בג"ץ פסל את חוק המסתננים

הרכב מורחב של 9 שופטי בג"ץ קבע בפסק דין נדיר כי התיקון לחוק למניעת הסתננות, המאפשר להחזיק במעצר שוהים לא חוקיים למשך עד 3 שנים - אינו חוקתי ודינו להתבטל ■ הסיבה: פגיעה לא מידתית בזכות החוקתית לחירות

התיקון לחוק למניעת הסתננות, המאפשר למדינה להחזיק במשמורת שוהים לא חוקיים לתקופה של עד 3 שנים, אינו חוקתי ודינו להתבטל - כך החליט היום (ב'), בפסק דין נדיר, הרכב מורחב של 9 שופטי בג"ץ. ההחלטה התקבלה פה-אחד.

מדובר כאמור בפסק דין נדיר, שכן עד היום, לאורך כל שנות המדינה, פסל בית המשפט העליון חוקים או סעיפי חוק של הכנסת רק בכ-10 מקרים.

השופטים פסקו כי ההסדר בחוק למניעת הסתננות אינו חוקתי, מאחר שהוא פוגע באופן לא מידתי בזכות החוקתית לחירות, הקבועה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

נקבע כי הצווים שהוצאו מכוח חוק זה ייראו מעתה כאילו הוצאו מכוח חוק הכניסה לישראל, וכי תתקיים בחינה פרטנית לצורך שחרור של כל השוהים המוחזקים כעת במשמורת, בתוך 3 חודשים. (בג"ץ 7146/12).

נתניהו: נחוש לטפל בהסתננות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ בעניין המסתננים: "אני נחוש להמשיך ולהוביל את פעולות הממשלה לטיפול בתופעת ההסתננות. בזמן שמדינות רבות בעולם מתמודדות עם תופעת ההסתננות, אנחנו בלמנו אותה, ובחודש שעבר לא חצה את גבולנו הדרומי אפילו מסתנן אחד. תוצאה זו הושגה בזכות מכלול האמצעים שנקטנו ובהם הקמת הגדר בגבול הדרום.

"לצד כיבוד החלטת בג"ץ, אני מתכוון למצוא יחד עם שר הפנים והיועץ המשפטי לממשלה דרכים שיתיישבו עם החלטת בג"ץ ויאפשרו את מימוש המדיניות הנחושה שלנו, שבלמה את ההסתננות והשיבה כבר אלפי מסתננים".

"רף מוסרי לאומי"

עו"ד יונתן ברמן מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים ועו"ד ענת בן-דור, מנכ"לית מוקד הסיוע לעובדים זרים, שייצגו חלק מהעותרים, מסרו בתגובה לפסיקת בג"ץ: "בית המשפט העליון קבע היום את המובן מאליו. מעצר מינהלי של מבקשי מקלט אינו יכול לשמש כאמצעי הרתעה. יש להצר על כך שהמדינה כלאה במשך שנה וחצי בתנאים בלתי ראויים אלפי אנשים שמלכתחילה לא הייתה כל הצדקה למעצרם. אנו מקווים שמעתה המדינה תשכיל להבין כי מדובר בבני אדם וכי יש להתייחס אליהם ככאלה ולהעניק להם זכויות".

ח"כ מיכל רוזין, יו"ר הוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים, בירכה על החלטת בית המשפט העליון והביעה תקווה כי מדובר בהחלטה ראשונה מבין רבות: "מסתבר שאי-אפשר לכלוא בני אדם חפים מפשע ל-3 שנים ללא משפט - לא הפתעה גדולה לכל מי שחי בעולם המערבי, כן הפתעה גדולה לממשלת ישראל. אני מברכת על החלטת בית המשפט העליון לעצור בקול גדול ופה-אחד את החקיקה האנטי-דמוקרטית של הממשלה, שרומסת את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו אבל גם את כל הערכים שהחברה הישראלית מושתתת עליהם, ומקווה שזו רק תחילתה של דרך ארוכה לביטול המדיניות האכזרית והלא קבילה בה נתקלים כיום מבקשי המקלט שבינינו".

