אושר: למשוך כספים מקופ"ג ללא מס; שאלות ותשובות

מדובר בחוסכים שיש להם חשבונות עד 7,000 שקל ■ בהתאם לתקנות החדשות, חשבון אשר לא יימשך על-ידי החוסך עד שנת 2016, ייגבו בגינו דמי ניהול מינימליים בסכום של 6 שקל לחודש

ועדת הכספים אישרה את הצעת שר האוצר, יאיר לפיד, לאפשר לחוסכים בקופות גמל, להם חשבונות עד 7,000 שקל, למשוך את כספם ללא תשלום מס. בנוסף, קובעות התקנות שאושרו את דמי הניהול המינימליים שקופות גמל תהיינה רשאיות לגבות מחוסכים.

בקופות גמל קיימים למעלה מ-2 מיליון חשבונות ישנים עם יתרות נמוכות שנפתחו לפני שנת 2008 ואינם פעילים עוד. חשבונות אלה מהווים כ-40% מסך החשבונות בקופות הגמל, לעומת משקלם הכספי מתוך סך הנכסים המנוהלים הנאמד בכ-1.5% בלבד. מצב זה יוצר עומס רב על המערכת.

חוסכים המבקשים למשוך את כספם מקופות הגמל נדרשים היום לשלם מס בגובה 35%. מטרת ההסדרה היא לאפשר לציבור החוסכים משיכת כספים בפטור ממס. זאת בכדי לייעל את מערכת החיסכון הפנסיוני וכן למנוע סבסוד צולב בין חוסכים.

בהתאם לתקנות החדשות, חשבון אשר לא יימשך על-ידי החוסך עד שנת 2016, ייגבו בגינו דמי ניהול מינימליים בסכום של 6 שקל לחודש. מחשבונות של חוסכים שהקשר עימם אבד, ייגבו דמי ניהול של עד 0.3%.

להלן שאלות חשובות הקשורות לנושא והתשובות עליהן:

1. מה המצב הקיים?

כיום קיימים הרבה חוסכים בעלי חשבונות קטנים ולא פעילים בקופות הגמל. מרביתם אינם מושכים את כספם וזאת בשל המס המוטל בעת המשיכה.

2. מה הבעיה במצב הקיים?

החשבונות הקטנים מהווים למעלה מ-40% מכלל החשבונות בקופות הגמל, זאת בשעה שסך הכספים בהם מהווים רק כ- 1.5% מסך הכספים המנוהלים. כלומר, קיימים חשבונות רבים מדי שמנוהל בהם מעט מדי כסף. מצב זה יוצר חוסר יעילות בניהול כספי החיסכון הפנסיוני וכן נטל תפעולי גדול ביותר על הקופות, נטל שכלל ציבור החוסכים נושא בו.

3. איך נוצרה הבעיה?

מרבית החשבונות הקטנים נפתחו משיקולי מס שאינם רלוונטים יותר. לכן החוסכים הפסיקו להפקיד לחשבונות אלה, שאינם מהווים חיסכון לגיל פרישה.

4. מהי מטרת ההוראות?

מטרת ההוראות היא לייעל את המערכת הפנסיונית לטובת החוסכים באמצעות צמצום מספרם של חשבונות קטנים מאוד (עד 7,000 שקל) שאינם פעילים. כך יצומצם הפוטנציאל לסבסוד צולב בין חוסכים.

5. מהי הדרך למימוש המטרה?

■ קביעת הוראת שעה המאפשרת לבעלי חשבונות קטנים ולא פעילים למשוך את הכספים מקופת הגמל בהליך מהיר ובפטור ממס ובכך לצמצם את מספר החשבונות הקטנים בצורה משמעותית.

■ קביעת הוראה לפיה קופת גמל תהיה רשאית לגבות דמי ניהול מינימליים, בסך 6 שקל מדי חודש החל משנת 2016, ובכך למנוע סבסוד חשבונות קטנים ולא פעילים על-ידי כלל החוסכים בקופות הגמל.

