אובמה נערך להתקפה בסוריה - אך הציבור בארה"ב מתנגד

סקר דעת קהל: 60% מהאמריקנים מתנגדים להתערבות במלחמת האזרחים בסוריה ■ מסקנת עורכי סקר רויטרס/איפסוס: התמונות המזעזעות מדמשק דווקא מקשיחות את עמדות האמריקנים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בחן אתמול (שבת) אופציות לתקיפה צבאית בסוריה בעקבות התקפת נשק כימי שקטלה בשבוע שעבר יותר מאלף בני-אדם בדמשק. אך, במפתיע, נכנס גורם חדש למערכת השיקולים שלו: למרות הצטברות ראיות שמשטר בשאר אסד אחראי להתקפה, מראה סקר חדש, שרוב האמריקנים מתנגדים נמרצות להתערבות צבאית של ארצם בסוריה ומאמינים שהיא חייבת לשבת על הגדר, גם אם יוכח, ללא שמץ ספק, שאסד אחראי לקטל ההמוני.

סקר דעת קהל של רויטרס / איפסוס, שפורסם אמש, מצא שכ-60% מהנשאלים אמרו, שארה"ב צריכה להימנע מהתערבות בסוריה, ורק 9% סברו שאובמה צריך להפעיל כוח צבאי במדינה.

על פי הסקר, שנערך ב-19-23 באוגוסט, תגדל מעט התמיכה בפעולה צבאית אמריקנית אם יוכח שנשק כימי אכן הופעל, אבל גם בתרחיש כזה מספר המתנגדים להתערבות גדול בהרבה מספר התומכים בה: 25% יצדדו בפעולה צבאית אם יוכח שכוחות אסד השתמשו בנשק כימי, ו-46% יתנגדו.

נתונים אלה מצביעים על שחיקה בתמיכה בהתערבות ארה"ב בסוריה מאז 13 באוגוסט. בתאריך זה מצאו סקרי מעקב של של רויטרס / איפסוס, כי 30.2% מהתנשאלים תומכים בהתערבות צבאית אמריקנית, אם נעשה שימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים, ו-41.6% הביעו התנגדות.

הנתונים מצביעים על התחזקות מגמה בדלנית בציבור האמריקני, שנכווה בשתי מלחמות מתישות ומרובות עלויות בעיראק ובאפגניסטאן. עורכי הסקר הגיעו למסקנה, שהמשבר המתעצם בסוריה, והתצלומים הקשים של קרבנות ההתקפה הכימית בדמשק, הקשיחו, לא ריככו, את לבבות תושבי ארה"ב, וגרמו להם להירתע מהסתבכות במלחמה נוספת במזה"ת.

ממצאי הסקר העדכני, וסקרים קודמים שרויטרס / איפסוס ערכו מאז תחילת יוני השנה, מראים שאם הבית הלבן יחליט לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד, הוא ייצטרך להתמודד עם התנגדות חזקה של הציבור האמריקני שטרם התאושש מהמלחמות בעיראק ובאפגניסטאן.

מנהיגים זרים וכמה פוליטיקאים אמריקניים, בעיקר מחוקקים רפובליקניים כג'ון מקיין, מתחו ביקורת על מה שהם הגדירו מדיניות החוץ ההססנית של ברק אובמה. אך חלק מהנשאלים בסקר העדכני דווקא משבחים את זהירותו של הנשיא. אחד מהם הוא צ'רלס קולס, בן 68, ממרילנד, לשעבר קצין בצבא ארה"ב. "ארה"ב נעשתה השוטר של העולם במידה מוגזמת, ואנו מעורבים ביותר מדי מקומות", אמר קולס. "או"ם הוא שהיה חייב להיות מעורב, לא אנחנו. אינני חושב שאנו צריכים להתערב בסוריה". הוא אמר, כי האפשרות שהופעל נשק כימי בסוריה אינה משנה את התנגדותו להתערבות אמריקנית במלחמה זו או בכל מלחמה אחרת.

הסקר החדש פורסם על רקע איתותים גוברים של ממשל אובמה שבדעתו לתקוף מטרות של משטר אסד. בפגישה בבית הלבן עם צוות הביטחון הלאומי של הממשל, לרבות סגן הנשיא ג'ו ביידן, שר החוץ ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל (בשיחת וידיאו) וראשי קהיליות הצבא והמודיעין, בשבת, קיבל אובמה סקירה מפורטת של האופציות שעומדות לרשות ארה"ב ובעלות בריתה בסוריה. בה בעת מוסיף הממשל לבחון מידע לאישוש הטענוות שההתקפה הכימית בדמשק אכן בוצעה ביזמת משטר אסד.

אובמה שוחח גם עם ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קאמרון. זו היתה השיחה הראשונה של אובמה עם מנהיג זר מאז ההתקפה בנשק כימי. בהודעה מדאונינג סטריט 10, מעונו הרשמי של ראש ממשלת בריטניה, נאמר: "העובדה שהנשיא אסד אינו משתף פעולה עם עם או"ם (לבדיקת נסיבות ההתקפה הכימית) מראה שלמשטר אסד יש מה להסתיר". ההודעה מדגישה, כי אובמה וקאמרון מודאגים מ"הסימנים הגוברים" שמדובר ב"התקפה משמעותי של נשק כימי" שיזמה ממשלת סוריה נגד אזרחיה.

אובמה וקאמרון הצהירו, ש"שימוש משמעותי בנשק כימי יצדיק תגובה חמורה של הקהיליה הבינלאומית", נאמר בהודעה הבריטית.

בין האופציות שנבחנו אתמול בבית הלבן היה שימוש בטילי שיוט מדגם "טומאהוק", שישוגרו מספינות של חיל הים האמריקני, לפגיעה במטרות של הצבא הסורי. בשלב זה משייטות ארבע ספינות במזרח הים התיכון, ויש הערכות שהפנטגון ישיט לאזור גם נושאת מטוסים שנמצאת עתה במפרץ הפרסי וספינות תמיכה. אך גם אם יופעלו טילי שיוט, הם יכוונו לעבר מתקנים של צבא סוריה, כאזהרה למשטר אסד להימנע מהתקפה כימית נוספת, ולא כמכשיר לשינוי מאזן הכוחות. בכל מקרה,פקידי ממשל מבהירים, שאובמה לא יורה על פעולה בלי ללבן סופית את כל פריטי המידע.