המטבע החזק בעולם

הדולר מתחזק בחו"ל, הזירה הביטחונית מתחממת בישראל - אך שום דבר לא מזיז לשקל

האבסורד המתרחש לנגד עינינו בשוק המט"ח הגיע בשבוע החולף לשיאים חדשים. כשבנק ישראל לא ממש מתפקד בשוק המט"ח והאוצר עדיין לא נכנס ממש לעניינים, למעט מספר עסקות SWAP שתמכו בהיחלשות השקל, "נחלץ" בשאר אסד לעזרת יצואני ישראל והתעשייה המקומית.

האיום הסורי הצליח היכן שנכשלו בנק ישראל והאוצר. הוא גרם לספקולנטים המהמרים לטובת השקל לקחת אתנחתא - לפחות לפרק זמן קצר ביותר - שתרמה לפיחות של כמה ימים בערכו של השקל ובמעמדו כמטבע החזק בעולם. אתנחתא זו נוצלה היטב על ידי היצואנים והחכמים שבהם ניצלו את העליות להמרות וביצוע הגנות. למי שחשב שזו רק ההתחלה ושהפיחות הגדול יצא לדרך - נכונה אכזבה גדולה.

לכמה ימים אמרנו כי ברגע שנשמעו קולות של דחייה באולטימטום האמריקאי, שבה והתחדשה המתקפה האמיתית - זו על השקל הישראלי. תוך פחות מ-24 שעות התחזק השקל לעומת הדולר ב-6 אגורות ולעומת האירו התחזק השקל בלא פחות מ-14 אגורות.

השחקנים הזרים והמקומיים היכו ללא רחם תוך ניצול מלא של חוסר האונים והמעש מצד בנק ישראל. אומנם ביום שישי בערב, כשהופצה השמועה שאובמה מתכנן לתקוף כבר בסוף השבוע, שב השקל ונחלש קלות, אולם קולות הדחייה שנשמעו במוצאי שבת בוודאי יהדהדו היטב בשוק המט"ח המקומי עם פתיחת שבוע המסחר.

בבנק ישראל טוענים שהעסקים כרגיל למרות הפארסה המתמשכת בבחירת נגיד חדש לבנק. טענה זו נשמעת מאוד תמוהה בימים אלה. הרי בנק ישראל קבע כי יתערב בשוק ככל שיזהה פעילות חריגה; אם מה שהתרחש ביום חמישי ושישי בשבוע שעבר לא מוגדר כפעילות חריגה, מה כן? האם סטנלי פישר היה נותן למצב כזה להתרחש? בוודאי שלא.

בנק ישראל שוב לא הפחית את הריבית ושוב הוא עומד מן הצד נוכח ההתרחשויות ולטעמי שוגה הבנק קשות בסוגיה זו. נחוצה מדיניות מאוזנת, טוענת ממלאת מקום נגיד בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. העלאת המשק לפסים של צמיחה מהירה יותר היא תנאי ליעילות שלנו להתמודד עם אתגרי החברה הישראלית, מוסיפה ד"ר פלוג.

איזו צמיחה את רוצה לראות כשסל המטבעות נושק לשפל כל הזמנים והפעילות הספקולטיבית לחיזוק השקל תופסת תאוצה מיום ליום תוך ניצול אוזלת היד של הממשלה ושל הבנק המרכזי? בנק ישראל והאוצר חייבים להפנים היטב: לא תהיה האצה בצמיחה בישראל ללא היצוא. היצוא לא יתאושש אם השקל ימשיך להתחזק. המשוואה היא מאוד פשוטה וכמוה גם הפתרון שמצוי בידי בנק ישראל והאוצר.

האבסורד בכל מה שקשור לשוק המט"ח המקומי מתעצם עוד יותר כשבוחנים את הנעשה בעולם. הדולר מתחזק כבר זמן מה מול מטבעות רבים, בעיקר אלו של השווקים המתעוררים. בחודש החולף התחזק הדולר באופן חד ביותר, לעיתים בלמעלה מ-10% מול שורה של מטבעות - הריאל הברזילאי, הדולר האוסטרלי והניו זילנדי, הפזו המקסיקני, הראנד הדרום אפריקני, הקרונה הנורווגית, הרופי ההודי ועוד רבים אחרים. מה עם השקל, אתם שואלים?? הוא כמעט ולא נחלש לעומת הדולר ומבסס את מעמדו האבסורדי כמטבע החזק בעולם.

אז יצואני ישראל אומרים תודה לאסד, אבל לא הגיע הזמן שמישהו בממשלה יתעשת?