בתוך כך, ח"כ רוזין שלחה היום מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בעקבות החלטת בג"ץ, וקראה לו להורות לממשלה לבדוק את כל בקשות המקלט המונחות לפתחה, בעקבות כישלון המדינה לטפל במצב.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', מסרה בתגובה להחלטה: "בג"ץ שב והציב רף מוסרי לאומי ברור ומדויק. חוק המסתננים סתר עמוקות את היותה של ישראל מדינה דמוקרטית, והמצב שבו הותר לעצור אדם ל-3 שנים אך ורק מתוקף החלטה מינהלית שרירותית, סתר זכויות אדם בסיסיות. על המדינה לטפל בצורה אחראית, מעמיקה ואנושית בבעיית המעמד החוקי של מהגרי העבודה והפליטים - וזאת גם תוך התחשבות במצוקתם של תושבי שכונות דרום תל-אביב. סיעת העבודה הגישה כבר הצעת חוק מפורטת ברוח זאת ובהובלתו של ח"כ משה מזרחי."

יצוין כי יחימוביץ' הייתה אחת מ-8 המתנגדים היחידים להצעת החוק לתיקון חוק המסתננים, בעת שעבר בכנסתהקודמת בקריאה שנייה ושלישית.

"בג"ץ הסיר כתם מכוער"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מסרה בתגובה: "בית המשפט העליון הסיר היום כתם מכוער מספר החוקים של מדינת ישראל, והבהיר פה-אחד כי בדמוקרטיה הישראלית לא ניתן לשלול לתקופה ממושכת את חירותם של חפים מפשע, גם אם חוקיות שהותם בארץ מוטלת בספק. ההחלטה הנדירה של בית המשפט העליון רק מדגישה עד כמה מדובר בחוק דרקוני ולא מוסרי".

גלאון הוסיפה כי "זכותה של מדינת ישראל לשמור על גבולותיה ולפקח על הבאים בשעריה, אך במקום לגבש מדיניות מסודרת, ישראל מתייחסת למסתננים כ'פדאיון' גרסת שנות האלפיים ומבקשת לכלוא אותם כאילו היו סיכון ביטחוני. אני מקווה שממשלת ישראל תשכיל בעקבות החלטת בג"ץ לגבש פתרון הומניטרי לסוגיית הפליטים ומהגרי עבודה, ותפסיק עם אסטרטגיית ההסתה והשיסוי הגזענית שהיא נוהגת בה".

שרת המשפטים, ציפי לבני, התייחסה היום לפסיקת בג"ץ וכן לתגובות לפסיקה מצד גורמים שונים במערכת הפוליטית: "בבעיית המסתננים הבלתי חוקיים צריך לטפל בכלים חוקתיים, ועל בג"ץ צריך להגן מפני ניסיונות בלתי ראויים להחלישו. מותר לחלוק ולמתוח ביקורת עניינית על החלטות בג"ץ, אבל לא להשתלח ולהתלהם בו באופן שפוגע במעמדו המיוחד והחיוני במשטר דמוקרטי. ישראל היא מדינת חוק ודמוקרטיה, ולכן עלינו ללמוד את פסיקת בית המשפט ולמצוא פתרונות לבעיית המסתננים - אך באופן שיעמדו במבחני החוקתיות. אתנגד לכל ניסיון לנצל את הפסיקה, שהתקבלה היום פה-אחד ובהרכב של 9 שופטים, כדי להחליש את בית המשפט העליון".

ח"כ דב חנין, שהוביל את המאבק הפרלמנטרי כנגד החוק למניעת הסתננות, בירך היום על החלטת בג"ץ ומסר: "פסילת חוק ההסתננות בבג"ץ היא מבחינתי סגירה של מעגל. הייתי יחיד בהצבעה בכנסת נגד החוק הזה במהדורתו המקורית. מאז הצלחנו להפיל את ההוראות הפליליות של החוק שקבעו, בין השאר, עד 20 שנות מאסר על אזרח ישראלי שעושה איזשהו מעשה שיש בו כדי לסייע למבקש מקלט מאפריקה בזמן שהותו בישראל.

