"אובמה שומר זכות לפעול בסוריה גם אם הקונגרס יתנגד"

הבית הלבן שלח לקונגרס הצעת החלטה שמסמיכה פעולה "צרה" בסוריה ■ ישראל אינה מוזכרת בנימוקים להחלטה למרות שסכנה לישראל הוזכרה בנאום אובמה אתמול

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שומר לעצמו זכות לנקוט פעולה צבאית בסוריה גם אם הקונגרס יצביע נגד מהלך צבאי, במחצית הראשונה של ספטמבר. כך אמרו אמש (מוצ"ש) פקידים בכירים בממשל שצוטטו באתר "פוליטיקו".

לדברי הפקידים, מאמין אובמה שקבלת אישור לפעולה מהקונגרס תחזק את ידי הממשל. הוא משוכנע ששני בתי הקונגרס יאשרו את יזמת הבית הלבן.

אובמה, שתחילה העדיף לפעול באופן חד-צדדי, בלי אישור רשמי מגבעת הקפיטול, החליט לשנות כיוון בליל שבת. הוא הסביר את החלטתו לראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה בשיחה בת 45 דקות על המדשאה הדרומית של הבית הלבן, ואחר-כך חלק את החלטתו עם בכירים אחרים בלשכתו, אמרו הפקידים. לאחר מכן, קיים אובמה ישיבה של המועצה לביטחון לאומי.

במהלך הדיונים הביעו כמה עוזרים חששות מהסיכונים הפוליטיים שנוטל אובמה על עצמו. הם אמרו, שאם הסנט ובית-הנבחרים יחליטו להצביע נגד מבצע צבאי, ייוותר אובמה ללא תמיכה מבית או מחוץ (בעקבות הצבעת הפרלמנט הבירטי נגד השתתפות בריטניה בפעולה בסוריה).

אובמה הבהיר בהתייעצויות שהוא רוצה להגיב על הטבח הכימי בסוריה, וגובשו תכניות לפעולה במקרה ששני בתי הקונגרס יצביעו נגד. אך הנשיא ציין שהממשל ימצא עצמו בעמדה חזקה יותר אם יזכה בתמיכת המחוקקים. יתר על כן, החוג הפנימי של אובמה שואף למקד את תשומת לב הציבורית ביחס האמביוולנטי של הקונגרס לסוגיית ההתערבות בסוריה. כמה מאלה שמביעים התנגדות פומבית לפעולה אכן יהיו מוכנים להצביע נגדה?

למרות האופטימיות של אובמה, אין ודאות שהקונגרס יתייצב מאחוריו ויסכים לצאת למלחמה נוספת, מוגבלת ככל שתהיה, אחרי שתי מלחמות מתישות, באפגניסטאן ובעיראק ולנוכח העובדה שרוב הציבור האמריקאי מתנגד למעורבות אמריקאית נוספת במדינה זרה. מבחינת הנשיא זה הימור גדול, אמרו אנליסטים.

על פי הערכות ראשוניות, יש סיכוי גדול שבית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקאים, יצביע נגד יציאה למלחמה, גם אם מדובר במבצע קצוב זמן, מושתת על הפצצות בטילי שיוט, ללא מעורבות של חיילים על הקרקע, כפי שהנשיא הבטיח. גם בסנט יש ייצוג למחוקקים של 'מסיבת התה', שמתנגדים לכל מעורבות צבאית של ארה"ב.

"לא מן הנמנע שאובמה יסיים כמו דייוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, שהפרלמנט הבריטי הנחיל לו מכה קשה בהצביעו נגד מעורבות צבאית בריטית במבצע בסוריה", אמר אמש פרשן בערוץ חדשות. יחד עם זאת, אובמה לא היה יכול להתעלם מהעובדה שרוב מכריע של האמריקאים, 76% ,גורס שהממשל צריך לקבל אישור מהקונגרס לפני פעולה צבאית, לפי סקר של NBC מסוף השבוע.

