מגעים למכירת גז ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" למצרים

דלק קידוחים אישרה את קיום המגעים עם לקוחות במצרים למכירת גז למתקני הנזלה במדינה ■ באמצעות תשתית הצינורות של EMG, ישראל יכולה לספק גז למצרים ■ המחסור בגז טבעי החריף מאז נפילתו של חוסני מוברק

שותפויות הגז הישראליות מנהלות מגעים למכירת גז ישראלי ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" ללקוחות במצרים. בדיווח שפרסמה בסוף השבוע דלק קידוחים יהש אושר לראשונה דבר קיומם של המגעים. בשוק האנרגיה העריכו היום (א') כי במגעים עם השותפויות הישראליות לוקחות חלק חברות בינלאומיות גדולות המפעילות את שני מתקני ההנזלה הפועלים במצרים, מתקנים שפועלים כיום בתפוקה חלקית בגלל המחסור בגז במשק המצרי.

מדובר במתקני אידקו ודמייטה, המופעלים על ידי חברת בריטיש גז (BG), המוכרת היטב בישראל, ועל ידי יוניון פנוסה גז (UFG), חברת-בת בבעלות משותפת של ENI האיטלקית ו-Gas Natural הספרדית. על פי דיווח בעיתון "אל-אהרם" המצרי, שני המתקנים ייצאו ב-2012 גז טבעי נוזלי בכמות של 4.7 מיליון טון, שהם כשליש בלבד מכושר הייצור הכולל שלהם, העומד על 12.2 מיליון טון לשנה. ייבוא גז ישראלי יאפשר לחברות הבינלאומיות להגדיל משמעותית את היקף הפעילות במתקנים, שבהקמתם הושקעו מיליארדי דולרים.

בנוסף לייצוא גז למתקני ההנזלה, יכולה ישראל לספק כמויות גז מזדמנות לצנרת המצרית ממאגר "תמר". צנרת הגז מ"תמר" לחוף מתקשה כבר היום להוליך את מלוא כמות הגז שצורכים לקוחות בישראל בשעות שיא הביקוש, אך בשעות שפל בביקושים, בעיקר בשעות הלילה, המערכת יכולה לספק כמויות עודפות למצרים, שמחוברת עדיין לישראל באמצעות תשתית הצינורות שהקימה חברת EMG.

מחסור מאז המהפכה

המחסור בגז טבעי במצרים הוא תופעה מוכרת, שהחריפה בשנתיים האחרונות מאז נפילתו של חוסני מובארק. היקף עתודות הגז של מצרים כפול מזה של ישראל, אך קצב פיתוח המאגרים במדינה מפגר בהרבה אחר הגידול בביקוש לגז. הבעיה מחריפה עקב חשש בממשלה המצרית מתגובת הרחוב אם יקוצצו הסובסידיות הנדיבות לגז, מצד אחד, והסתלקותן של חברות בינלאומיות שהתמחו בפיתוח מאגרי גז ותשתיות הולכה, מצד שני. כתוצאה מכך, מצרים כמעט ואינה מייצאת גז משטחה, גם לא לממלכת ירדן שהסכימה להעלות את המחיר שהיא משלמת על הגז המצרי בעשרות אחוזים.

ישראל איננה צורכת גז ממצרים משנת 2012 בעקבות סדרת פיצוצים בצנרת ההולכה בסיני ולאחר שחברות הגז המצריות הממשלתיות הודיעו על ביטול הסכם מכירת הגז ל-EMG, חברת תיווך שהוקמה על ידי חוסיין סאלם שהיה ממקורבי מובארק ושותפו איש העסקים יוסי מימן. EMG הגישה נגד ממשלת מצרים תביעת פיצויים במסגרת בוררות בינלאומית.