האוזר הבטיח "שינוי מהפכני" בבורסה אך מתעלם מהרגולציה

המלצות ועדת בן-חורין נכונות, היישום שלהן בעייתי - ומה עם הרגולציה? ■ בעיה נוספת: הוועדה התעסקה בהצפת פתרונות, מבלי לתת הכוונה באילו מהם כדאי להשקיע את עיקר האנרגיות

1. לא פחות מ-20 המלצות הציעה הוועדה לשיפור הנזילות של הבורסה בת"א, בדוח עב-כרס בן 200 עמודים. אלא, שניסיון העבר מלמד כי דוחות עמוסים במספרים ובנתונים לאו דווקא מביאים לתוצאות שלשמן קמות הוועדות.

ובכל זאת, מתוך 20 ההמלצות בדוח הביניים של ועדת בן-חורין, ישנן שתי המלצות שיכולות להביא לשינוי המיוחל - אלא שדווקא מעליהן קיים סימן שאלה באשר לסיכוי ליישמן.

ההמלצה הראשונה היא שינוי מבנה הבעלות בבורסה, כשהוועדה מנמקת מדוע שינוי במבנה יכול לעודד את צמיחתה והתפתחותה. אלא ששינוי מבנה הבעלות מורכב ובעייתי, ואפילו הוועדה לא מציעה פתרון, אלא מציעה...להקים עוד ועדה שתדון בנושא זה.

ההמלצה השנייה היא הפחתת המס על הבורסה ל-15%. רבים בשוק מעריכים שזהו אכן פתרון ראוי, שיכול למשוך משקיעים חדשים אל הבורסה, אולם האם הוא ריאלי? האם בתקופה של גירעון גדול והעלאת מסים, יסכים שר האוצר יאיר לפיד להורדת מסים (ועוד מס על הבורסה שנתפס כקשור להון ולעשירים)? וזאת בשעה שהמסים על מעמד הביניים רק הולכים וגדלים?

ומה באשר לשאר 18 ההמלצות? מדובר בפתרונות נכונים, אבל ספק אם כולם בני יישום בטווח הקצר. למעשה, הוועדה התעסקה (לפחות עד כה) בהצפת פתרונות, מבלי לתת הכוונה באילו מהם כדאי להשקיע את עיקר האנרגיות.

2. הוא הבטיח "שינוי מהפכני בבורסה", הזהיר כי "לא יהיו פרות קדושות וכל פתרון ראוי ייבחן", וכי יהפוך "כל אבן שאפשר להפוך". אבל הוועדה הציבורית שהקים יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, כדי לעצור את התייבשות הבורסה, בחרה להתעלם מאבן גדולה ומכבידה על שוק ההון המקומי - הרגולציה.

"הוועדה שמעה טענות מגורמים שונים על כך שאחת מהסיבות המרכזיות לירידה בפעילות בשוק ההון בכלל ובבורסה בפרט, הינה התגברות הרגולציה בשנים האחרונות", מודים חברי הוועדה בדוח הביניים שהוגש היום להאוזר.

"ככלל, לא עסקה הוועדה בנושאי רגולציה כלליים של הפיקוח על שוק ההון, אלא רק בענייני רגולציה הקשורים ישירות לסוגיית הסחירות בבורסה", הוסיפו, לא לפני שחיזקו את ידי יו"ר הרשות, האיש שהקים את הוועדה.

קשה שלא לתהות מדוע הוועדה, שמטרתה למצוא דרכים לשפר את תפקוד הבורסה המקומית, החליטה לא לבחון טענה כה מהותית. האם התשובה לכך קשורה לעובדה שהאוזר, אליו מופנות עיקר הטענות על הרגולציה, הוא זה שהקים את הוועדה וקבע את הרכבה?

3. האוזר הטיל בשנה האחרונה את מלוא כובד משקלו על נושא התייבשות הבורסה. באקט חריג ואגרסיבי הוא הביא להדחתם של יו"ר הבורסה סם ברונפלד והמנכ"לית אסתר לבנון, ולעזיבתם של בכירים נוספים.

אתמול (ג'), עוד לפני שמונתה הנהלה חדשה, האוזר הציג את מסקנות הביניים של הוועדה שהקים, ומציב סדר יום ויעדים להנהלת הבורסה החדשה.

עד כה זכה האוזר לתשואות על מהלכיו בבורסה, אולם כעת הגיע הזמן להציג תוצאות. האחריות ליישום מהיר ויעיל של מסקנות הוועדה, ולהשפעתן על מחזורי המסחר בבורסה, נמצאת על כתפיו.