אפל השיקה שני מכשירי אייפון חדשים: 5C ו-5S

(עדכון) - ה-5C כולל מסך בגודל 4 אינץ', מצלמה עם חיישן 8 מגה פיקסל, סוללה חזקה מזו שבאייפון 5 ומעבד מסוג A6 ■ הדגם השני עליו הכריזה אפל הערב הוא ה-5S - שיגיע גם בצבע זהב ויכלול זיהוי טביעת אצבע בכפתור הבית

אפל, שהיתה החלוצה של עידן המחשוב הנייד שמבוסס על מסכי מגע, כשהשיקה את האייפון בשנת 2007, מחקה כיום יותר ויותר את מהלכי מתחרותיה. בניגוד לעבר, החברה, שנהגה להשיק מכשיר אייפון חדש אחד מדי שנה, חשפה הערב שני מודלים חדשים.

האייפון 5C יעלה 99-199 דולר במסגרת רכישת חבילה מספק שירותי סלולר ויגיע בחמישה צבעים שונים. המכשיר יהיה בנוי כיחידה אחת שלמה מפוליקרבונט.

בשורה התחתונה מדובר בסמארטפון מפלסטיק. אפל מציעה, בתשלום נוסף, נרתיק שישמור על המכשיר. מדובר בשינוי ביחס לגישה של אפל בעבר, שלפיה הסמארטפון שלה עשוי ממתכות ולא מפלסטיק, בניגוד למתחרים.

המכשיר השני שהושק הוא האייפון 5S, שמיועד לפלח השוק הגבוה. המכשיר יכלול זיהוי באמצעות טביעות אצבע, מעבד מהיר יותר ומצלמה טובה יותר. הוא יעלה בארהב" 199-399 דולר (במסגרת חבילה של חברות סלולר) ויסופק ללקוחות בשלושה צבעים שונים - שחור, לבן וזהב. המכשיר יהיה עשוי מאלומיניום ויכלול מעבד חדש ששמו A7.

האייפון 5S יאפשר לבעליו להזדהות באמצעות טביעת אצבע, מנגנון שקיבל את השם Touch ID. המנגנון שמשולב בכפתור הבית אמור לסרוק את האצבע בכל זווית שבה מניחים אותה. סריקת האצבע תשחרר את הנעילה באופן אוטומטי מבלי להקליד סיסמא. באפל אמרו שכל טביעות האצבע יהיו מוצפנות.

המכשירים החדשים לא זכו לציון גבוה לעומת הציפיות הסטנדרטיות בתעשיית הסמארטפונים, שמגלגלת 280 מיליארד דולר.

אייפון ישן באריזה חדשה

החידושים בעולם המכשירים הניידים פוחתים והולכים וגאדג'טים רבים חולקים תכונות בסיסיות משותפות רבות. לנוכח תחרות הולכת וגוברת מצד יריבות עסקיות כמו סמסונג המציעה מכשירים ניידים בסגנונות שונים ובמחירים מגוונים, מנכ"ל אפל טים קוק עושה כמעשה מתחריו, ומגדיל את קו המוצרים של החברה שלו.

"עברנו את השלב הראשון של התעשייה", אומר בנדיקט אוונס, אנליסט של תעשיית הטלפונים הניידים בחברת Enders Analysis. "החזון המקורי הושלם. כעת אנחנו מצויים בשוק שבו אפל נאבקת ביריבות שנהנות מיכולות דומות יותר".

השינוי באסטרטגיה של אפל כולל משהו שהוא במהותו אריזה מחדש של האייפון 5 מהשנה שעברה במארז פלסטיק חדש שמגיע בצבעים כחול, ורוד, ירוק, צהוב ולבן, והופך בזאת לאייפון 5C.

החברה אינה מתמחרת את ה-5C ברמות המחיר הנמוכות של מכשירי המתחרות: על פי האתר האמריקאי של אפל, הטלפון יעלה 549 דולר ואף יותר בעת שהוא נמכר ללא התחייבות לשנתיים לספק תקשורת סלולרית, מה שמלמד כי אפל אינה מוכנה לוותר על המרווחים שלה - הגבוהים ביותר בתעשייה - על מנת להגדיל את נתח השוק.

מניית אפל ירדה לאחר ההכרזה ב-2.3% למחיר של 494.64 דולר. זאת, לאחר שמשקיעים ציפו למחיר נמוך יותר של האייפון 5C, שימשוך לקוחות רבים יותר בשווקים מתפתחים כמו סין.

"אף אחד לא ציפה שהמחיר יהיה גבוה כל כך", אומר בריאן בלייר, אנליסט בחברת Wedge Partner corp שהגיע לאירוע שערכה אפל. "הם אומרים בקול רם וצלול: אנחנו לא מתכוונים לרדת במורד הזרם".