לדברי אנליסטים, יש כמה סיבות להצבעה של הקונגרס נגד פעולה בסוריה:

■ הציבור בארה"ב אינו שש אלי קרב. לפי סקר של "וושינגטון פוסט", 50% מהאמריקאים מתנגדים למבצע בסוריה, ורק 40% תומכים.

■ חשש שטענות הממשל על התקפת נשק כימי בדמשק ב-21 באוגוסט אינן נכונות או מדויקות. אנשים טרם שכחו את הצהרות הכזב של הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, וממשלו, ב-2003, שלפיהן החזיק שליט עיראק דאז, סדאם חוסיין, נשק גרעיני. שר החוץ האמריקאי, ג'ון גרי, הגדיר זאת אתמול כעייפות מהמלחמות בעיראק ובאפגניסטאן.

■ חשש של מחוקקים מהצבעה בעד מלחמה. רבים טוענים, שהצבעתה של הילארי קלינטון בעד יציאה למלחמה בעיראק, ב-2003, גרמה לה להפסיד במירוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-2007.

■ אובמה, לאחר הכל, עדיין נחשב אויב של המפלגה הרפובליקאית ומחוקקים רפובליקאים רבים יצביעו תמיד נגד כל הצעת החלטה של הממשל הנוכחי, בלי כל קשר לתכנה.

אתמול עשה הממשל את הצעד הראשון בדרך לקבלת אישור מהקונגרס. הבית הלבן שלח לסנט ולבית-הנבחרים הצעת החלטה שמסמיכה את הממשל להשתמש בכוח צבאי בסוריה. המסמך מדגיש כי הפעולה תתמקד במאמצים לשרש נשקים כימיים או לסכל את השימוש בהם. הצעת ההחלטה אינה קובעת תאריך יעד להתקפה, אך ניסוחה מראה שהנשיא שואף להרגיע חששות של חלק מהמחוקקים שמדובר במלחמה פתוחה, ללא סוף שנראה לעין.

לפי המסמך, מטרת המבצע היא "להרתיע, למנוע ולשבש שימוש עתידי בנשקי השמדה המונית ולצמצם את יכולות השימוש בהם". המטרות הנקובות במסמך אינן מציינות סיכון פוטנציאלית לישראל, למרות שאובמה הזכיר סיכון זה, יחד עם סיכונים לירדן, טורקיה ועיראק, בנאומו אתמול.

בנאום הודיע אובמה, כי החליט לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד בסוריה. הוא אמר, כי ארה"ב תחליט מתי להנחית את המהלומה הצבאית בזמן שבו היא תבחר, "מחר, בעוד שבוע או בעוד חודש".

בה בעת הודיע הנשיא, כי החליט לבקש אישור מהקונגרס, שנמצא עתה בפגרה. הוא לא ציין אם הקונגרס יכונס לפני תום הפגרה, ב-9 בספטמבר. בפועל, אפוא, פעולה צבאית נגד סוריה לא תחל לפני 10 בספמבר. בשלב זה התבדו אם כן ההערכות, שהיציאה החפוזה של משקיפי או"ם מדמשק, בשבת בבוקר, בישרה שההתקפה תחל במוצ"ש או ביום א'.

האתר "פוליטיקו" סיכם את המצב כך: "המסר של אובמה לקונגרס - תעצרו אותי לפני שאני מפציץ את סוריה".

אובמה הסביר את החלטתו לבקש אישור מהקנגרס במילים אלה: "כל אחד מאיתנו צריך ליטול אחריות... וזאת אפשר להשיג רק באמצעות הצבעה (בקונגרס). בעוד שאני מאמין שיש לי סמכות להוציא אל הפועל את הפעולה הצבאית הזו ללא אישור ספציפי של הקונגרס, אני יודע שארצנו תצא חזקה יותר אם נבחר להיוועץ בקונגרס ולפעולות שלנו תהיה השפעה רבה יותר. איננו יכולים לנהל עסקים כרגיל מפני שהנושאים שעומדים על הפרק גדולים מדי".