קבוצת הכדורגל שהפכה לערוץ ספורט

בנפיקה ניצלה את חוקי הרגולציה בפורטוגל כדי להקים ערוץ בו היא משדרת בבלעדיות את משחקי הקבוצה בליגה תמורת 10 אירו בחודש, וגם פרמיירליג

קבוצות הכדורגל הגדולות של פורטוגל ידעו תמיד כיצד לייצר הכנסות משודרגות, במיוחד באמצעות פעילות אפקטיבית במיוחד בשוק ההעברות. למשל, בנפיקה ליסבון, שהכספים שקיבלה ממכירת שחקנים בשלוש העונות הקודמות הסתכמו בלמעלה מ-200 מיליון אירו. אבל אנחנו נמצאים כיום בעידן קצת יותר קשוח בכדורגל האירופי מבחינה כלכלית: עידן הפייננשל פייר-פליי, שבו המועדונים חייבים למקסם הכנסות בכל הדרכים האפשריות, גם אם הן לא בהכרח קשורות לתפעול היומיומי של קבוצת הכדורגל. הנה כמה דוגמאות לכך, על קצה המזלג: לארסנל יש נדל"ן; מנצ'סטר סיטי קנתה קבוצת MLS בארה"ב; ריאל מדריד מקימה קומפלקס נופש ענק על אי מלאכותי באיחוד האמירויות; טרבזונספור הטורקית בנתה תחנת כוח הידראולית.

ויש גם את הדוגמה של אותה בנפיקה ליסבון המדוברת. המועדון הפורטוגלי מייצר מודל חדש ומעניין שלמעשה הופך את קבוצת הכדורגל לזכיין טלוויזיה לכל דבר.

***

הכל התחיל באוקטובר 2008, אז פתחה בנפיקה את ערוץ הטלוויזיה הפרטי שלה בהשקעה ראשונית זעירה יחסית של 3 מיליון אירו. הערוץ לא היה יוצא דופן מבחינת התכנים שהוא סיפק: רגעים גדולים מהעבר, ראיונות עם שחקנים, סודות מחדר ההלבשה, כתבות צבע על אוהדים וכו'. בערך מה שנותנים כל ערוצי הטלוויזיה הייעודיים שמחזיקות כמה מהקבוצות הגדולות בעולם. הבונוס המעניין שבנפיקה כבר אז הצליחה להעניק לאוהדיה - שידורים ישירים של הקבוצה ממשחקי גביע אופ"א.

רוב הקבוצות בעולם שמחזיקות בערוצי טלוויזיה משל עצמן, לא יכולות לשדר את המשחקים שלהן בערוץ, או משחקים אחרים ממפעלים בכירים בשידור ישיר - עקב מגבלות רגולטוריות שמשאירות את השידורים הנחשקים האלו בידי רשתות הטלוויזיה הארציות הגדולות. בנפיקה השכילה לנצל את השוק החופשי יחסית בפורטוגל בתחום הזה, ובפברואר האחרון רכשה מהפרמיירליג האנגלית את זכויות השידור בפורטוגל של הליגה הטובה בעולם לשלוש העונות הקרובות. בכך היא למעשה הרחיבה את פוטנציאל הלקוחות שלה הרבה מעבר לאוהדיה השרופים - למעשה, לכלל אוהדי הכדורגל בפורטוגל. אפילו לאוהדים שרופים של היריבה העירונית ספורטינג ליסבון שממש אוהבים את הפרמיירליג. אם נעשה אנלוגיה אלינו, הרי שהעניין מקביל לכך (אם הרגולציה היתה מאפשרת) שמיטש גולדהאר יקים ערוץ טלוויזיה למכבי ת"א וינצל את ההון שלו כדי לרכוש את זכויות הפרמיירליג לשידור בלעדי באתר של הבית של הקבוצה.

בתחילת החודש שעבר, הודיעה בנפיקה על עוד מהלך משמעותי נוסף לפורטפוליו הזכויות שלה: שידור כל משחקי הבית של הקבוצה בליגה הפורטוגלית, לאחר שבחרה לא לחדש את הסכם שיווק השידורים שלה שהיה שייך בלעדית לסוכנות Olivedesportos. בעקבות הגדלת פוטנציאל השידורים, החליט המועדון להפוך את התחנה שלו לערוץ בתשלום - בסך של 10 אירו לחודש (שמצטרפים כמובן לעלויות של התחברות לספקי הכבלים והלוויין בפורטוגל).

נשיא הקבוצה, לואיס פליפה ויירה, הסביר כי "מדובר במהלך היסטורי, הפכנו לקבוצה הראשונה בעולם לנצל בצורה המלאה ביותר את תחום זכויות השידור". מאסת השידורים החדשה של בנפיקה, שהצטרפה לזכויות שידור נוספות של שידורים ישירים מליגות הכדורגל הבכירות של ברזיל, יוון וארצות הברית - הפכה מהר מאד את הערוץ ללהיט בפורטוגל. למרות התשלום החודשי, כ-150 אלף בתי אב התחברו לערוץ בתוך חודשיים, לטענת ויירה. "כבר עכשיו אנחנו מכניסים יותר כסף ממה שהסכם שידורים חיצוני היה מכניס לנו". יש לזכור כי מלבד דמי ההתחברות של המנויים, בנפיקה רשאית גם למכור זמן פרסום בערוץ שלה - וכך היא עושה.

ההצלחה הגדולה של הערוץ ועודף השידורים הובילו את בנפיקה השבוע לפתוח ערוץ נוסף - BenficaTV2. היצע השידורים יגדל, אך הקבוצה לא תגבה סכומים נוספים מהמתחברים מעבר לאותם 10 אירו שהיא כבר לוקחת. שני הערוצים שלה, אגב, משודרים גם בפורמט רגיל, וגם ב-HD.

***

כך או כך, בנפיקה מצאה לעצמה מודל הכנסות ייחודי שמעניק לה יתרון אדיר בעידן הפייננשל פייר-פליי. לא בטוח שהוא זה שיגרום למועדון לחזור לימיו הגדולים בתחילת שנות ה-60, בהם זכה בשתי אליפויות אירופה רצופות; בכל מקרה, הוא בוודאי יסייע ל"נשרים" לצמצם פערים מפורטו, שהפכה למעצמה הגדולה של פורטוגל במילניום הנוכחי וקטפה את מרבית האליפויות המקומיות - אבל עדיין לא הקימה ערוץ טלוויזיה משל עצמה.