סמנכ"לית הכספים של נת"ע תפוטר בחופשת לידה?

מהלך להדחת עובדת הנמצאת בחופשת לידה הוא על פניו בלתי חוקי ■ בנוסף אפשר לתמוה מה מניע מנכ"ל לפטר את אחד מסגניו ערב ראש השנה ■ נ.ת.ע: "מסירת הזימון נעשתה מתוך התחשבות בעובדת"

סמנכ"לית הכספים של נ.ת.ע, החברה הממשלתית האחראית על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, זומנה אתמול (ב') לשימוע לקראת פיטורים, ערב ראש השנה ולמרות שהיא נמצאת בחופשת לידה. מאחורי המהלך עומד מנכ"ל החברה יצחק זוכמן.

זוכמן נחשב בדרך-כלל לאדם שקט ונעים הליכות, אלא שאתמול התברר שלפחות בנושא אחד "אין לו אלוהים". שליח מטעם נ.ת.ע הגיע אתמול לביתה של סמנכ"לית הכספים גלית אסף שנער ובידו זימון לשימוע לקראת פיטורים. מהלך להדחת עובדת הנמצאת בחופשת לידה הוא על פניו בלתי חוקי. בנוסף אפשר לתמוה מה מניע מנכ"ל לפטר את אחד מסגניו ערב ראש השנה.

בנ.ת.ע אמרו היום בתגובה כי "מסירת הזימון נעשתה מתוך התחשבות בעובדת. עד עצם היום הזה לא הודיעה העובדת לחברה מתי בכוונתה לחזור מחופשת הלידה לעבודה ולכן עם סיום 14 השבועות של חופשת הלידה חשבנו כי מן הראוי להביא בפנייה את מצב הדברים בו החברה שוקלת את סיום העסקתה, זאת עוד בטרם חזרתה לעבודה על כל המשתמע מכך".

אסף-שנער סירבה להתייחס. מהלך הדחתה של אסף-שנער עצמו לא היה מפתיע. אמנם בדו"חות הביקורת הרבים שפורסמו לאחרונה על בכירים בנ.ת.ע לא הוטל בה דופי ,אך היא נמנית על בכירי החברה ה"מסומנים" כמקורבים ליו"ר הקודם שלה הח"כ לשעבר מיכאל רצון.

אסף-שנער, לשעבר רכזת באגף תקציבים, שימשה ממלאת מקום מנכ"ל נ.ת.ע לאחר עזיבתו של ישי דותן . היא התמודדה במכרז לתפקיד המנכ"ל מול זוכמן. אז סמנכ"ל פרויקטים במשרד התחבורה. לאחר שנבחר לתפקיד המנכ"ל דאג זוכמן להוריד את הגדרת המשרה שלה ממשנה למנכ"ל לסמנכ"לית.

"גלובס" חשף בעבר כי זוכמן אף נקט בצעד חריג ביותר, שגם חוקיותו אינה ברורה, כשהורה לפרסם מכרז סגור למינוי יועץ חיצוני לתפקיד סמנכ"ל כספים זמני במקומה של אסף שנער. בהוראה ציין זוכמן בעצמו שמות של לא יותר משלושה מועמדים אפשריים לתפקיד.

יצויין כי פרויקט הרכבת הקלה עצמו סובל מעיכובים קשים ולפי הערכות חברת הבקרה הוא יושלם רק ב-2023 (ברבעון האחרון של 2022 ליתר דיוק), שש שנים לאחר המועד שנקבע בהחלטת הממשלה. זוכמן טען כי המועד שנקבע בהחלטת הממשלה היה מלכתחילה בלתי ריאלי. ל"גלובס" נודע כי המכרז לרכישת הקרונות עבור הרכבת הקלה שהיה אמור להיסגר ב-30 לספטמבר נדחה פעם נוספת, הפעם ככל הנראה בשלושה חודשים.

מנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה שבמשרד הכלכלה נמסר כי "מבלי להתייחס לפרטי המקרה בחברת נ.ת.ע, יודגש כי חוק עבודת נשים אוסר בצורה מפורשת ושאינה משתמעת לשתי פנים על פיטורי אישה בחופשת הלידה. החוק אף אוסר על פיטורים ו/או על מסירת הודעה מוקדמת לפיטורים של עובד או עובדת במשך 60 יום לאחר ששבו מחופשת הלידה, זאת במטרה לאפשר לעובד/ת שיצאו לחופשת הלידה לקבל הזדמנות שווה ואמיתית לשוב אל מקום העבודה ואל שוק העבודה".