנקים למשכנתאות אני אומר לכם שברוב המקרים הלווים זהירים וגם הבנקים זהירים. יש מקרים בודדים שנותנים שיעור החזר יותר גבוה אבל הרוב זה 25%-35%".

פרייליכמן לא התייחס לסיכון הכרוך בהעלאת הריבית בעתיד, אך טען כי הסיכון היחיד העומד בפני בעלי המשכנתאות הוא האבטלה: "הסיכון האמיתי במשכנתאות זה דרך האבטלה. במצב של אבטלה אנשים לא יוכלו להחזיר את התשלומים, אבל אז גם במקרה של החזר חודשי של 35% מההכנסה תהיה בעיה. נגיד שאדם קנה דירה ב-1.2 מיליון שקל ולקח משכנתא של 700 אלף שקל; ונניח שמחיר הדירה ירד ב-30%. מה, הוא ימכור את הדירה? לא. הוא ימשיך לעבוד ויחזיר את המשכנתא, אלא אם הוא יאבד את מקום העבודה - ואז מה זה משנה אם מחיר הדירה ירד או לא?".

פרייליכמן טוען כי הממשלה חייבת לטפל במחירי הדיור הגבוהים "באופן שורשי", והוסיף כי "מחירי הדיור צריכים לרדת ברמה סבירה לאורך זמן כי הם התנפחו באופן בלתי סביר בעליל".