זה מתקרב: הממשלה הקימה צוות לצמצום השימוש במזומן

הוועדה בראשות הראל לוקר תבחן הנפקת כרטיסים אלקטרוניים ללא עמלות, צמצום סחר בצ'קים וקביעת רף לעסקאות במזומן, ותגיש מסקנות בתוך 90 יום ■ העסקים הקטנים זועמים: "אינסטלטורים יסתובבו עם מכשיר סליקה?"

הממשלה אישרה היום (ג') הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לגיבוש מתווה מדיניות לצמצום והגבלת השימוש בכסף מזומן כאמצעי תשלום במשק.

בצוות חברים גם מפכ"ל המשטרה, מנהל רשות המסים, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ולמימון טרור, מנהלת החשבות ומערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, היועץ המשפטי לממשלה והמשנים לפרקליט המדינה. הצוות צפוי למסור לראש הממשלה, בנימין נתניהו, את המלצותיו בתוך 90 יום.

הצוות הוקם במסגרת יוזמה שמוביל נתניהו להרחבת המלחמה בהון השחור ובהעלמות מס. הצוות יזמין בעלי עניין בנושא כדי לעמוד על השלכות המהלך להגבלת השימוש במזומן, ויבחן פתרונות שייקלו על הציבור בביצוע עסקאות יומיומיות, כשאת הכסף המזומן יחליפו כרטיסי חיוב אלקטרוניים בלי עמלות.

מדובר בכרטיסי מזומן נטענים, שבשונה מכרטיסי אשראי יהיו נגישים גם לאוכלוסיות חלשות, למקבלי קצבאות קיום או לאלה שאינם מנהלים חשבונות בנק.

הצוות יתייעץ גם עם מומחים בתחום הסייבר, בניסיון לעמוד על מידת החשיפה של מערכות התשלום במקרה של תקיפת האקרים.

במשרד ראש הממשלה הבהירו היום כי עם אימוץ חלופות חדשות לשימוש בכסף מזומן, ישראל תהיה פורצת דרך בנושא ותיתן מענה לתופעת "הכלכלה השחורה", שמתבססת בעיקר על מזומן.

"במשק ישנם על-פי ההערכות מיליארדי שקלים שאינם ממוסים, ולכן הציבור אינו נהנה מהכסף הזה", אמר היום לוקר. "הוועדה תאתר פתרונות חדשניים והגיוניים לתיקון המצב ותגיש תוכנית לאישור הממשלה".

גם המשטרה תומכת באימוץ חלופות לשימוש בכסף מזומן כאמצעי להתמודדות עם תופעות של הלבנת הון, העלמות מס והשימוש שעושים בכסף מזומן עבריינים למימון פשיעה.

מנתונים שהובאו בישיבת הממשלה עולה כי בסוף 2012 הסתכם היקף הכסף המזומן במשק בכ-55 מיליארד שקל. 49 מיליארד שקל הוחזקו באותה תקופה בידי הציבור, ועוד כ-5 מיליארד שקל הוחזקו בבנקים.

עוד עולה מהנתונים כי בשנים האחרונות חל גידול מואץ בבסיס המזומן במשק - מעבר לצמיחתו ולגידול האוכלוסייה הטבעי.

הצוות בראשות לוקר ידון גם בהגבלת הסחירות בהמחאות (צ'קים); קביעת רף תחתון לעסקאות במזומן; והעברת מידע בין הרשות להלבנת הון לרשות המסים. במקביל, תת-צוות בראשות בכירים בבנק ישראל יבחן מהלכים לעידוד הציבור להחליף את התשלום במזומן בכרטיסים אלקטרוניים.

נציג בנק ישראל אמר בדיון כי הציבור הרחב מגלה פתיחות לביצוע תשלומים באמצעים אלקטרוניים.

מיפוי שעשה באחרונה משרד ראש הממשלה העלה כי במדינות באירופה - ובהן צרפת, איטליה, ספרד, בולגריה ובלגיה - כבר ננקטו צעדים להגבלת השימוש במזומן מעל סכום מסוים בכל העסקאות שנעשות באותן מדינות. בארה"ב הוחלה חובת דיווח לרשויות על עסקאות שנעשות במזומן, והיקפן עולה על 10,000 דולר. בדירקטיבה השלישית של האיחוד האירופי חל אישור על תשלום במזומן בעסקאות בסחורות מסוימות שערכן מעל 15 אלף אירו. בדירקטיבה הרביעית של האיחוד מחודש פברואר האחרון הוצע לעדכן את הסף של עסקאות אלה ל-7,500 אירו, בנימוק שהדירקטיבה הקיימת מאפשרת סף גבוה מדי.

העסקים הקטנים: "אינסטלטורים יסתובבו עם מכשיר סליקה?"

עוד בטרם אישרה הממשלה את הקמת הצוות לבחינת צמצום או הגבלת השימוש בכסף מזומן במשק, בעסקים הקטנים הגיבו בחשש מהמהלך. נשיא לשכת העסקים הקטנים והבינוניים (להב), אהוד רצאבי, תהה בשיחה עם "גלובס": "האם אינסטלטורים או מורים פרטיים יסתובבו מעתה עם מכשירי סליקה? אני חושש שמהלך כזה יוביל למצב של האטה בכמות המחזור של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. מוטב לממשלה למקד את מאמציה לטיפול בתופעת הלבנת ההון במקום שבו הוא נעשה בהיקפים נרחבים באמת. אני מברך על המלחמה בהון השחור, שהיא מלחמת קודש, אך עיקר הכסף השחור לא נמצא בעסקים הקטנים".

לדברי רצאבי, על מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לשלב בצוות שהוא עומד בראשו נציגים מהמגזר העסקי שמעורים ובקיאים במצוקותיהם היומיומיות של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים.

"עם כל הכבוד לפקידות הבכירה, איש מאנשיה לא חי בשטח", אמר רצאבי. "גם הפקיד המוכשר ביותר במשרד האוצר גדל בסופו של דבר במשרד, ולא נחשף מעולם להתמודדויות היומיומיות ולקשיים של בעל עסק קטן בישראל. מוטב שטרם הצוות ימליץ את המלצותיו, שיקלוט לשורותיו נציגים מלהב, איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, שבאים מהשטח וערים למשמעויות של מהלכים כאלה".

מחזור המטבע
 מחזור המטבע