הפתרונות של האוזר ליובש בבורסה: מסחר בימי שישי במקום ראשון, הפחתת שיעור המס והפרטת הבורסה

יו"ר רשות ניירות ערך צפוי להציג היום את המלצות הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה ■ עוד המלצות: הפחתה של עמלת המינימום, יישום של פקודות מסחר כגון TAKE PROFIT והשקת מוצרים פיננסיים חדשים

לפני כשנה וחצי הצבענו לראשונה, כאן ב"גלובס", על העובדה שהבורסה בת"א הולכת ומתייבשת. היום (ד'), חמישה חודשים לאחר שהוקמה, הגישה הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה בת"א את דוח הביניים שלה לאיש שהורה על הקמתה: יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר.

לא פחות מ-20 המלצות נכללות בדוח הוועדה, בראשה עומד פרופ' משה בן-חורין, בניסיון לבלום את הצניחה המתמשכת במחזורי המסחר, שמאז 2008 נחתכו ב-50%. אולם נראה כי את עיקר תקוותיה תולה רשות ני"ע בשני פתרונות עיקריים: להפוך את הבורסה ממלכ"ר לתאגיד למטרת רווח - לרבות הנפקת מניותיה, והפחתת שיעור המס על רווחי ההון בבורסה, מ-25% כיום ל-15%.

הפתרונות הנוספים שמציעה הוועדה כוללים, בין היתר, גם את שינוי ימי המסחר לימים ב'-ו' (בהתאם למקובל בחו"ל); הפחתה מיידית ומשמעותית של עמלת המינימום על מסחר וסליקה בבורסה - ואף ביטולה; הקמת מאגר השאלות; מסחר במניות הגדולות גם לאחר נעילת המסחר (After Market); שכלול מערכת המסחר בבורסה והרחבת טכנולוגיות ההתקשרות עם ברוקרים זרים; השקת מוצרים פיננסיים חדשים; הקניית מעמד של "חבר בורסה מיוחד" לעושי השוק וסוחרי הנוסטרו הגדולים; ועידוד התחרות בתחום הברוקראז'.

כמו כן, הוועדה ממליצה לבחון את נושא המסחר במניות ועשיית שוק על ידי הבנקים, וכן את הסרת מגבלת האחזקות של הגופים המוסדיים במניות הבנקים, שעומדת כיום על 5%.

"התייבשות המסחר היא לא תופעה ייחודית לישראל אבל הבורסה בתל אביב יבשה גם ביחס לבורסות אחרות ברחבי העולם", אמר היום האוזר. "המטרה היא לעשות שינוי שימקם את הבורסה כמחוללת צמיחה, מתקדמת וחדשנית יותר עם היקפי מסחר גבוהים מאי פעם. היעד שלנו הוא לא רק מחזור של 2 מיליארד שקל ביום (לעומת מחזור יומי ממוצע של כ-1 מיליארד שקל כיום, ל' א') אלא לשבור שיאים".

בהמשך הזכיר יו"ר הרשות כי הוועדה הוקמה "הרבה לפני שמנכ"לית ויו"ר הבורסה החליטו להתפטר. מה שעומד על הפרק הוא להפוך את הבורסה למשאב לאומי וההמלצות הן מתווה לתוכנית עבודה טובה, שאני מעריך שהבורסה תאמץ". כזכור, אסתר לבנון וסם ברונפלד התפטרו לפני כחודשיים וטרם נמצאו להם מחליפים.

האוזר הוסיף כי "אחת ההמלצות החשובות היא הפיכת הבורסה ממלכ"ר לבורסה שפועלת למטרות רווח. 8 מתוך 10 מהבורסות בעלות מחזורי המסחר הגבוהים ביותר הן כאלה שפועלות למטרות רווח, וחלק ניכר מהבורסות שפועלות כך הן חברות ציבוריות שמניותיהן רשומות למסחר. הבורסה בישראל צריכה להיות חברה עסקית, ולשם כך צריך להתגבר על כמה מהמורות, אבל הגיע הזמן לעלות מדרגה ולהפוך את הבורסה לגוף שפועל למטרות רווח".

הוועדה מצאה כי במהלך שני העשורים האחרונים בורסות רבות ומרכזיות בעולם עברו רפורמה מקיפה במודל המבנה התאגידי שלהן. שינוי זה מבוסס על שינוי מבנה הבעלות ממודל של שותפות שאינו למטרות רווח למודל של תאגיד עסקי הפועל למטרות רווח. רוב התאגידים במודל האחרון הנפיק מניות ונרשמו למסחר בבורסה עצמה. בישראל, נזכיר, הבורסה נשלטת כיום על ידי נציגי חברי הבורסה, שהם בנקים וברוקרים.

עם זאת, מעבר הבורסות למבנה בעלות למטרת רווח בעולם לא נעשה על פי מתכונת אחידה, ולכן נדרשת בחינה נרחבת ומעמיקה של הנושא. בוועדה מציינים כי תחילה יש לבחון האם מבנה השליטה הקיים מונע מהבורסה למלא את ייעודה באופן מיטבי, ואם יתברר כי אכן כך - לדון בשאלה איזה מודל שליטה הוא המתאים ביותר. במילים אחרות, מדובר בפתרון שיישומו ייקח זמן. הרבה זמן.

האוזר, כך נראה, גם מודע היטב לעובדה שבימים של קיצוץ תקציבי והעלאות מסים, הפחתת המס על הבורסה - שכידוע נחשב ל"מס של עשירים" - רחוק מלהיות מהלך פשוט. בהקשר זה אמר הוא אמר היום כי "אמנם בתקופה הנוכחית קשה להמליץ על החלטות מסוג זה, אבל אני חושב שהפחתת שיעור המס בבורסה בתל אביב ל-15% לא רק תגדיל את הנזילות אלא גם את התקבולים לממשלה".

