דיווח: בידי ישראל 80 פצצות אטום; יכולה לייצר עוד 190

במאמר שפרסם הביטאון האמריקאי "בוליטן אוף דה אטומיק סיינטיסט" הסוקר את מלאי הגרעין העולמי דווח כי בידי ישראל ישנן לכאורה כ- 80 גרעיון שמישות ■ ישראל - המעצמה הגרעינית השמינית בעוצמתה בעולם

מאמר שפורסם בתחילת החודש במגזין האמריקאי "בוליטן אוף דה אטומיק סיינטיסט" סוקר את מלאי הנשק הגרעיני הקיים בעולם. לפי הדוח כיום בידי ישראל מצויים לכאורה כ-80 ראשי נפץ גרעיניים זמינים וביכולתה לייצר עד 190 ראשים.

"בוליטן אוף דה אטומיק סיינטיסט" או בתרגום חופשי, ביטאון מדעני האטום, הוא ביטאון לא אקדמי של קבוצת מדענים שהוקמה ב-1945 ושמה לה למטרה להתריע על הסכנות הכרוכות בנשק גרעיני, בין תומכיו ניתן למצוא את האדם שהמציא את הנוסחה שאפשרה את ייצור הנשק הגרעיני - אלברט אינשטיין.

במאמר חדש שפרסם המגזין העונה לשם "מלאי גרעיני עולמי, 1945-2013", פורסם כי במהלך השנים מאז סוף מלחמת העולם השנייה יוצרו בעולם כ- 125,000 ראשי נפץ גרעיניים אשר 97% מתוכם יוצרו על-ידי ארה"ב וברית-המועצות.

בנוגע להיום, טוען המגזין כי בידי 9 המדינות המחזיקות נשק גרעיני, בין אם דווח על כך באופן רשמי ובין אם לאו, ישנם כ-10,000 ראשי נפץ גרעיניים. מספר הראשים הקיימים נמצא במגמה מתמדת של ירידה, אך עם זאת, יכולות הטילים והשיפורים הטכנולוגיים בנושא החימוש הגרעיני נמצאים בעלייה.

לפי המגזין ישראל היא לכאורה מעצמה גרעינית, המדורגת במקום השמיני מבין 9 המדינות המחזיקות בנשק ההרסני. המגזין מפרסם דיווח שקיבל מסוכנות הביון האמריקאית לפיו ב-1999 היו בידי ישראל כ-80 ראשי נפץ גרעיניים שמישים. אותו מידע הכיל גם הערכה בנוגע למלאי העתידי של ישראל, לפיה הוא צפוי לגדול במידה מעטה בלבד עד השנה 2020.

עוד נאמר במאמר כי סביר שישראל חימשה את צי הצוללות הישראלי בטילים גרעיניים וכי ישראל מחזיקה בחומר בקיע, שהוא החומר המעצים את הפיצוץ הגרעיני ומאפשר את הייצור של הפצצה, בכמות שמספיקה ל-115 עד 190 ראשי נפץ גרעיניים.