מנהל העיזבון של סמי שמעון תובע כ-7 מיליון שקל מאלמנתו

לטענת השופט בדימוס גל גוטזגן, ב-4 השנים האחרונות הוציאה אנג'לה שמעון, המשמשת כדירקטורית בחברת יכין-חק"ל, מיליוני שקלים מקופתה שלא כדין

פרשיית צוואתו של איש העסקים סמי שמעון ז"ל ממשיכה להסתבך. הבוקר (א'), למעלה מ-4 שנים מאז חשיפת הצוואה ובמסגרת סכסוך משפטי ממושך ותביעות הדדיות בין היורשות למנהל העיזבון, הגיש השופט בדימוס גל גוטזגן, מנהל עזבונו של שמעון, בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לאשר הגשת תביעה נגזרת כנגד האלמנה אנג'לה שמעון ונגד חברת יכין-חק"ל, להחזר הוצאות בסך של כ-6.8 מיליון שקלים.

לטענת גוטזגן, באמצעות עוה"ד יוסי בנקל וניר שמרי ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות', בארבע השנים האחרונות הוציאה שמעון, המשמשת כדירקטורית בחברת יכין-חק"ל, מיליוני שקלים מקופתה והשתמשה במשאביה שלא כדין. גוטזגן מבקש מבית המשפט להורות לה להחזיר את הכספים, וכן להוציא כנגדה צו מניעה קבוע האוסר עליה לעשות שימוש במשאבי החברה.

בכתב התביעה נטען, כי שמעון "משתמשת בלשכה רחבת ידיים, ברכב מנהלים יוקרתי מסוג אאודי, בשירותיהם של עובדי החברה, לרבות רואי-חשבון, יועצים משפטיים, שתי מזכירות אישיות ונהג צמוד, על חשבון החברה ומקופתה", והכל לצרכיה הפרטיים. בנוסף, חושד גוטזגן, כך על פי הבקשה, ש"הוצאות המשיבה, המשולמות מתוך קופת החברה, מדווחות לרשויות המיסים כהוצאות של החברה, ובכך נחשפת החברה להליכים פליליים ואזרחיים".

המיליארדר סמי שמעון נפטר ב-2009 כשהוא מותיר מאחוריו עיזבון בכמיליארד דולר, שכלל שליטה בחברת יכין־חק"ל, מניות בפרויקט "קאש אנד קארי", רבע מגאון אחזקות, 20% מחברת התעשייה צינורות המזרח התיכון, דירות ונכסים. אלמנתו, אנג'לה ג'וי שמעון, ובתו אלכסנדרה, קיבלו כמחצית מנכסיו ו-20 מיליון דולר כל אחת. בנוסף, חולקו 100 מיליון דולר לבני משפחתו, לחבריו ולמקורביו של שמעון.

ואולם, מאז מינויו של גוטזגן התגלעו מחלוקות רבות סביב חלוקת העיזבון.

המחלוקות העיקריות התגלעו בין אלמנתו ובתו של שמעון, שטענו כי גוטזגן מנהל את העיזבון בצורה שמקפחת את זכויותיהן. בהליכים שונים, טוענות אנג'לה ואלכסנדרה שמעון כי עו"ד גוטזגן עושה שימוש בכספו של שמעון ז"ל כבשלו, מקיים אורח חיים ראוותני על חשבון העיזבון ומעכב ואף מסכל את חלוקת הנכסים על פי הוראות הצוואה על מנת להמשיך בתפקידו ככל האפשר.

גם קבוצת יכן-חק"ל נגררה לסכסוך, ובפברואר 2010 אישר בית המשפט לענייני משפחה הסכם פשרה, ולפיו תנוהל קבוצת חברות יכין עד לסיום העיזבון באמצעות שישה דירקטורים, ובהם אנג'לה שמעון וגוטזגן עצמו. לטענת מנהל העזבון, בהתאם להסכם הפשרה, ניתנה לה הסמכות לחתום על המחאות בסכום העולה על 100 אלף שקלים, אך הוא, גוטזגן, יכול להתנגד להוצאת הכסף.