"היום פוסל בג"ץ, בהחלטה פה-אחד של 9 שופטים, את החלק האחר של החוק, זה שאיפשר מאסר מינהלי עד 3 שנים, לאנשים שחטאם היחיד הוא שברחו על נפשם לישראל מזוועות של מלחמות אזרחים ופשעי השמדת עם.

"הגיע הזמן לשינוי כיוון אמיתי. פליטים ומבקשי מקלט אינם עבריינים. כל עוד הם נמצאים בארץ, אין להמשיך ולרכזם, ללא זכויות, בשכונות המוחלשות ביותר של דרום תל-אביב וערים אחרות. כל עוד הם נמצאים בארץ ולא יכולים לחזור לארצות מהן הם ברחו, צריך לבדוק לעומק את בקשות המקלט שלהם ולאפשר להם לעבוד כאן באופן חוקי, ובמקביל - להפסיק מיד לייבא עובדים זרים חדשים לישראל. הגיע הזמן לעשות זאת: להפסיק להפריח ססמאות ריקות של שנאה, לקבוע תוכנית שיקום מיידית לשכונות הדרום, להתייחס למבקשי המקלט כבני אדם ולהתייחס לעצמנו כחברה אנושית".

"פסק דין אמיץ"

מהפורום למשפט חוקתי וזכויות אדם של לשכת עורכי הדין נמסר: "יש לברך על פסק דינו האמיץ של בית המשפט הגבוה לצדק, אשר קבע פה-אחד, בקול צלול ובהיר, כי חוק המאפשר למדינה לכלוא בני אדם שלא פשעו, למשך תקופה ארוכה של 3 שנים, אינו חוקתי ויש לבטלו".

לדברי יו"ר הפורום למשפט חוקתי וזכויות אדם, עו"ד ענבל רובינשטיין, "טוב ונכון עשו שופטי בג"ץ כאשר הדגישו כי החוק פוגע אנושות בחירותם, בגופם, בנפשם ובכבודם של מבקשי המקלט, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית ועם חובתה המוסרית כלפי כל אדם באשר הוא".

עו"ד רובינשטיין, שכיהנה כסנגורית הציבורית הראשית, הוסיפה כי "נקיטת אמצעים קיצוניים ולא הומאניים, ההופכים בני אדם לכלי להרתעת אחרים, אינה יכולה להוות תחליף למדיניות הגירה סדורה. הפורום מצטרף לקריאתו של בג"ץ ליצירת שיתוף-פעולה בונה בין רשויות המדינה לארגוני זכויות האדם העוסקים בתחום, לצורך איתור פתרונות מגוונים שיקלו על מצוקת השוהים הבלתי חוקיים ויסייעו להם להשתלב ולא להפוך לנטל על סביבתם".

ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד דורון ברזילי, מסר: "בעיית המסתננים לארץ הינה סבוכה ורגישה, והיא מחייבת נקיטת צעדים שקולים וזהירים, הן מצד המחוקק והן מצידה של הממשלה, באופן שיאזן בין האינטרס החברתי וזכויותיהם של תושבי ישראל, לבין ערכיה של מדינת ישראל, אשר מגנים על זכויות אדם. על מתן סעד בדמות ביטול חוק במדינת ישראל בידי בג"ץ להיעשות במשורה, וטוב כי בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, בהרכב מורחב, אכן נוהג כך ועושה שימוש בסעד זה במקרים בודדים".

"בג"ץ כובל את ידי המדינה"

מנגד, השר אורי אריאל מסר בתגובה: "אני מצר על פסיקת בג"ץ, שאינו מאפשר למדינת ישראל להילחם כראוי בתופעת ההסתננות הבלתי חוקית של מאות אלפי מהגרי עבודה לתוככי ישראל. מדינת ישראל נלחמת על זהותה היהודית ועל שמירת הרוב הדמוגרפי שלה, ופסיקת בג"ץ היום כובלת את ידי המדינה ופוגעת במאמצי הממשלה למגר את התופעה. אנו נמשיך למצוא דרכים יצירתיות להוציא את מסתננים מישראל ולשמור על מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית".