הוא הוסיף ואמר כי לדעתו הפחתת המס על הבורסה, יכולה להוביל גם לצינון שוק הנדל"ן המקומי. "אם נפחית את המס, יכול להיות שנראה מעבר חזרה של המשקיעים מהאפיק הנדל"ני לבורסה, וירידה במחירי הדיור".

יו"ר רשות ני"ע הדגיש כי ההחלטה אם להפחית את המס על הבורסה נתונה בידי הממשלה, אולם ציין כי בכוונתו להמליץ לגורמים הרלוונטיים לעשות כן. "אני חושב שהפחתת המס יכולה לתרום לעידוד המסחר והחלטה מהסוג הזה, אם הממשלה תבחר לאמץ אותה, תוביל להגדלת תקבולי המס", סיכם.

שתי המלצות לטווח המיידי

חברי הוועדה, שכללה נציגים מרשות ני"ע, הבורסה, אגף שוק ההון במשרד האוצר, בנק ישראל ומומחים מהאקדמיה ושוק ההון, ציינו כי "עקב הדחיפות במתן מענה מהיר למצב שוק ההון בכלל והבורסה בפרט... דוח הביניים כולל המלצות לביצוע בטווח הקצר או המידי".

אבל מתוך 20 ההמלצות שבדוח רק 2 מיועדות לטווח המיידי: הפחתה משמעותית של עמלת המינימום לרבות ביטולה, ויישום פקודות מסחר, כגון Stop Loss ו- Take Profit.

"עמלת המינימום הנוכחית נמוכה", הודה פרופ' בן חורין, "אבל בסופו של דבר היא יכולה למנוע מסחר בהיקפים גדולים ולכן המלצנו לבורסה להפחית אותה באופן מיידי ולבחון את ההשפעה על היקף המסחר. בהתאם לתוצאות הבחינה תשקול הבורסה את המשך ההפחתה בתהליך מהיר, עד כדי ביטול עמלת המינימום".

בטווח בקצר המליצה הוועדה לשנות את תקנון הבורסה כך שחברי הבורסה יידרשו להמציא ניירות מושאלים ביום ביצוע הסליקה ולא ביום ביצוע המכירה בחסר (על רקע המעבר לסליקת ניירות ערך ביום ביצוע הסליקה).

פתרון נוסף נוגע להקמת מאגר השאלות מרכזי וממוחשב. מדובר במאגר שינוהל על ידי מסלקת הבורסה ויהיה נגיש לכלל הפעילים בשוק ההון. הדבר יקל על השחקנים לפעול באופן יעיל ויספק נזילות לשוק. בנוסף המליצה הוועדה לבחון הקמת מערכת מסחר בהשאלות הכוללת מערכת ממוחשבת של ביקוש והיצע של השאלות, ותאפשר מפגש בין שואלים ומשאילים.

במקביל, על מנת להרחיב את מגוון המוצרים, הוועדה מציעה לשקול השקה של מוצרים פיננסיים חדשים. אלה כוללים בין היתר CDS (רש"ת: Credit Default Swap) מכשיר פיננסי שמהווה מעין ביטוח לסיכון האשראי באג"ח; והכנסת תעודות סל שנסלקות במטבע זר (Multi-Currency ETF) וצפויות להגביר את אטרקטיביות ההשקעה בקרב זרים.

עוד מוצע לשכלל את מערכת המסחר העתידית של הבורסה, בעיקר מהפן הטכנולוגי, כך שהיא תאפשר נגישות רבה יותר למשקיעים זרים ותיישר קו עם הסטנדרטים הנהוגים בעולם.

"לסחור במט"ח בבורסה"

חברי הוועדה המליצו כאמור גם על הפעלת מסחר במט"ח (שכיום מתבצע מחוץ לבורסה, בין הבנקים לבין ללקוחותיהם) כך שכל מטבע זר (דולר, אירו וכו') יוגדר כני"ע בעל מספר מזהה ויבוצעו בו מסחר וסליקה.

בוועדה סבורים כי המהלך טומן בחובו לא מעט תועלות, לרבות הפחתת עלויות לציבור במסחר במט"ח, הקלה על משקיעים זרים, והקלה על מסחר במניות הדואליות. "כנגד התועלות שפורטו, לא נמצא כל חיסרון למסחר במט"ח בבורסה", קבעה הוועדה. "לא מדובר במשימה מורכבת, והיא אינה כרוכה בעלויות משמעותיות".

בן חורין הוסיף כי "המסחר במט"ח דרך הבורסה לא נהוג בעולם, אבל הבורסה בישראל הייתה מחלוצי המסחר באג"ח". בוועדה מאמינים כי הסבירות שתהליך דומה יקרה גם במסחר במט"ח, וחלקו (בעיקר העסקאות הקטנות יותר) יעבור לבורסות - גבוהה.

ההמלצות המרכזיות של הוועדה:

■ הפחתה ואף ביטול של עמלת המינימום

■ הכנסת פקודות כמו Stop Loss ו-Take Profit

■ שינוי מבנה הבעלות של הבורסה ממלכ"ר לתאגיד למטרות רווח

■ הפחתת המס על רווחי ההון ל-15%

■ הקניית מעמד של חבר בורסה מיוחד לעושי השוק וחסוחרי הנוסטרו הגדולים

■ הקמת מאגר השאלות מרכזי וממוחשב

■ עידוד התחרות בתחום הברוקראז' ופעילות שחקני האלגו-טרייד

■ הפעלת הבורסה בימים שני עד שישי

■ בחינת מסחר במניות ועשיית שוק ע"י בנקים