ולמרות זאת, אפל מגדילה את מאגר הלקוחות הפוטנציאליים שלה. אפל הודיעה כי היא מוסיפה לרשימת שיתופי הפעולה שלה את ספק הסלולר הגדול ביפן, NTT DoCoMo.

כמו כן, לראשונה, מכשיריה החדשים יגיעו לשוק הסיני מיד עם ההשקה. על פי מקורבים, החברה קרובה להשלמת עסקה עם China Mobile, ספקית הסלולר הגדולה בעולם.

השינוי באסטרטגיית האייפון מהווה נקודת מפנה עבור אפל, שלאורך שנים הכתיבה את הקצב בשוק הסמארטפונים. לאחר שמייסד אפל סטיב ג'ובס חשף את האייפון בינואר 2007 הוא הפך על פניו שוק שנשלט על ידי הטלפונים הניידים הפשוטים של נוקיה והמכשירים המתקדמים יותר של בלקברי, שעשו שימוש במקלדת.

בשעה שהאייפון זכה לפופולריות, שהפכה אותו למכשיר האהוב ביותר על הצרכנים - מה שהטיס את מניית אפל והפך אותה לחברה בעלת השווי הגדול בעולם - גוגל דחפה את מערכת ההפעלה אנדרואיד בשיתוף עם חברות כמו סמסונג, HTC ויצרני מכשירים אחרים, שבתוך זמן קצר הצליחו לייצר מכשירים בעלי מסך מגע משלהם.

כל חשיפה של מכשיר אייפון היא קריטית עבור אפל, שכן הסמארטפון מניב מחצית מהכנסותיה. האירוע אתמול היה ההשקה החשובה הראשונה מאז הגיע לשוק האייפד מיני בשנה שעברה. ללא גאדג'טים חדשים, הצמיחה של אפל נבלמה, וברבעון האחרון צנחו רווחיה.

המחירים הגבוהים של האייפונים שנמכרים ללא חבילה של ספק סלולר, מעידים כי אפל מעריכה שלקוחות ימשיכו לשלם יותר עבור האייפון, אומרת שרה רוטמן אפס, אנליסטית בחברת המחקר Forrester Research.

"הם לא מנסים להתחרות בפלח השוק הנמוך של השוק", היא אומרת, ומוסיפה שאפל שומרת על האסטרטגיה של פנייה אל הציבור שהכנסותיו גבוהות יותר.

אפל עידכנה גם את מערכת ההפעלה הסלולרית שלה, והשיקה את ה-iOS 7, שתהיה זמינה להורדה החל מ-18 בספטמבר. החברה הודיעה באירוע כי עד סוף החודש הבא תושלם מכירתם של 700 מיליון מכשירים בעלי מערכת ההפעלה iOS. אפל הוסיפה שהעוזרת הדיגיטלית שלה, סירי, זכתה ל"שיפור ניכר" והיא שואבת כעת מידע, בין היתר, גם מטוויטר ומוויקיפדיה.

תגובות מעורבות להשקה הכפולה

השקת האייפונים גררה גל של תגובות מצד שורה ארוכה של גורמים. האנליסטים של בנק ברקליס כתבו כי "המשקיעים יתאכזבו מהעובדה כי לא הוטמע באייפונים החדשים יישום לתשלומים סלולריים".

באתר The Verge התייחסו לצד הטכני וכתבו: "סורק טביעות האצבע הוא דבר משמעותי יותר ממה שאתם חושבים. לא יהיה אכפת לקבל את כל השניות האבודות שאני מאבד כל יום להכנסת הסיסמא שלי לסמארטפון. אפילו אם אתם חושבים שה-5S הוא שידרוג מינורי, הוא עדיין שדרוג ששווה לאנשים המחזיקים אייפונים ישנים יותר, כמו ה-4S וה-4".

בבלוג הטכנולוגיה All Things D נכתב: "האייפון 5C, שכל הזמן תואר כמכשיר שיימכר במחיר נמוך או מחיר ברמת הביניים, התברר כסמארטפון יחסית יקר עם נתונים טכניים המקבילים לזה של האייפון 5".

בניו יורק טיימס הוסיפו כי "יצירה של מכשיר אייפון, שנמכר במחיר נמוך יותר, תאפשר לאפל להתחרות עם מכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. ה-5C יכול לגרום ללקוחות שעדיין לא החליטו איזה סמארטפון לקנות, לבחור בדגם של אפל".

אייפון
 אייפון

הדגמים החדשים
 הדגמים החדשים