ח"כ ראובן ריבלין מסר בתגובה: "לא טוב שבג"ץ מתערב בחקיקת הכנסת, אך גם הכנסת צריכה להיות זהירה בהחלטותיה ולא להשאיר חקיקה עמומה לבחינת בג"ץ".

ריבלין, שכיהן כיו"ר הכנסת בעת אישור החוק למניעת הסתננות, אמר: "הזהרתי אז שאישור חוק זה במתכונתו הנוכחית עלול להזמין את התערבות בג"ץ, והצעתי הסדרים חלופיים שיעמדו במבחן החוקתיות ויגשימו את מטרות החקיקה. לצערי, עמדתי לא התקבלה, ושוב אנו נגררים לפגיעה בהפרדת הרשויות".

מהתנועה למשילות ודמוקרטיה נמסר: "ההכרעה הערכית בדבר ערכיה של מדינת ישראל, התכלית הראויה והמידתיות, צריכה להיות בידי נבחרי הציבור. צר לנו שבית המשפט בחר להציב את עצמו כנגד הכרעת הציבור. אנו מקווים שהכנסת תדע להתמודד עם הפסיקה ותספק לאזרחי ותושבי מדינת ישראל את הביטחון ואת השמירה הראויה על גבולותיה של המדינה".

"לגבש תוכנית לדרום תל-אביב"

ח"כ ניצן הורוביץ, המתמודד על ראשות העיר תל-אביב-יפו, פנה בעקבות פסיקת בג"ץ אל ראש הממשלה ושר הפנים בדרישה לגבש באופן מיידי תוכנית פעולה להתמודדות עם המצב בדרום תל-אביב.

לדברי הורוביץ, "פסיקת בג"ץ מהיום מחייבת את ממשלת ישראל ואת עיריית תל-אביב להוציא את הראש מהחול ולהתמודד עם המציאות הקשה בשטח. מה שברור עכשיו הוא שאף אחד - לא חולדאי ולא נתניהו - לא יוכלו להגיד יותר 'זאת לא הבעיה שלי'. זו הבעיה הכי קשה כעת בתל-אביב, והיא חייבת לעמוד בראש סדר היום של מקבלי ההחלטות. וזה בדיוק מה שאני אעשה כראש עיר: אשים קץ להפקרות ואטפל בדרום תל-אביב".

הורוביץ הדגיש כי הפתרון האנושי והנכון לבעיה בדרום תל-אביב הוא להפנות את הפליטים, כל עוד הם שוהים בישראל, לעבודות מאורגנות, בפיקוח, ברחבי הארץ, במקום עובדים זרים שממשיכים להביא ללא הפסקה מתאילנד, סרילנקה, נפאל וכו' באמצעות חברות כוח-אדם - לחקלאות, לבנייה, ולניקיון. "כך רובם ייצאו מדרום תל-אביב, יירד הלחץ בשכונות, תחזור תחושת הביטחון לתושבים, הפליטים יעבדו למחייתם בצורה מסודרת, וכל העניין יתנהל כחוק ולא כמו ג׳ונגל״, הדגיש ח״כ הורוביץ.

ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל-אביב-יפו ויו"ר סיעת הליכוד בעיר, מסר: "שופטי בג"ץ הוכיחו היום כי הם אינם מבינים את המציאות העגומה והמפחידה בשכונות דרום תל-אביב-יפו. בג"ץ הפקיר היום את תושבי דרום תל-אביב לחסדי המסתננים. בית משפט העליון, שלא מאפשר לכלוא מסתננים ושוהים לא חוקיים המהווים מטרד לאוכלוסייה, הוא מוסד שהופך למנותק מהעם. סיעת הליכוד-ביתנו בתל-אביב-יפו משוכנעת כי הפתרון הנכון לבעיית המסתננים הוא גיבוש של סנקציות כלכליות מצד הרשות המקומית ומצד הממשלה. מסתנן ושוהה לא חוקי שלא יתאפשר לו לעבוד בישראל ימצא כבר את הדרך לעזוב את שכונות דרום העיר".