6. לאחר כניסת ההוראה לתוקף, מהן האפשרויות העומדות בפני חוסך שיש לו חשבון בקופת גמל עם יתרה עד 7,000 שקל?

■ למשוך את הכסף בהליך מהיר ובפטור ממס.

■ אם קיימים חשבונות נוספים על שם החוסך - למזג את הכסף שחשבון הקטן לחשבון אחר.

7. מה החידוש בהוראה?

מרבית החוסכים נמנעים כיום מלמשוך את כספם בשל קנס מיסוי בשיעור 35% מהסכום הנמשך. ההוראה החדשה מאפשרת לבצע משיכה בפטור ממס, עד 7,000 שקל.

8. יש לי באותה קופת גמל שני חשבונות, באחד 3,500 שקל ובשני 2,500 שקל. האם אוכל למשוך את הכסף?

מאחר ובשני החשבונות באותה קופת גמל סך הכספים אינם עולים על סכום של 7,000 שקל, ניתן יהיה למשוך את הכספים, אם הם כספי תגמולים שהופקדו לקופה לפני שנת 2008.

9. יש לי באותה קופת גמל שני חשבונות, באחד 6,000 שקל ובשני 6,500 שקל. האם אוכל למשוך את הכסף?

לא ניתן לבצע את המשיכה. למרות שמדובר בשני חשבונות שונים, מאחר שהם מנוהלים באותה הקופה חלה מגבלת הסכום של 7,000 שקל. יחד עם זאת, ניתן למזג את החשבונות בקופה לחשבון אחד.

10. יש לי בשתי קופות גמל שונות שני חשבונות, באחד 5,000 שקל ובשני 3,500 שקל. האם אוכל למשוך את הכסף?

מאחר ובכל קופת גמל בנפרד סך הכספים אינו עולה על סכום של 7,000 שקל, ניתן יהיה למשוך את הכספים משני החשבונות, אם הם כספי תגמולים שהופקדו לקופות לפני שנת 2008.

11. באותו חשבון בקופת גמל שברשותי קיימים כספי תגמולים שהופקדו לפני שנת 2008 בסך 4,000 שקל וכן כספים שהופקדו לאחר שנת 2008 בסך 2,500 שקל. האם אוכל למשוך את הכסף?

ניתן יהיה למשוך רק את הכספים שהופקדו לפני שנת 2008, כלומר 4,000 שקל. במהלך החודשים הקרובים, ניתן יהיה למשוך גם את הכספים שהופקדו אחרי שנת 2008.

12. מתי אוכל למשוך את הכסף בפטור ממס?

ניתן למשוך את הכסף מיד עם אישור התקנות, אך למשך תקופה מוגבלת של 18 חודשים בלבד.

13. יש לי חשבון בקופת גמל עם כספי תגמולים שהופקדו לפני שנת 2008 בסכום הנמוך מ-7,000 שקל. מה יקרה אם לא אמשוך את הכספים?

החל משנת 2016 קופת הגמל תהיה רשאית לגבות דמי ניהול מינימליים בסך 6 שקל מדי חודש. זאת במקום שיעור מרבי של 1.05%.

14. האם גביית דמי הניהול המינימליים חלה גם על חשבון המוגדר כמנותק קשר?

לא. בחשבונות של מנותקי קשר ייגבו דמי ניהול מופחתים שאינם עולים על 0.3%.

15. איך החוסכים בכל אותם חשבונות ידעו שבאפשרותם למשוך את הכסף?

אגף שוק ההון יקבע הוראות ביצוע לקופות הגמל, לפיהם יחויבו הקופות לשלוח הודעות לבעלי חשבונות קטנים בדבר האפשרות למשוך את הכסף מחשבונם. בנוסף ייקבע נוהל פשוט ומהיר למשיכת הכסף.