מיני-מבחן דרכים: ב.מ.וו X1 - רכב פנאי ידידותי למשפחות

ה-X1 הוא רכב שיעניק לבעליו יחס גבוה מאוד של תשומת-לב-לשקל, ובצבעים הנכונים ועם גלגלי 18 אינץ' אופציונליים ימשוך תשומת לב לא פחות מרכב שעולה כפליים ■ עם זאת, שווה להתחיל ישר מהדגם החזק

אחד ממושגי המפתח בתרבות הצריכה האמריקאית המודרנית הוא Bragging rights, או בתרגום חופשי "הזכות להשוויץ". עשירים, או עשירים בשאיפה, מקצים חלק נכבד מהכנסתם הפנויה לרכישת מוצרי ראווה, שתכליתם העיקרית היא לסייע להם לטפס במעלה הסולם החברתי.

בשוק הרכב הישראלי, "הזכות להשוויץ" עלתה הרבה מאוד כסף בעבר. כדי להגיד בנון-שאלנטיות "קניתי ג'יפ חדש של ב.מ.וו" (או של מרצדס, או של אאודי), נדרש הלקוח להוציא כ-80 עד 100 אלף דולר לפחות. יצרני הרכב הבינו את הבעיה והחליטו שגם להמונים מגיע Bragging במחיר סביר. התוצאה היא הפלח הייחודי הקרוי "קומפקט פרימיום SUV" - מכוניות כביש קומפקטיות שעברו טיפול קוסמטי כדי להיראות כמו רכבי כביש שטח.

כיום לכל מותגי היוקרה הגרמניים יש נציגות בפלח, אבל ב.מ.וו הייתה הראשונה שנכנסה לפלח, עם ה-X1. השנה הוא עבר מתיחת פנים ושדרוג. נתחיל מהסוף: עבור הזכות לשים "ג'יפ של ב.מ.וו" בחניה, ישלם הלקוח הישראלי סכום בהחלט סביר של 219 אלף שקל, כולל חבילת אבזור מכובדת. להונדה, סובארו וליונדאי יש דגמים מקבילים, שעולים יותר.

במחיר הזה יקבלו מטפסי הסולם החברתי רכב עם נוכחות "אמיתית" של ב.מ.וו, כולל חרטום שבמודל 2013 עוצב כהעתק של סדרה 3 וסדרה 5. שאר קווי המתאר נראים כמו גרסה מוקטנת של ה-X3, הגדול יותר.

מהשטח אפשר לשכוח

לאחר שטיפלנו בנושא הקריטי של הסטטוס החברתי, נותר רק לראות מה מציע הרכב עצמו: תא הנוסעים מרווח ושימושי, עם שפע של מרחב רגליים מאחור ותא מטען ענק, שיכול לענות לצורכי משפחה פעילה. תנוחת הישיבה גבוהה יותר משל מכוניות פרטיות, אם כי לא גבוהה כמו ברכבי כביש-שטח גדולים. עמדת הפיקוד מעוצבת במתכונת של סדרה 3 וסדרה 1, עם מחוונים קלאסיים של ב.מ.וו, מסך מולטימדיה והנדסת אנוש קלה ללימוד ותפעול. איכות החומרים והייצור גבוהה מאוד, כצפוי.

מנוע ה-2 ליטרים של גרסת הבסיס מייצר כאמור 150 כ"ס, אבל למרבה הצער בגרסת הבסיס הוא לא משודך לתיבת 8 המהירויות המשובחת של ב.מ.וו אלא לתיבה בת 6 מהירויות בלבד. התוצאה היא מערכת הנעה די מחוספסת, שמייצרת אמנם ביצועים סבירים (אפס ל-100 קמ"ש ב-10.4 שניות), אך ללא התלהבות יתרה.

מי שרוצה את "הרוח" של ב.מ.וו יצטרך להוסיף עוד 18 אלף שקל עבור הדגם החזק יותר של ה-X1, ויקבל בתמורה עוד 34 כ"ס, תיבה אוטומטית עם 8 מהירויות ותאוצה טובה יותר משמעותית. אפשר להתנחם בכך שעל הכביש זו ב.מ.וו אמיתית, שצולחת מרחקים ארוכים ביציבות טוטאלית. נוחות הנסיעה נוקשה למדי ולא ידידותית למהמורות וייתכן שאשמים בכך הצמיגים חסיני התקר, שמיובאים לארץ.

מהשטח אפשר לשכוח. מקסימום שבילי עפר כבושים. בשורה התחתונה ה-X1 הוא רכב פנאי ידידותי למשפחות, שיעניק לבעליו יחס גבוה מאוד של תשומת-לב-לשקל, ובצבעים הנכונים ועם גלגלי 18 אינץ' אופציונליים ימשוך תשומת לב לא פחות מרכב שעולה כפליים. עם זאת, שווה להתחיל ישר מהדגם החזק.