עוד אחד שחושש מבועת נדל"ן

כך איבד הדולר האוסטרלי תמיכה ממשקיעים סולידיים וספקולנטיים

עולם המט"ח הרבה יותר ערטילאי מאשר עולם המניות או הסחורות. במניה, אנו יכולים לפנות לחברה העומדת מאחוריה, לבדוק את ביצועיה, ומצבה, באינסוף פרמטרים עסקיים, סביבתיים וכו'. לגבי הסחורות אנו נעזרים הרבה במאזן הביקוש וההיצע, המוחלט או העונתי, וזאת לצורך הערכה לגבי מחזור החיים של אותה סחורה.

לגבי מטבע, המצב הרבה יותר מסובך. הוא אמור לכאורה לייצג את מצב המדינה שמנפיקה אותו, וזאת לא רק כמדד כלכלי, אלא גם כסמן של מאזן הכוחות הבינלאומי, והאינטראקציה של אותה מדינה עם השוק הבינלאומי.

במקרה של אוסטרליה, הדולר שלה היה זמן רב הסמן ליכולת אספקת צרכיהם של שכנותיה האסיאתיות המתפתחות, ובראשן סין. וכך, על ידי אספקת אותם צרכים בתחום המשאבים הטבעיים, אוסטרליה שגשגה בכל חלקי כלכלתה, ובמיוחד בנדל"ן. זמן רב, הדולר שלה גם היה מטבע שנהנו ממנו לתשואה גבוהה, ועקב כך, הוא היה נתמך גם על ידי כסף סולידי וספקולטיבי גדול כאחד.

כל זה החל להתדרדר כאשר החלו ירידות הריבית מצד הבנק המרכזי האוסטרלי, בשילוב עם איום של האטה אצל לקוחותיה העיקריים. אז התחלנו לראות במטבע שיאים יורדים באופן עקבי. דשדוש ענק התפתח במשך שנתיים (2012-2013), ולבסוף באה הקריסה בתחילת 2013, כפי שהראיתי בסקירה הקודמת על נושא זה בסוף יולי השנה:

לפניכם גרף שבועי מעודכן של המטבע האוסטרלי מאז:

משה שלום אוזי
 משה שלום אוזי

בסקירה ההיא הסברתי למה השבירה סביב 1.01 הייתה משמעותית במיוחד (1 כחול בגרף), ולמה, כאשר עברנו את רף תיקון השני שליש, התחלתי לבחון את הסימנים להתבססות לקראת חזרה מעלה אפשרית. האזור סביב 0.90 היה מועמד טוב לכך, אבל לא ממש הצליח להחזיק (2 כחול בגרף), וכך, הדולר האוסטרלי התדרדר עוד קצת עד סביבות ה-0.88. שם הוא קבע בינתיים את התחתית למהלך היורד כולו.

לפני שנמשיך לדבר על המטבע עצמו, אציג שני גרפים מעניינים, הראשון הוא עדכון לגבי מסלול הורדת הריביות:

משה שלום ריבית
 משה שלום ריבית

מאז הסקירה האחרונה הורדה הריבית באוסטרלי פעם נוספת, והבנק המרכזי מאיים לבצע זאת שוב. מדוע? הסיבה לדאגה של קובעי המדיניות האוסטרלים נמצאת כנראה בגרף הבא, גרף מאזן הסחר של אוסטרליה:

משה שלום מאזן
 משה שלום מאזן

על פיו אנו רואים, שלמרות שאותו מאזן הסחר היה די קטן מאז תחילת השנה, הוא נשאר חיובי עד חודש אוגוסט. אז, קרתה ירידה די דרמטית של הייצוא ביחס לייבוא. זו מכת מוות פוטנציאלית למדינה שתלויה כל כך הרבה בייצוא (מזכיר מדינה אחרת?).

למרות זאת, תנועת המחיר של המטבע אינה תומכת בכך, ואינה "מאמינה" לבנק המרכזי לגבי הורדת ריבית נוספת. למה? מסיבות דומות לאלו שבנק ישראל מתמודד איתן בארץ, דהיינו חשש מדלק על מדורת הנדל"ן הנתפסת כבר עכשיו כבועה גדולה. בנוסף לכך, נגמרת אט אט תחזית האימה מנפילה חופשית בכלכלות המתפתחות, ובמיוחד בזו הסינית.

שילוב שני גורמי הרקע האלו, ותשישות טכנית של הירידות גרמו להיווצרות תבנית ביסוס קלאסית של ראש וכתפיים הפוך, כאשר הראש סבב סביב 0.88. מאז, הדולר האוסטרלי ביצע עלייה יפה לקראת היעד הברור שהיה סביב 0.96 (3 כחול בגרף). השגת אותו יעד הביאה אותי לחזור, ולהביא בפניכם את המצב בנכס זה, על מנת לעקוב אחר הסבירות שמתחילה להתממש.

במשך כל החזרה מעלה, המומנטום תרם את חלקו במשוואה, כפי שאנו יכולים לראות ב 4 כחול בגרף, ומן הסטייה החיובית המתמשכת שהייתה לו עם המחיר. עכשיו, אותו אינדיקאטור מומנטום מחזק את הצד החיובי על ידי היסטוגרמה ירוקה, ועלייה די יציבה לקראת גבול ה-0.

גורל המטבע האוסטרלי ייחתך במבחן ההתמודדות סביב ההתנגדות האדירה הנוכחית. חצייה מעלה תכוון לבחינה מחדש של הגבול העליון של המשולש המתכנס, שנשבר מטה. וזה אומר יעדים כמו 1.03-4. דחייה, וחזרה מטה, תכוון לערכים נמוכים מ-0.88, כי אז השחקנים בזירה זו יפרשו את כל העלייה מ-0.88 כתיקון ביניים עולה של ירידת שלושה גלים קלאסית, כאשר, כידוע, סיום גל שלישי כזה כמעט תמיד נמוך מן התחתית של הגל הראשון שבו חזינו עד 0.88.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.