"ישראל חזקה גורמת לכל יהודי בתפוצות תחושת ביטחון"

הקהילה היהודית באוסטרליה מנהלת חיים תוססים למרות עלייה בשיעורי ההתבוללות

לפי מפקד האוכלוסין שנערך ב-2011 חיים באוסטרליה 100 אלף יהודים, אך המפקד מונה רק את אלו שציינו את השתייכותם הדתית כיהודית. דמוגרפים מסכימים שמספר היהודים גדול בהרבה, לפחות 130 אלף.

לדברי נשיא הקהילה, דני לם, כ-60% מהילדים היהודים בגילאי תיכון לומדים בבתי ספר פרטיים יהודים, למרות שכר הלימוד הגבוה. שיעור היהודים בעל תארים אקדמיים גבוה משיעורם באוכלוסייה. מחוץ לקהילה היהודים משתתפים באופן פעיל בכל תחומי החיים במדינה, לרבות עסקים, אמנויות, ספורט ופוליטיקה".

- מה שיעור ההתבוללות בקרב הקהילה המקומית?

"שיעור הנישואים המעורבים הכולל הוא 30%-35%. באופן טבעי השיעור עולה ביחד עם המרחק מריכוזי אוכלוסייה יהודית. הנישואים המעורבים מצויים בקו עלייה, כמו בכל הקהילות בתפוצות. בקהילה הגדולה ביותר, מלבורן, שיעור הזוגות הנשואים שבהם שני בני זוג יהודים ב-1981 היה 85%. ב-2006 האומדן היה 70% מסך הזוגות שבהם בן זוג אחד לפחות הוא יהודי (ו-65% בסידני). אומדנים ראשוניים ל-2011 מצביעים על שינוי קטן בלבד.

"שיעור הנישואים המעורבים גבוה יותר בקרב הדור הצעיר. לעומת כ-70% זוגות כל-יהודים בכל הקהילה במלבורן, השיעור קרוב יותר ל-60% בגילאי 25-40 ונמוך עוד יותר בקרב אלו שמגדירים את עצמם כבלתי דתיים".

- מהי רמת הדתיות בקרב הקהילה?

"יש באוסטרליה חיי דת תוססים בקהילה היהודית, עם בתי כנסת פעילים בכל מדינת מחוז ובבירה הלאומית קנברה. מסקר Gen08 של יהדות אוסטרליה שנערך באוניברסיטת מונאש, ההשתייכות הדתית היא זו: חרדים 5.5%, דתיים מודרנים 19%, קונסרבטיבים 3.5%, שומרי מסורת 36.7%, פרוגרסיבים 14% וחילונים 21.3%. גם בקרב יהודים שאינם שומרי מצוות שיעור החוגגים את החגים הגדולים כמו פסח, ראש השנה, יום כיפור וחנוכה ואת ארוחת ליל שבת הוא גבוה. למרות שדולה של ארגוני זכויות בעלי חיים, השחיטה הכשרה נשארה חוקית באוסטרליה. במקומות מסוימים, לרשתות מזון גדולות יש מחלקות מיוחדות עם מגוון רחב של מוצרים כשרים. קיימות מסעדות כשרות במלבורן וסידני, וכל אירועי הקהילה, כולל שמחות פרטיות, נחגגים עם מזון כשר".

לפי סקר עדכני 80% מיהודי אוסטרליה מגדירים את עצמם כציונים כאשר בין בעלי ההשכלה הגבוהה ביותר השיעור הוא כ-90%. הקהילה האוסטרלית ידועה כאחת הקהילות הנלהבות ביותר בתמיכתן בישראל. עם זאת, יש ויכוח תוסס בקהילה על כל נושא שקשור בישראל.

עלייה בקצב נמוך

לדברי לם, "כמה מנהיגים יהודים, כולל אותי ואת רון ווייזר, מכהנים במועצת נגידים של הסוכנות היהודית בישראל. אנחנו מקיימים גם קשרים הדוקים עם ממשלת ישראל בנושאים רבים באמצעות שגריר ישראל באוסטרליה. יש לנו בנוסף יחסים מצוינים עם השגריר האוסטרלי בישראל. בכל שנה מספר מצומצם של יהודים עולה לישראל. מאז 1948 עשו זאת כ-10,000 מיהודי אוסטרליה. יש גם קהילה של כמה אלפי ישראלים לשעבר באוסטרליה, שהולכם ומשתלבים בקהילה היהודית".

- יש לכם ביקורת על ישראל?

"לא. ישראל חזקה וגאה גורמת לכל יהודי בתפוצות תחושת ביטחון. אנו אומרים זאת גם כאשר ישראל טועה, וגם כאשר לעיתים אנחנו סופגים ביקורת של כמה חוגים על כך שאנחנו תומכים בישראל. אבל אנחנו מרגישים שהישראלים הם אלו שמשלמים את המחיר הגבוה ביותר, של חיים במצב של עימות והעלאת קורבנות, שמהם נהנים בסופו של דבר גם יהודי התפוצות".