ברקע הדברים חושף גוטזגן בכתב התביעה את מצבה הקשה של החברה: "בהתאם לדו"חות הכספיים של יכין אחזקות לשנת 2011, חובות החברה לנושיה עומדים על סך של כ-502 מיליון שקל, כאשר מתוך סכום זה החוב לעיזבון עומד על סך 500 מיליון שקל", טוען גוטזגן וקובע כי אין באפשרותה לפרוע את הלוואותיה לנושיה. ולמרות זאת, טוען גוטזגן, מנצלת שמעון, את משאבי החברה לצרכיה הפרטיים.

יצוין כי הנכסים שחולקו מן העזבון הנם חלק קטן מעזבונו הענק של שמעון. על פי הוראות הצוואה, 95 מיליון דולר מיועדים לחלוקה בין 67 יורשים במנות כספיות שונות. השופט בדימוס מזכיר לבית המשפט בבקשה, כי 67 היורשים המוזכרים בצוואה טרם קיבלו את כספם.

בנוסף, תוקף גוטזגן גם את התנהלותם של חברי הדירקטוריון האחרים בהנהלת החברה, שלטענתו מילאו את פיהם מים נוכח מעשיה לכאורה של אנג'לה שמעון, ולהצהרתו הוא כבר מכין את עצמו, ואת בית המשפט, לתגובתה החריפה של שמעון, שאמורה אגב להפוך לבעלת השליטה בפועל בחברה עם סיום העיזבון. "על מנת להקדים תרופה למכה, והגם שהדברים אינם כרוכים זה בזה, הרי שאם נלמד מדרך הילוכה של המשיבה צפוי הוא שכטקטיקת הגנה תטען היא שהמבקש מתעמר בה, כביכול, נוכח הליכים אחרים המתנהלים ביניהם בקשר עם עזבון המנוח. ייאמר כבר עתה: לטענות צפויות אלה אין כל בסיס, והן תלמדנה, כי אין בפי המשיבה כל טעם ענייני לטענות המופנות כלפיה בתביעה נגזרת זו".

עו"ד שי רייכר ממשרד יגאל ארנון, בא כוחה של אנג'לה שמעון, אומר כי "מדובר בהליך מגוחך ומופרח של מנהל העזבון אשר נגדו הועלו טענות קשות במסגרת הליכים משפטיים בדבר ניהול כושל ובזבזני. באופן לא מפתיע, תגובתו של מנהל העזבון היא הטחת רפש במי שהינה היורשת העקרית בעזבון אותו הוא מנהל וגם בעלת מחצית הזכויות בקבוצת יכין חק"ל. מדובר בטענות חסרות שחר ודיבתיות, מבלי שקיבל אישור לכך מבית המשפט ותוך שהוא מקדם אינטרסים שלו על חשבון הזוכים בצוואה.

"למנהל העיזבון ידוע היטב כי מלבד היותה אנג'לה שמעון דירקטורית בקבוצת החברות, היא עובדת בקבוצת החברות באופן קבוע, ובמסגרת זו מגיעה למשרדי החברות ועושה שימוש במשאבי החברות כפי שהוקצו עבורה לטובת החברות בדין. גב' שמעון לא פועלת בהיחבא או במסתור והשירותים הניתנים על ידה ידועים וגלויים להנהלת החברה ולכל עובדיה עד האחרון שבהם. רק עתה, כעבור למעלה מארבע שנים בהן הוא משמש כמנהל עזבון, משעה שנדרש להשיב על שאלות הקשורות בניהול הכושל והבזבזני של העזבון הוא רואה צורך להעלות טענות סרק כנגד אנג'לה שמעון ככל הנראה בניסיון להדוף ביקורת עניינית על פעולותיו ומחדליו כמנהל עזבון. למנהל העזבון הוצע כבר לפני למעלה מחודש לכנס ישיבת דירקטוריון של קבוצת החברות, במסגרתה ייבחן הצורך לבצע תוכנית התייעלות מקיפה, לרבות באמצעות קיצוצים במצבת כוח האדם, בשכר העובדים ו/או בהטבות הניתנות להם ע"י החברה. אך הוא בחר שלא לעשות זאת בכדי שיוכל להפיץ השמצות חסרות שחר ויש להצר על כך".