קרי רומז: אובמה יתקוף בסוריה גם ללא אישור הקונגרס

שר החוץ של ארה"ב: לא ייתכן מצב שבו הקונגרס ירצה לסכן את ישראל ■ קרי: "לנשיא יש זכות לפעול צבאית גם ללא אישור הקונגרס" ■ קרי טען כי בידי ארה"ב יש ראיות חדשות המעידות על מעורבות משטר אסד בשימוש בנשק הכימי

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, רמז הערב (א'), כי הבית הלבן יהיה מוכן לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד גם אם הקונגרס יצביע נגד מתן אישור לפעולה כזו. קרי דיבר בראיון ב-ABC.

ממשל אובמה שלח את קרי לראיונות ברשתות הטלוויזיה הגדולות כחלק מקמפיין לשכנע את הקונגרס והציבור בארה"ב בנחיצות פעולה מוגבלת בסוריה.

בתשובה על שאלה כיצד ינהג הנשיא ברק אובמה אם הקונגרס לא יסמוך ידו על הפעולה, השיב קרי: "לנשיא יש הזכות לפעול גם ללא אישור הקונגרס. הוא אינו חייב לפנות לגוף הזה. הנשיא החליט לעשות כן מפני שהוא מאמין שארה"ב תצא חזקה יותר אם הקונגרס יתייצב מאחורי פעולה צבאית".

קרי ציין, שהוא כלל אינו מעלה על דעתו אפשרות ששני בתי המחוקקים יצביעו נגד פעולה. "יותר מדי מונח על כף המאזניים", אמר שר החוץ. "... לא ייתכן מצב שבו הקונגרס ירצה להעמיד בסכנה את ישראל ובלות ברית אחרות של ישראל".

הוא מסר, שבידי ארה"ב יש עתה ראיות חדשות למעורבות משטר אסד בהתקפת הנשק הכימי על אזרחים בפרבר של דמשק ב-21 באוגוסט: דגימות שיער ודם של צוותי עזרה ראשונה שטיפלו בקרבנות; בדגימות אלה נמצאו עקבות של גז העצבים סאירן.

המראיין ציין, שבעולם הערבי יש עתה מצהלות שמחה וששליט סוריה בשאר אסד מתגאה שעלה בידו להדוף מתקפה אמריקאית. קרי השיב, כי דברי רהב של אסד רק יסיעו לקונגרס לקבל החלטה נכונה.

קרי חזר שוב על טיעון הממשל, שאי מתן יתר לפעולה יהווה למעשה הענקת רישיון לאסד ועריצים אחרים להנחית התקפות בנשק כימי ללא חשש מעונש.