פשרה באו"ם: אין סנקציות מיידיות אם סוריה לא תמסור הנשק הכימי

פשרה בין רוסיה למדינות המערב: הנוסח שמתגבש במועצת הביטחון יקבע, שאם סוריה לא תקיים את סעיפי ההחלטה, תוכל מועצת הביטחון לנקוט צעדים שכוללים סנקציות ואפילו צעדים צבאיים - אך לפני כן תצטרך המועצה להתכנס שוב, ורוסיה תוכל להטיל וטו

חמש המדינות החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארה"ב, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין - הסכימו על נוסח החלטה שיסדיר כיצד תמסור סוריה את מאגרי הנשק הכימי שבידיה לידיים בינלאומיות. החידוש העיקרי בנוסח המוסכם הוא שההחלטה לא תקרא לנקוט צעדי עונשין אוטומטיים נגד סוריה אם משטר אסד לא יממש את הסעיפים במסמך.

הצבעה על ההחלטה לא נערכה עד עתה בגלל מחלוקת בין חמש המדינות הקבועות על השאלה כיצד לאכוף את סעיפי ההחלטה. מדינות המערב תמכו בהכללת סעיף שיקרא להטלת סנקציות. רוסיה וסין התנגדו.

טיוטת ההצעה שעליה הסכימו חמש המדינות היא פשרה. על פי דיפלומטים מערביים, שמצוטטים היום (ו') ב"ניו יורק טיימס", יקבע הנוסח המוסכם, שאם סוריה לא תקיים את סעיפי ההחלטה, תנקוט מועצת הביטחון צעדים לפי סעיף 7 של אמנת האו"ם. זה רמת האזהרה הגבוהה ביותר של החלטות מועצת הביטחון. סעיף 7 מפרט צורות ענישה נגד מדינות סוררות, לרבות סנקציות כלכליות ואפילו פעולה צבאית.

אך העוקץ הוא, שלפני שיהיה אפשר להטיל סנקציות או לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד, תצטרך המועצה לשוב ולהתכנס כדי לדון בכך, ואז תוכל רוסיה להטיל וטו על צעדי ענישה. בכל זאת, הנוסח המוסכם הוא התקדמות משמעותית מבחינת ארה"ב, מפני שעד עתה לא רצתה רוסיה אפילו להזכיר אופציית ענישה בהחלטת מועצת הביטחון.

כזכור, דחף נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפעולה אמריקאית נגד מטרות בסוריה, אך התנה אותה, ברגע האחרון, בתמיכת הקונגרס. כשהתברר שהמחוקקים אינם סומכים ידם על הרעיון, קיבל הבית הלבן את הצעת רוסיה, שלפיה תוותר דמשק על מאגרי הנשק הכימי שברשותה.

סמנתה פאואר, שגרירת ארה"ב באו"ם, כתבה, בציוץ בטוויטר, שההחלטה המוצעת קובעת "נורמה חדשה" נגד כלי נשק כימיים. מרק לאיול גרנט, השגריר הבריטי, אמר כי ההחלטה המוצעת תהיה "מחייבת ויהיה אפשר לאכוף אותה".