"סימני השאלה לגבי עתיד היהודים באירופה מתרבים"

פרופ' ג'וליאן קלנר, ראש הארגון היהודי הגדול בבלגיה, מספר על השינוי בחיי היהודים באירופה נוכח הגירת המוסלמים

פרופ' ג'וליאן קלנר, ראש הארגון היהודי הגדול בבלגיה, רחוק מלהיות אופטימי. אחרי שעבר את השואה כילד מוסתר, וראה את שיקומה של אירופה אחרי המלחמה ואת בנייתן מחדש של הקהילות היהודיות ביבשת, הוא מרגיש שהעשור האחרון משליך אותו שוב לעבר ההיסטוריה.

"יש שינוי באוכלוסייה באירופה. זו לא תופעה שאפשר להתעלם ממנה. סימני השאלה לגבי עתיד היהודים באירופה הולכים ומתרבים. יש הרבה בלגים חדשים, שהיגרו ממדינות ערב, והם מושפעים מתהליכים עולמיים וגם כמובן ממה שקורה במזרח התיכון. יש לכך השפעה כמעט יום-יומית על יהדות בלגיה".

- אתה מרגיש שאתם משלמים מחיר בגלל הסכסוך הישראלי עם העולם הערבי?

"זה לא קורה בגלל ישראל. ברור שיש לאירועים במזרח התיכון יכולת לשנות דברים גם באירופה, אבל אני ממש לא 'מאשים' את ישראל. אני חושב שיש הרבה אנשים בקהילה ששואלים את עצמם שאלות לגבי העתיד, וישראל דווקא מהווה מקום לתקווה. העם היהודי תמיד נע על הקוטב שבין תקווה לייאוש, ואני מאמין שהתקווה תמיד חזקה יותר. העם היהודי פיתח לאורך השנים יכולת לעמוד בלחץ ובקטסטרופות, ואני מאמין שגם בסיבוב הזה נמצא את הפתרונות".

- האם עלייה היא פתרון?

"אני מרגיש שיש הרבה יותר אנשים בקהילה שמתקרבים לישראל. כשרואים מה קורה בכל יבשת אירופה מבינים שיש פה אקלים לא נעים. אם הייתי צעיר יותר יכול להיות שהייתי מסתכל על מקומות אחרים בעולם. ישראל הייתה יכולה להיות המקום הראשון ברשימה הזו".

יהדות בלגיה מונה כיום כ-40 אלף איש. מרביתם מחולקים בין בריסל לאנטוורפן, כאשר לדברי קלנר, המוקד עבר בשנים האחרונות לאנטוורפן שם גרות קהילות דתיות מאוד. "זוהי כנראה הקהילה האחרונה שיש לה אופי וסגנון חיים שמזכיר את השטייטלים של פעם. בעיר יש גם מוקדים חסידיים, ונציגויות של ישיבות רבות. בבריסל יש יהדות מתונה יותר מבחינה דתית. יש להם 'שולחן ערוך' משלהם", הוא צוחק.

- האם נושא ההתבוללות הוא משמעותי מבחינתכם?

"באנטוורפן, השאלה הזו כמעט אינה עולה. יש להם מערך שדכנים ואין כמעט נישואים מחוץ לקהילה. בבריסל זה קורה יותר אבל לא במספרים גדולים".

- עד כמה המצב בישראל מעסיק אתכם?

"זהו אחד הנושאים המרכזיים על סדר היום שלנו. יש הרבה בקהילה שמחזיקים ברגשות חמים ואוהבים כלפי ישראל, אבל יש גם ארגוני שמאל יהודיים שמעבירים ביקורת פוליטית. אני תופס את זה כעושר של היהדות".

יהדות בלגיה

מספר היהודים: 40 אלף

האתגר המרכזי: התמודדות עם הדמוגרפיה המשתנה באירופה